نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: فنگ شويی

  1. #1
    کاربرسایت ARVAH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۳-۰۳
    نوشته ها
    1,607
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 4 پست

    فنگ شويی

    فنگ شویی هنر و علم برسی محیط از لحاظ زیبایی و کیفیت و ارتباط آن با زندگی می باشد.

    Feng به معنی باد و Shui به معنی آب میباشد باد و آب دو عنصر پویا در هستند که با حرکت خود باعث جابجایی انرژی میشوند. باد کیفیتی از انرژی که دیده نمی شود ولی احساس میشود و آب : انرژی ای که همه دیده میشود و هم احساس میشود. این دو عنصر با هم و در کنار هم چرخه حیات را پوشش میدهند.

    شاید یکی از خواسته های مهم انسان امروزی زندگی طبیعی باشد. فنگ شویی به ما کمک میکند تا هارمونی طبیعت را در محل زندگی خود ایجاد کنیم.

    فنگ شوی هم علم است و هم هنر. فنگ شویی امروزی ، همچون سایر علوم از طریق تجربه و آزمون و با بهره گیری از فرهنگ چین باستان ، دائو ایسم ، اندیشه های کنفسویوس ، بودیسم و علوم مختلف همچون روانشناسی ، مردم شناسی ، جغرافیا و همچنین استفاده از فرهنگ های گوناگون شرایط زندگی مناسبی را برای ما بوجود می آورد.

    چینی ها معتقدند چند عامل اساسی روی زندگی انسانها تاثیر دارند : کارما ، بخت کیهانی ، محیط زندگی و روش زندگی.

    در بین این عوامل فنگ شوی روی محیط زندگی متمرکز شده است.

    همانطور که گفته شد یکی از ریشه های فنگ شوی دائو میباشد.

    دائو د چینگ یا تائو ته چینگ یکی از قدیمی ترین کتب معنوی چین میباشد که نگارش آن به لائسو نسبت داده شده. حکایت زندگی لائوتسو بسیار زیباست . او در ابتدای کتاب دائو د چینگ مینویسد : دائو ای که به زبان بیاید دیگر دائو نیست.

    یکی از مفاهیم بسیار زیبای دائو همبستگی تضاد هاست.

    آسمان و زمین ، روز و شب ،مرد و زن ، خوبی و بدی و ...

    سمبل یین و یانگ که بارها آنرا دیده اید بیانگر همین مفهوم می باشد.

    نیمه سفید ینگ و نیمه سیاه یین نام دارد. همانطور که می بینید هدف دائو ایجاد تعادل بین یین و یانگ است.

    از یین و ینگ در جاهای بسیاری استفاده شده است. درک طبیعت ، فال I ching ، ورزشهایی مثل کونگ فو ، تای چی ، چی کنگ و ...

    اگر سیاه تاریکی باشد در دل آن روشنایی نیز هست. اگر سیاه بدی باشد در دل آن خوبی نیز هست

    انرژی چی :

    همانطور که فیزیک کلاسیک همه مسائل را از دیدگاه ماده برسی میکند ، فنگ شوی همه چیز را از دیدگاه انرژی مورد برسی قرار میدهد. البته مفهوم این انرژی با انرژیهای فیزیکی کمی متفاوت است. این انرژی در مکاتب مختلف "چی" ، "کی" ، "پرانا" ، "vital force" ، "انرژی حیاتی " ، "انرژی کیهانی" و... نامیده میشود.


    این انرژی با چشم عادی دیده نمیشود. اما تاثیرات آن در محیط احساس میشود. این انرژی با کیفیت متفاوتی از آنچه در بیرون هست در بدن ما نیز هست. طب هندی (آیورودا) ، طب چینی و طب سوزنی ، طب اسلامی و .. هر کدام به نوعی با کیفیت های گوناگون انرژی ها در بدن سر و کار دارند و به نوعی نیز با هم منطبق هستند. انرژی ها میتوانند کیفیت محلی که از انجا می آیند را داشته باشند. از دیدگاه اساتید فنگ شوی بادهای شمالی و بادهای جنوی کاملا کیفیت متفاوتی دارند. بنابرین جهت درب ورودی خانه خیلی میتواند مهم باشد.

    انرژی ها میتوانند کیفیت یین و یانگ را داشته باشند. انرژی سرد و انرژی گرم.انرژی های محیط میتوانند مثبت (شنگ چی) یا منفی (شار چی) باشند.اما هدف فنگ شوی ایجاد تعادل در کیفیت انرژی هاست. کیفیت انرژی دائم در حال تغییر و ترانسفورم است.

    در فنگ شوی ما این انرژی را متعادل میکنیم . راههای ایجاد این تعادل بطور خلاصه عبارتند از :

    از بین بردن انرژی های منفی
    جلوگیری از آثار مخرب تهاجم های بیرونی
    تعادل در یین و یانگ
    چیدمان زیبا و درست محیط
    تعادل عناصر محیط
    رفع گم شدگی ها
    ایجاد انرژی های مثبت در محی

  2. #2
    کاربرسایت ARVAH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۳-۰۳
    نوشته ها
    1,607
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 4 پست

    پاسخ : فنگ شويی

    فنگ شویی اساساً یک دانش محیطی است و ریشه های ساده ای دارد. فنگ شویی به ما فرصت می دهد که سلامتی، شادکامی و رفاه را از طریق تغییر در نحوه زندگی و هماهنگی با دنیای اطرافمان به دست آوریم.
    فنگ شویی به ما می آموزد که چگونه برای خودمان محیطی فراهم کنیم تا در آن احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشیم. در فنگ شویی هر چیزی در دنیای اطراف ما روی جسم و روح و حتی دریافت هایمان از زندگی و طبیعت تاثیر می گذارد. در واقع مهمترین پیام فنگ شویی این است که با طبیعت زندگی کنیم نه آنکه آن را برای زندگی مان تغییر داده یا از بین ببریم. با توجه به تمام تعاریف مختلفی که از فنگ شویی ارائه می شود و با توجه به آنکه در کشور چین این هنر، همه جوانب زندگی طرفداران بسیار آن را از تغذیه و درمان گرفته تا ورزش و هنر، تحت تاثیر قرار داده است، ولی حتی در آنجا نیز به عنوان مذهب به حساب نمی آید.
    باید اذعان داشت اطلاق عنوانی خاص به فنگ شویی کار چندان ساده ای نیست. عده ای از متخصصان آن را علم و عده ای دیگر آن را هنر و برخی هر دو آن می دانند که البته همه آنها یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن هم ایجاد توازن و هماهنگی و گسترش جریان انرژی طبیعی در محیط زندگی است. این محیط فضای خانه، کار و حتی شهر را نیز دربرمی گیرد. به طور کلی فنگ شویی به عقیده برخی از متخصصان، به عنوان مادر علوم طبیعی به حساب می آید. تعریف دیگری از فنگ شویی می گوید؛ فنگ شویی علم و هنری چینی است که محیط هر فرد را با الگوهای جهانی که در طبیعت به ارث گذاشته شده است، هماهنگ می کند یعنی در واقع فنگ شویی هنری کامل، برای زندگی در یک محیط موزون و متعادل است.
    بسیاری از ما راجع به فضاهایی که در آنها زندگی و کار می کنیم و همچنین میزان اهمیت آنها مطلع هستیم ولی اغلب ما از مقدار تاثیر نیروهای طبیعت، جهت باد و خورشید، انرژی های زمین و کیفیت آنها و بسیاری عوامل تاثیرگذار دیگر مانند آنها بر این محیط ها بی اطلاعیم. فنگ شویی به ما کمک می کند تا با تمام این جوانب آشنا شده و با کاربرد اصول آن، جریان انرژی اطرافمان را طوری افزایش داده و هدایت کنیم که به حفظ اهداف ذکرشده در فوق (سلامتی، شادابی، موفقیت و رفاه) بینجامد. در واقع با شناخت این انرژی ها که در وجود ما و جهان اطرافمان جریان دارد، می توانیم محیط زندگی و کارمان را برای رسیدن به آن اهداف آماده سازی کنیم.
    امروزه بسیاری از شرکت های غربی امریکایی و اروپایی نیز جهت پیشبرد منافع شان از این علم در انتخاب موقعیت محل، چگونگی ساخت، مکان موردنظر، نقشه، معماری و دکوراسیون داخلی آن و بسیاری موارد دیگر از کارشناسان این امر کمک می گیرند. به عنوان مثال در کشور انگلستان فروشگاه های برند مارکس اند اسپنسر، ساختمان آژانس هوایی ویرجین و ساختمان های بسیاری از شرکت ها و رستوران های موفق براساس فنگ شویی ساخته و دکور شده اند.
    ● تاریخچه فنگ شویی
    اگرچه ثابت شده است که فنگ شویی قدمتی بیش از ۵هزار سال دارد و خاستگاه آن نیز کشور چین است ولی هنوز تاریخچه مشخص و مستندی از چگونگی نحوه ایجاد اصول آن در دست نیست. البته عده ای بر این عقیده اند که در آن زمان ها فردی به نام فو هسی
    (Fu Hsi) در دهکده ای به نام لو در کشور چین زندگی می کرد. در این دهکده رودخانه ای نیز با همین نام جاری بود که طغیان هرساله آن، خسارات بسیاری را به مردم روستا و محصولات کشاورزی آنها وارد می ساخت. این موضوع برای این فرد به یک دغدغه مهم ذهنی تبدیل شده بود و همچنان می کوشید تا بتواند برای حل این مشکل راهکاری بیاید که بالاخره یکی از روزها که از بالای کوه نظاره گر مسیر رودخانه و جریان آب بود، فکری به ذهنش خطور کرد که براساس آن نه تنها توانست با تلاش های فراوان و ایجاد تغییری در مسیر رودخانه از طغیان آب و خسارات ناشی از آن جلوگیری کند، بلکه بسیاری از مشکلات دیگر زندگی آن دوران و پس از آن را حل کند.
    پس از گذشت چند سال فو هسی به پادشاهی رسید و با الهام از همان اصول، قوانین جدیدتری را طراحی کرد که در ساختمان کاخ های شخصی اش به کار گرفته می شد. به همین دلیل او را پایه گذار فنگ شویی می نامند ولی با تمام این تفاسیر، هنوز سندی قطعی دال بر صحت و سقم این جریان وجود ندارد. سال های بعد از آن نیز امپراتور دیگری به نام ون (King wen) راه فو هسی را ادامه داد و به تلاش برای شناخت قدرت های زمین و انرژی و تکمیل اصول فنگ شویی ادامه داد. ساخت بناهای آن دوره به خوبی نشانگر اجرای قوانین فنگ شویی در مراحل ساخت و ساز هستند. البته لازم به ذکر است در این دوران تنها اجازه استفاده کاربردی از قوانین فنگ شویی خاص درباریان و فقط برای ساخت عمارت های آنها بود و مردم عادی از به کار بردن آنها محروم بودند.

  3. #3
    کاربرسایت ARVAH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۳-۰۳
    نوشته ها
    1,607
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 4 پست

    پاسخ : فنگ شويی

    فنگ شويي شايد به نظر رسد كه فنگ شويي، روشي است كه در هزاران سال پيش كاربرد داشته و امروزه براي حل مشكلات نمي توان به آن رجوع كرد. به نظر كارشناسان نظريه فنگ شويي كيهان شناسانه است و بر اساس نظريات تائويسم درباره رابطه كيهان وانسان شكل گرفته است. هدف آن ايجاد وحدت ميان آسمان، زمين، انسان و ماده از طريق نيرويي به نام تاي جي (نهايت مطلق) است. چيني هاي باستان اعتقاد داشتند هنگامي كه اين وحدت بوجودآيد كي (نيروي حيات) در موجودات جاندار و بي جان جاري شده، موجب بروز اتفاقات خوب و سازنده مي شود. فقدان جريان كي نيز نتيجه معكوس، يعني بدبختي و نحوست به بار مي آورد. به نظر مي رسد كه گفتمان اصلي تمام نظريه پردازان فنگ شويي از ابتداي شكل گيري تا به امروز مبتني بر اصل وحدت است واين مقوله از جمله مسائلي است كه براي بشر هميشه به عنوان يك دغدغه اصلي وجود داشته است. در فرهنگ جهاني عرفان نيز مي خوانيم كه عارف كسي است كه با نگرش جامع و عميق به درون (دل) و ترك ظواهر و امور سطحي ومادي، به سوي خداوند حركت خواهد كرد. زندگي در دنياي مادي، بشر را دچار گناه و سنگدلي كرده است كه با ذات الهي ومقدس او سرسازگاري ندارد. عرفان روشي و راهي براي حصول معرفت و وصول حق است. براي رسيدن به آن انسان بايد از سطح معرفت عاميانه به معرفت خاص حركت كند. وقتي عارف به اين معرفت دست پيدا مي كند از مقام عقل به مقام عشق مي رسد ودل در گرو پروردگار مي بندد و تا يكي شدن با پروردگار آرام وقرار نمي گيرد. مرحله يكي شدن،دراصطلاح عرفان وحدت نام دارد. بشر در طول تاريخ تلاش كرده است مفري براي سعادت وآرامش انسانها بيابد. ايجادمكاتب فكري و عقيدتي و ايسم هاي بشري و گروههاي مختلف و فرقه ها ناشي از جست وجوي انسان براي رسيدن به سعادت است اما شكست آشكار اين ايده ها وانديشه ها، انسان را به عرفان مثبت متمايل كرده است. كه مبدأ اصلي بحث آن در مقوله وحدت تجلي مي يابد. به نظر نگارنده، فنگ شويي نيز به مانند عرفان روشي است كه بواسطه آن انسان با كل هستي در هماهنگي و همبستگي قرار مي گيرد. نظريه وحدت بين آسمان، زمين وانسان محور هنر فنگ شويي است كه از آن اساطير وداستانهاي محلي فراواني زاده شده است. تفكر انتزاعي كيهان شناسي بعدها با عقايد مردم محلي در هم آميخت ، زيرا چيني هاي قديم در جست وجوي وسيله اي براي توضيح نيروهاي مرئي ونامرئي روي زمين وتأثير پيچيده ومرموز اين نيروها بر رفتار انسان بودند. هدف اين مردم غلبه و استيلا بر اتفاقات غيرمنتظره زندگي نبود، آنچه باعث جذب آنان مي شد معنويتي بود كه در ايام سختي و فاجعه به آنها پناه مي دهد و آرامش را به آنها باز مي گرداند. در نزد چيني هاي باستان، وحدت انسان و طبيعت (ونه غلبه انسان بر طبيعت) ،تدارك واقعي و ضروري براي ايجاد قلمرو معنوي اي است كه درآن انسان وكائنات به يگانگي مي رسند. حكمت محلي ضمن اعطاي ظرفيت پذيرش پديده هاي غيرقابل توضيح، به آنان مي آموخت كه با ايجاد تكيه گاهي محكم، در زندگي به صلح، اميد و رؤياي تداوم وشكوفايي دست يابند. اين تفكر بسيار پرمعنا، آرامش بخش و درعين حال عملي است ونشانه استيلاي عقل برپديده هاي مادي و اشتياق به تلاش براي پيشرفت است . فنگ شويي ريشه در همنوايي بين انسان و طبيعت دارد ومنجربه خلق يك سمفوني بسيار خاص انساني مي شود. فنگ شويي هنري است پررمز و راز كه پي بردن به كنه آن با عقل بشري ممكن نيست. اما به كارگيري اش بي شك دريچه هاي بسته را به روي آسايش و آرامش برمي گشايد. بنابراين به تعبيري باتعابير علمي نمي توان به ماهيت فنگ شويي دست يافت.همانطور كه راه يك عارف را نمي توان درعبارات و الفاظ ترسيم كرد اما مي توان درهمين حد بسنده كرده و اشاره كرد كه ماهيت و ذات فنگ شويي برمبناي گفتمان عشق پايه ريزي شده است واين هماهنگي و تطابقي كه بين انسان وهستي برمبناي تعادل بين انرژيها مطرح است ، جز در مفهوم عشق قابل تفسير و بيان نيست. در فلسفه فنگ شويي، بدون شك به نيروي محركه تمام كائنات ، كه درهمه اجزاي هستي ساري و جاري است، توجه شده است. واين بسيار ساده لوحانه خواهد بود كه ما اين هنر را فقط در حد نحوه چيدن اشياء و نظم وانضباط در منزل مطرح كنيم. برهمين اساس حكمت سنتي فنگ شويي (درتمامي مكاتب مختلف آن) عموماً از طريق ارتباط استاد با شاگرد و يا پدر با پسر از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته است. باتوجه به اهميت اين ارتباط، استادان فنگ شويي دقت خاصي براي آزمودن شاگردان در طي زمان به كار مي برند. شاگردي كه فاقد احساس و ادراك مناسب باشد، جانشين شايسته اي براي استاد نيست و تنها علاقه مندي مشتاق و مطلع قلمداد مي شود. ازاين گذشته، اين هنر براي همه مناسب نيست و بسياري از استادان به دليل نيافتن جانشين شايسته، از انتقال رموز دانش خود به مريدان خودداري كردند و چشم از جهان فرو بستند. به همين شكل اگر استادي دچار انحراف شود، هنر و عمل او از نظر معنوي منقطع مي شود. چنين فردي مي تواند براي خود و سايرين بسيار خطرناك باشد. بنابراين دستيابي به گوهر تابناك فنگ شويي ، بدون درك و توجه كليت آن ممكن نيست. فنگ شويي يك احساس كيهاني است كه نهايت آن شهود است و شهود يكي شدن با روح جهان است و اين تعبير مفهومي جز عشق به كليت هستي ندارد. ==================== معناي لغت چيني فنگ (FING) با دو معناي شويي (Shui) آب است. عبارت باد و آب نماد «صعودباد به قله كوه» و «اوج گيري آب درموج» است كه در صورت همنوايي رفتار و كردار انسان را به سوي تعالي پيش مي برند. ريشه هاي فنگ شويي را بايد در ستاره شناسي كهن، علم جغرافياي قديم، حكمت محلي چين، جهان بيني و فلسفه نائويستي و طالع بيني چيني مندرج ئي چينگ (يكي از متون كلاسيك چيني كه ئي چينگ يا دگرگونيها نيز ناميده مي شود) جست وجو كرد. در فرهنگ سنتي چين مكانيابي و قرارگرفتن اشيا در موقعيتهاي مناسب از ويژگي و اهميت بالايي برخوردار است بطوري كه اگر در خانه اشيا در مكانهاي مناسب قرار نگيرند از آنها انرژي منفي متصاعد خواهد شد كه به نوعي تلخي و ناراحتي را وارد زندگي انسان خواهد كرد. فنگ شويي، يا طراحي استقرار اشيا براي خلق زندگي متوازن و موفقيت آميز بسيار كارا و سودمند محسوب مي شود. اين حكمت باستاني ابزار لازم جهت نيل به آرامش ورشد انسان را از طريق تعيين چگونگي ارتباط وي با اشياي و محيط پيرامون فراهم مي سازد. استقرار اشيا به گونه اي كه مردم (انسان)، محيط زيست (خاك) و روان (آسمان) با تشكيل وحدتي موزون، زمينه هاي پيشرفت انسان را ايجاد كنند. ـ پالايش مكان: طبق روايات سنتي چين آنچه براي يك زندگي و جامعه سالم لازم و ضروريست انرژي (+) و فعال است. اگر انرژي و نيروي حيات آزادانه در خانه و محل كار جريان نيابد انباشتگي ايجاد مي شود كه در نتيجه آن زندگي به سوي تيرگي و ايستايي حركت خواهد كرد. بطور كلي سه فاكتور اساسي سبب انسداد انرژي در يك مكان مي شود. الف: آلودگي فيزيكي ب ـ انرژي ساكنان قبلي ج ـ انباشتگي و درهم ريختگي. ـ آلودگي فيزيكي: منظور هرگونه چركي ناپاكي يا چيزهايي كه در محيط زندگي آلودگي ايجاد مي كند. انرژي پايين همواره پيرامون چركي و ناپاكي جمع مي شود. پرداختن به يك نظافت كامل و كلي بخش اساسي پالايش مكان است. ـ انرژي ساكنان قبلي: هرآنچه كه در عمارتي رخ دهد در ديوار و كف و اثاثيه و اشياي موجود در آن فضا ضبط مي شود و مانند چركي و آلودگي به صورت لايه هايي روي يكديگر قرار مي گيرد. با اين تفاوت كه نمي توانيم آن را ببينيم، اگرچه به شيوه هايي ژرف بر زندگي مان تأثير مي گذارد. ـ انباشتگي و درهم ريختگي: هرگونه بي نظمي و درهم برهمي يا نگهداري انبوهي از اشياي غيرلازم ومواد زايد مانع جريان نرم وهموار و آزادانه انرژي پيرامون يك فضا شده و در زندگي ساكنان آن مكان اغتشاش و گرفتگي ايجاد مي كند. ـ فنگ شويي و شهرسازي: كوين لينچ از معروف ترين شهرسازان معاصر جهان ، در مورد نقش اين باورها در شكل دادن به شهرها مي گويد: «الگوي چيني تأثير شگرفي در شكل تقريباً تمام شهرهاي عمده چين، كره، ژاپن و ساير مناطق آسياي جنوب شرقي به جاگذارده است نمونه بارز آن، شكل جادويي شهر پكن است. در اين الگو جهات داراي معاني و رنگهاي خاص خود هستند. شمال سياه و به يمن تلقي مي شود واز اين رو سپري براي دفاع از شهر در مقابل تأثيرات آن ساخته شده است. با آنكه قرنها از تكوين چنين هنري در چين مي گذرد بسياري از كارشناسان معتقدند كه در ساخت برخي از شهرهاي جديد در چين از فنگ شويي استفاده مي شود و به نوعي تأثير بسياري از اصول و بنيادهاي آن در معماري و شهرسازي مدرن در بسياري از كشورهاي غربي متداول و رايج شده است. لازم به ذكر است در دوران حاكميت مائو، بواسطه ظهور و تسلط گفتمان ايدئولوژيكي ماركسيستي، دولت چين با شيوه فنگ شويي بسيار مخالفت كرد و تلاش مي كرد با بهره گيري از رويه هايي سيستم شهرها برمبناي فنگ شويي طراحي نشود و حتي شهرهايي كه براين اساس ساخته شده بود توسط مقامات حزبي مورد بي مهري قرار گرفت و تخريب شد. مائو معتقد بود روشها و متدهايي كه مربوط به دوران سنتي ملت چين است براي امروز قابل قبول نخواهد بود. او همه چيز را برمبناي ايدئولوژي ماركسيستي ـ مائويستي توجيه مي كرد. بسياري از افرادي كه درسالهاي حاكميت وي از چين ديدن كرده اند از شهرهايي ياد كرده اند كه با متدهاي شهرهاي سوسياليستي مطابقت داشته و به هيچ عنوان با طراحي هاي سنتي و ريشه اي چين مثل فنگ شويي همخواني نداشته است. اما در دوران اخير با انتقاد از رويه مائو و يا شعار اصلاحات همه جانبه گرايش دوباره به سوي هنرهاي سنتي مثل فنگ شويي ديده شده است. در نهايت اينكه هدف از فنگ شويي حركت بي وقفه انرژي «چي» در محيط زندگي انسان است، به نحوي كه بتوان بيشترين سود را از آن برد. منظور از چي، همان نيرويي است كه جان آفرين و روح بخش است و در وجود ما، در خانه ما و در تمامي اشياي فيزيكي اطراف ما نفوذ مي كند. انرژي «چي» تأثير مثبت خواهد داشت اگر اجازه دهيم آزادانه جريان يابد، تأثيري منفي برجاي خواهد گذاشت هنگامي كه آن را در كنج و گوشه ها و شكافها و چاكها محصور كنيم، و زيان آور خواهد بود زماني كه آن را در مسيري مستقيم رها سازيم. درك و شناخت مشخصات انرژي مثبت، مي تواند جريان آزاد انرژي را ميسر كند و اين كار تأثير مستقيمي بر سلامتي، شادابي، پيشرفت مالي و افزايش ثروت افراد خواهد داشت. هدف از فنگ شويي كردن خانه اين است كه موقعيت مكاني آن را ارزيابي و مسير حركت انرژي ها را در داخل خانه كشف كنيم و آن را با علايم و عناصر خاص مربوط به زمان تولد ساكنان و صاحبان آن به گونه اي ارتباط دهيم كه خوشبختي و سلامتي با استفاده بهينه از اتاقها و اشيا و رنگها و تزيينها به بالا ترين حد خود برسد. اين شرايط در زندگي به دست نمي آيد، مگر آنكه بي نظمي ها و اختلالات دروني ناشي از انرژيهاي منفي را شناخته و با رويه وراهكار مناسب (كه در فنگ شويي مطرح است) به يك زندگي مثبت در سايه انرژيهاي فعال دست يابيم ==================== از آنجايي كه مهمترين منبع درآمد مردم چين باستان كشاورزي بود، لذا جهتهاي جغرافيايي و وضع آب و هوا در كيفيت محصولات كشاورزي با اهميت تلقي مي شد. برهمين اساس هريك از جهات اصلي جغرافيايي، برمبنايي تعريف مي شد. اين تعاريف به سبب اهميتشان نسل به نسل، سينه به سينه در بين قشر كشاورز منتقل مي شد، چرا كه نيروهاي مختلف طبيعي، انرژي هاي متفاوتي متصاعد مي كردند كه در مقدار و كيفيت محصولات تأثيرگذار بود. اين نيروها و جهات شامل طلوع خورشيد(شرق) ، غروب خورشيد(غرب)، بادهاي سرد(شمال) و آفتاب گرم(جنوب) بودند. از اين گذشته بادهاي غيرفصلي و سايرجريانات طبيعي نيز از جهات ديگري (شمال شرق، شمال غرب، جنوب غرب و جنوب شرق) برزندگي آنها تأثير مي گذاشتند. كه برمبناي پنج عنصر اصلي كه در فرهنگ چين مطرح است، شمال قلمروآب، جنوب قلمرو آتش، شرق قلمرو چوب و غرب قلمرو فلز محسوب مي شود و خاك نيز كه مركز را به اشغال خود درآورده توسط جهات و عناصر ديگر احاطه شده است. ـ يين ويانگ: در فنگ شويي تعادل بين جهات جغرافيايي و عناصر اصلي برمبناي يين ويانگ صورت مي گيرد. يين ويانگ (تاريكي و روشنايي) دو اصل مكمل فلسفه چين و دو قطب متضاد همه هستي اند. آن دو، دو رويه يك سكه را تشكيل مي دهند. يين، تاريكي، مؤنث و منفي است. يانگ، روشني، مذكر و مثبت است. اين نيروهاي مكمل بطور مستمر برروي يكديگر تأثير مي گذارند و باعث تغيير محيط مي شوند. بطور كلي كنش متقابل ميان اين دو جزء برروي كل هستي تأثيرگذار است. و هرگونه عدم تعادل ميان اين عناصر تأثيري منفي برروي اشيا و طبيعت و زندگي انسان خواهدداشت. در تحليل قضايي در يك خانه، بين قسمتهاي آرام و غيرفعال اتاق اطلاق مي شود كه فاقد در، ورودي، پنجره و يا هرنوع دريچه اي به اطراف باشد. يانگ معرف قسمتهاي فعال اتاق است كه در آن امكان حركت وجود دارد. يعني قسمتهاي مجاور درها، ورودي ها، بازشوها و پنجره ها. براي مثال در اتاق خواب، بهترين محل قرارگيري تخت، سمت بين يا نقاط مجاور آن است. نامناسب ترين محل نيز براي استقرار تختخواب زيرپنجره ها، يعني جايي است كه هواي سرد يا آلوده بيرون بانفوذ به درون موجب سرماخوردگي و سردرد مي شود . ـ جهان فيزيكي و فنگ شويي: شرايط زندگي در عصر مدرن، بسياري از نظام ارزشها، روابط انساني، محيط زندگي، انسان را دستخوش تحولات ساختاري كرده است. زماني انسان در دل طبيعت زندگي مي كرد و بسيار با نظام طبيعت انس و الفت داشت. در حاليكه امروز ارتباط انسانها با طبيعت به شكل نمادين مطرح است. اين مسائل در حالي مطرح مي شود كه در فنگ شويي اين باور وجود دارد كه هر خانه اي بايد با محيط فيزيكي اطرافش ارتباط برقرار كند. در خرد و فلسفه چين نيز گفته شده است كوهها افراد را در اختيار دارند و آب جريان پول و ثروت را به وجود مي آورد. مكاني كه براي ساختن خانه جديد مي خواهيد انتخاب كنيد بايد از ارتباطي منطقي و درست با كوه و آب برخوردار باشد. در گذشته هاي دور چيني ها از ساختن خانه در محلي كه هيچ كدام از اين دو، يعني آب و كوه، در كنار آن وجود نداشت، خودداري مي كردند. هنوز هم ويژگي هاي كوه و رودخانه در قلب فلسفه فنگ شويي وجود دارد و به طور يكساني از اهميت قابل توجهي برخوردار مي باشد. زندگي امروز ما نسبت به گذشته بطور فاحشي تغيير كرده است. امروزه تعداد كمي از ما مي تواند از شانس زندگي در نزديكي يكي از اين دو نعمت برخوردار شود و اكثريت مردم زندگي در برجها و مجتمع ها را به زندگي در دامن طبيعت ترجيح مي دهند. ـ پنج عنصر: انديشه كيهانشناسانه تائوئيسم، تمام اشياء جهان را ساخته شده از پنج عنصراصلي اوليه فلز، چوب، آب، آتش و خاك مي داند. اين عناصر به صورت متضاد و يا مكمل يكديگر عمل مي كنند. براساس نظريات فنگ شويي استقرار اشيا در منزل برمبناي تأثيرگذاري عناصر برروي يكديگر تعيين مي شود. استقرار اشيا در فضاي خانه بايد باشد كه موجب توازن درفضا شوند. به عنوان مثال براساس اين نظريه، استقرار چوب يا اشياء چوبي درمجاورت اجاق گاز غيرعاقلانه است، زيرا عناصر فلز و چوب متضاد محسوب مي شوند و قراردادن صندلي چوبي درمجاورت اجاق فلزي باعث ايجاد تضادشده ممكن است منجر به حريق شود. اما ازآنجا كه فلز و آب مكمل يكديگر هستند، قراردادن شيء در ارتباط با آب (لگن ظرفشويي يا لگن آب بين صندلي چوبي و اجاق فلزي) اين تضاد را ازبين برده، ايجاد توازن مي كند. ازطرف ديگر، اجاق داراي عنصر آتش نيز هست كه درتضاد با عنصرآب عمل مي كند. ولي دراين مورد توسط فلز مهارشده است و خطري محتمل نيست. عنصر آتش اجاق را مي توان ازطريق استفاده از ظروف سراميكي و ياظروفي كه درارتباط با عنصرخاك هستند نيز خنثي نمود، زيرا آتش و خاك مكمل يكديگر محسوب مي شوند. ـ ويژگيهاي عناصر: براساس طالع بيني چيني و مبناي عناصراصلي در فنگ شويي مي توان خصوصيات رواني و كيفيت انرژي هريك از عناصر را شرح داد. چوب: افرادي كه داراي اين عنصر هستند از شخصيتي قوي برخوردارند. اما به سادگي تحت تأثيرديگران قرارمي گيرند. كساني كه دراين گروه جاي دارند، معمولاً مي خواهند به اشخاص ديگر كمك كنند. آنها غالباً از ديدديگران تاحدودي ترسناكند، از اين رو بقيه مي كوشند آنان را به اختيار خود درآورند. آتش: افراد اين گروه در دوستي بخشنده و باگذشتند و هميشه درصدد كمك به ديگران اند. اما معمولاً قادر به مراقبت ازخودشان نيستند. خاك: كساني كه دراين گروهند قلبي مهربان دارند، هميشه مواظب صحبت با ديگران هستند و برقول خود ثابتند. ازطرف ديگر، ازپند و اندرز به ديگران دوري مي كنند و بسادگي نيز تغييرعقيده مي دهند. فلز: افراد اين گروه مثل ريگ پول خرج مي كنند. ذاتاً انسانهايي بخشنده، شجاع و ياور هستند. ازآنان نبايد انتظار آينده نگري داشت. آب: افراد اين گروه، آدمهاي بزرگي هستند، آينده نگر و بسيارباهوش اما درعين حال محافظه كار و گاهي ترسو به نظرمي رسند. چرخه سازگاري و ناسازگاري: در فنگ شويي چرخه سازگاري حركت آزاد دايره اي است كه هر عنصر درآن تركيب مثبتي از انرژيها را درارتباط با عنصري ديگر به وجودمي آورد. توضيح اين چرخه، به درك چگونگي كاركرد عناصر فنگ شويي كمك مي كند. چوب، آتش را به وجودمي آورد. آتش درحالت آتشفشاني خاكستر و زمين را به وجودمي آورد. خاك، موجب پيدايش سنگ آهن و ساير فلزها مي شود. فلز، از ذوب اجسام صلب به وجودمي آيد و هنگامي كه ذوب مي گردد، مبدل به آب مي شود. آب به ريشه درختان مي رسد و درختان قلب جنگل هستند. به نظرمي رسد درفلسفه فنگ شويي روند سازگاري چرخه عناصر، مبتني بر پويايي عشق تداوم مي يابد. نيرويي كه بطورذاتي درتمام اجزاي هستي تكوين يافته است كه بواسطه فراهم بودن بسترها از شكل بالقوه به فعل درمي آيد.اما در اثر عملكرد ناصحيح، چرخه عناصر به صورت ناسازگاري جلوه مي نمايد. با اين توضيحات دور تسلسل ناسازگاري و روابط متقابل منفي انرژيها را به صورت زيرمي توان مطرح كرد، چوب، ازطريق ريشه هايش درزمين شكاف ايجادمي كند. خاك، آب را به خودمي گيرد و نگه مي دارد. آب، آتش را خاموش مي كند. آتش، فلز را ازبين مي برد. فلز، چوب را نابودمي كند

  4. #4
    کاربرسایت ARVAH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۳-۰۳
    نوشته ها
    1,607
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 4 پست

    پاسخ : فنگ شويی

    دكوراسیون داخلی و فنگ شویی (پاکسازی انرژی منفی با فنگ شویی از محیط خانه با ارتباط با دکراسیون)

    به كمك فنگ شویی فضای داخلی خانه را اصلاح كنید و انرژی های مثبت را به جریان اندازید. خانه شما از این پس مظهر آسایش، آرامش و نشاط خواهد بود.فنگ شویی (در لغت به معنای باد و آب) هنر چیدمان محیط برای ایجاد تعادل و هماهنگی بهتر میان انرژی هایی است كه ما را احاطه كرده اند. اصول فنگ شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگی های پراضطراب و خانه های مدرن ما مطابقت دارد.از نظر فنگ شویی با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی (چوب، آتش، خاك، آهن و آب) می توان نظم لازم برای تغییر انرژی یك مكان را ایجاد كرد و با تقویت انرژی حیاتی مكان ها «چی» مانع از نشر انرژی های منفی و امواج مخرب شد. زمانی كه توده های انرژی راكد را آزاد می سازیم و به آنها جهت می دهیم تا بدون محصور شدن جریان یابند درمی یابیم كه احساس آرامش، آسودگی و همچنین اعتماد به نفس بیشتری داریم... (برای یادآوری به بخش نخست ویژه نوروز مراجعه نمایید) فنگ شویی همچنین برای دو نیروی متضاد و در عین حال مكمل «یین و یانگ» نقش اساسی قائل است. از نظر فنگ شویی این دو اصل مبدا انرژی حیاتی هستند كه در محیط و همچنین در وجود ما جریان دارند. همانگونه كه طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد، فنگ شویی همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام می دهد.بنابراین شاید بهتر است دكوراسیون خانه خود را به روشی اصلاح كنیم كه انرژی های مثبت راحت تر جریان یابند.ممكن است شما از طراحی نظم در خانه خود كاملاً راضی باشید اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویی استفاده كرده و به نتایج مطلوب تری دست یابید.در این نوشتار سعی بر این است كه بدون نیاز به وارد شدن به پیچ و خم ها و اصول پیچیده فنگ شویی، با ارائه راهكارهای عملی، دكوراسیون داخلی خانه را ساماندهی كرده و با جاری ساختن انرژی های مثبت، خانه را به مكان سلامت جسم و روح تبدیل سازیم. پس ابتدا به بررسی بخش های مختلف خانه می پردازیم، البته مراقب باشید كه در به كارگیری اصول فنگ شویی با صبر و حوصله عمل كنید و پس از انجام هر تغییر در فنگ شویی خانه، اثر آن را ارزیابی و سپس تغییر دیگری را شروع كنید. به قول چینی ها مانند جادوگری كه تازه به چوب جادو رسیده است عمل نكنید.پنج اصل كلی فنگ شویی در این زمینه عبارتند از:
    ۱- فنگ شویی توصیه نمی كند كه قواعد آن موبه مو اجرا شود. این اصول را فقط در اتاق هایی به كار برید كه فكر می كنید لازم است. ۲- به كارگیری فنگ شویی اضافه كردن اشیای ساخت چین به لوازم خانه نیست.۳- هر وسیله شكسته، خراب و بی استفاده را بازبینی كنید و شهامت دور نریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید.۴- هدایا و وسایلی را كه از آنها خوشتان نمی آید در كمدهایتان انبار نكنید. كمترین ضرری كه دارند این است كه بیهوه جای شما را اشغال می كنند.۵- از بی نظمی بپرهیزید، هوا را تهویه كنید و به طور مرتب خانه را نظافت كنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان یابد.و بالاخره یك بار دیگر یادآوری می شود كه : فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست، مدیتیشن و تمرین روحی نیست، روشی زودگذر و دوره ای نیست، جادو هم نیست،بلكه هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره كه با انواع سبك های دكوراسیون سازگاری دارد.
    • ورودی خانه
    ورودی، فضای ارتباطی مابین دنیای بیرون و آشیانه گرم و نرم شما است. در این مكان است كه افراد و انرژی ها داخل و خارج می شوند. از نظر فنگ شویی، در ورودی، دهانه خانه است زیرا انرژی «چی» (انرژی حیاتی مكان ها) پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراكنده شده و در زندگی اشخاص جریان می یابد.
    •توصیه های مفید
    توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسكونی الزامی است. ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیای اضافی تبدیل كرد.آسانسور، راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض كافی برخوردار باشند. دقت در كیفیت پوشش كف راهروها، پوشش دیوارها و نوع روشنایی آنها بسیار مهم است.ورودی داخلی نیز باید تا حد امكان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژی «چی» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حركت كند.بنابراین از گذاردن رخت آویز برای آویزان كردن لباس در این فضا خودداری كنید مگر اینكه آنها را داخل كمد یا گنجه مخصوص این كار جای دهید. كفش ها نیز به همین ترتیب در جاكفشی چیده شوند.اگر ورودی شما كوچك و تاریك است انرژی «چی» برای داخل شدن به بخش های مختلف خانه دچار مشكل خواهد شد. زیرا این مكان باید از روشنایی كافی برخوردار باشد. در صورت امكان نصب یك لوستر با كریستال های كوچك باعث افزایش «چی» مثبت و مفید می شود اما اگر این كار با سبك دكوراسیون شما سازگاری ندارد از لامپ های هالوژن یا نورافكن های كوچك چندجهته استفاده نمایید و نور را به چهارگوشه ورودی پخش نمایید. بهتر است شب ها به ویژه در زمستان چراغ ها روشن باشند.برای اینكه ورودی بزرگتر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مكان استقبال انتخاب كنید و باز هم توجه داشته باشید هرچه اثاثیه كمتر باشد این فضا آزادتر و بازتر می شود.اگر ورودی كوچك است یك آینه بزرگ در این مكان نصب كنید ولی مراقب باشید كه آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این كار انرژی های مثبت را بازپس می فرستد.در سرویس های بهداشتی نباید روبه روی در ورودی قرار گیرند زیرا «چی» وارد آنجا شده و تحلیل خواهد رفت.اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه روی در ورودی باشند. اگر اتاق خواب شما روبه روی در ورودی است، در این صورت ناخودآگاه احساس امنیت نخواهید كرد زیرا اتاق شما بسیار در معرض دید است.در مورد آشپزخانه نیز ممكن است مدام احساس گرسنگی كنید. در عوض بهتر است اتاق نشیمن روبه روی در ورودی باشد.توصیه می شود مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امكان گذاردن یك كنسول و گلدان طرحدار روی آن وسیله مناسبی خواهد بود.دیوار روبه روی در ورودی محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.

    منبع آفتاب - روزنامه شرق

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. كشف ژن ستيزه جويی در پسران
    توسط گنجینه در انجمن ژنتیک
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: چهارشنبه ۰۸ اردیبهشت ۸۹, ۲۰:۵۰
  2. دارويی براي درمان بيماران قلبي
    توسط Unknown در انجمن پیراپزشکی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه ۱۹ تیر ۸۶, ۱۹:۲۴

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •