نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

موضوع: پاسخ : طب قراني

  1. #1
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    طب قراني

    تأثير سجده بر روي گردش خون مغزي



    دكتر عباس قرباني

    دانشيار گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي اصفهان



    چكيده

    زمينه و هدف : هدف از انجام وظيفه نماز فعاليت جسماني نبوده و بيشتر اطاعت و نزديكي و ايجاد تواضع در درگاه خداوند متعال ميباشد با اين حال بنظر ميرسد حركات جسماني كه در انجام اين فريضه اجراء ميگردد ميتواند در بهبودي ساختمان عصبي عضلاني موثر باشد . در اين رابطه انجام سجده يكي از اركان نماز ميباشد كه طولاني نمودن آن توسط پيامبر گرامي اسلام توصيه شده است . وضعيت سجده ميتواند در سرعت بخشيدن به گردش خون عروق نيز مؤثر واقع شود . جهت اثبات آن از طريق دستگاه ترانس كرانيال داپلر سونوگرافي(Trans cranianial Doppler sonography = TCD) ميتوان استفاده شود .

    روش بررسي : 42 فرد سالم در مركز پزشكي الزهرا و از ميان دانشجويان دانشگاه اصفهان به طور داوطلب به وسيله دستگاه TCD در وضعيت نشسته و سجده مورد آزمايش قرار گرفته اند و مقادير سرعت گردش خون شريان بازيلر به طور جداگانه ثبت گرديده است .

    نتايج :وضعيت سجده ميتواند در افزايش سرعت گردش خون به ميزان 67/12 درصد در مقايسه با وضعيت نشسته ايجاد مينمايد (P<0.05) . تغيير سرعت گردش خون در زن و مرد رابطه اي معني داري مشاهده نشد ( 22 زن و 20 مرد ) (P=0.25)

    بحث : انجام فريضه نماز در بهبودي وضعيت جسمي فرد خصوصاً افزايش گردش خون شرائين مغزي مفيد ميباشد بنظر ميرسد كه اين مطالعه بايستي در افراد مسن و بيماران سكته مغزي در سطح وسيع تري انجام شده و از اين طريق نقش سجده در افزايش سرعت گردش خون شرائين مغزي با ارائه دلايل علمي به اثبات برسد .
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  2. #2
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    حجامت، هديه شب معراج براي امت اسلامي:

    مطالعه اثر حجامت در درمان سردردهاي مزمن

    دكتر عليرضا احمدي¹، دكتر ديويد اسكوايبل²، دکتر عمران داوري نژاد³، دكتر منصور رضايي¹،

    1. دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه

    2. دانشگاه آلاباما در بيرمنگهام-آمريكا . 3. دانشگاه علوم پزشکي ايران



    چکيده:

    مقدمه: حجامت يكي از قديميترين روشهاي در ماني شناخته شده است. بر اساس شواهد بدست آمده حجامت حداقل در شش فرهنگ باستاني شناخته شده مورد استفاده قرار ميگرفته است. با ظهور اسلام و تاكيد پيامبر سلام (ص) بر استفاده از اين روش درماني، حجامت بيش از پيش مورد استقبال مردم در سرزمينهاي اسلامي قرار گرفت. حجامت در حال حاضر نيز در چندين فرهنگ معاصر بعنوان يك روش درماني مورد استفاده قرار ميگيرد، با اين وجود مطالعات كمي در مورد بررسي اثرات اين روش درماني صورت گرفته است. هدف از اين مطالعه بررسي اثر حجامت در درمان سردردهاي مزمن است.

    روش کار: در اين مطالعه اثرات درماني حجامت در هفتاد نفر از بيماران با تشخيص ميگرن يا سردرد تنشي مورد بررسي قرار گرفت. سه مقياس شدت سردرد، تعداد روزهاي سردرد در طول ماه و مقدار مصرف دارو قبل از حجامت و سه ماه بعد از حجامت مورد بررسي قرار گرفت.

    نتايج: مقايسه بين دادهها ي پايه و دادههاي سه ماه بعد ازحجامت نشان دهنده اين ميباشد كه تعداد روزهاي همراه با سردرد 86% ( 12.6 روز، 0.01P < ) ، مصرف دارو 80% (P< 0.01) و شدت سردرد نيز 66%(P< 0.01) کاهش يافت. و در کل حجامت در 93% بيماران داراي اثر درماني مثبت بود.

    نتيجه گيري: اين مطالعه نشان دهنده اين موضوع است كه حجامت بصورت باليني موجب بهبود علائم سردردهاي مزمن ميشود. از جمله فوايد اين درمان، ارزان بودن، عدم نياز به تكنولوژي پيشرفته و نداشتن عوارض عمده است.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  3. #3
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    بهداشت روان در دوران بیماری در آموزههای پیامبر اعظم(ص)



    شهین حیدری

    دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان



    چکیده :

    سلامتی تن و روان شرط اول سعادت و خوشبختی انسان است که در روایات اسلامی از آن به عنوان نعمتی مخفی یاد شده که تا انسان آنرا از دست ندهد ،ارزش آنرا نمیداند. و بیماری یکی از همراهان همیشگی انسان بوده که گریزی از آن نیست. انسان در دوران بیماری به دلایل مختلف مانند درد ،ضعف جسمانی ، ترس از مرگ یا روشهای تشخیصی و درمانی ، بستری شدن در بیمارستان و جدایی از خانواده ، ترس از از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی ،نگرانی در رابطه با هزینههای درمان و دهها علت دیگر مستعد ابتلا به انواع اختلالات روانی مانند افسردگی ، اضطراب ،خشم و عصبانیت ،نومیدی و گوشه گیری و انزوا میگردد. این مسایل میتواند نتیجه درمان را تحت تأثیر قرار داده و سیر بهبودی بیمار را دچار اختلال نماید . حتی ممکنست ناراحتی فرد به حدی شدید باشد که وی را از جستجوی درمان و یا ادامه آن بازدارد . در مواردی امتناع از درمان، سلامت سایر افراد جامعه را در معرض خطرجدی قرار میدهد.

    ضرورت آشنایی افراد بویژه پرسنل بهداشتی درمانی با توصیههای پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله و ائمه اطهار علیهم السلام در رابطه با چگونگی رفتار در طی دوران بیماری به گونه ای که باعث حفظ بهداشت روانی فرد گردد ، موضوعی است که پژوهشگر را بر آن داشت تا با مطالعه منابع موجود ، آیات و احادیث مرتبط در این زمینه را گردآوری و ارایه نماید.در این مقاله سعی شده است احادیث و روایات مختلف در ارتباط با سلامت و بیماری از دیدگاه اسلام ، صبر بر بیماری و اجر بیمار، پنهان داشتن بيمارى‏ و عدم شکایت از آن ، امید به بهبودی و ضرورت درمان از دیدگاه اسلام ، عوامل موفقیت درمان از دیدگاه اسلام(ذکر و دعا ، صدقه ، عدم درمان با حرام ،شفابخشی تربت سیدالشهداء) ،نقش روابط انسانی در بهبود بیماری(عیادت از بیمار و آداب آن،چگونگی رفتار با بیمار در بیمارستان توسط پزشک و پرستار)مورد بحث قرار گیرد.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  4. #4
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    بهداشت روان و شغل در آموزههاي پيامبر اعظم (ص)



    حجت الاسلام دكتر حميد فغفور مغربي

    عضو هيئت علمي گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي

    چكيده

    كار و حرفه نه تنها بيشترين وقت هر انسان شاغل را به خود اختصاص ميدهد ، بلكه کار و حرفه عامل اساسي در تامين نيازهاي رواني ، اقتصادي و اجتماعي انسان ميباشد و نقش مهم در بهداشت روان نشان دارد.

    ارتباط تنگاتنگ صاحبان حرفه و تخصص با مردم در تعاملات اجتماعي بيانگر نياز جامعه بشري به شناسايي و ترسيم شاخصها و كنترل و نظارت رفتارهاي شغلي ميباشد
    اهميت و جايگاه حرفه و كار: در عالم هيچ موجودي بدون مسئوليت و وظيفه و بيكار ديده نميشود ، از اتم تا كهكشان همه موجودات مسئوليت خاصي دارند، انسان نيز علاوه بر ايمان نياز به عمل صالح دارد، شغل در اسلام عبادت محسوب ميشود،راحتي، تنبلي، تفريح زياد و سستي نشانة ضعف شخصيت انسان است و به سلامت و بهداشت روان او آسيب ميزند. در روايت نبوي آمده است «ان الله عزّوجل يبغض العبد النوام الفارغ» خداوند بندة بيكار، پرخواب را دشمندارد

    مباني احساس مسؤوليت نسبت به حرفه و شغل: انسان در عرصه بهداشت روان و حرفه و شغل نيازمند بايدها و نبايدهاي است كه سلامت روان حرفه اي را تعيين و كنترل نمايد ، پيش فرضهاي زير در دنياي امروز نمودهاي عيني يافته است .

    1- قوانين و قراردادهاي اجتماعي 2- قوانين علمي

    2- قوانين فطري و انساني 4- ارزشها و اعتقادات ديني

    مفهوم وضرورت بهداشت روان و شغل و حرفه: بهداشت رواني حالت سازگاري خوب، احساس بهزيستي و شكوفايي توان و استعدادهاي شخصي است و سازگاري به معناي استفاده از تمامي تواناييها ميباشد. بهداشت روان در حرفه عبارت است از اصول و قواعد حاكم بر رفتار شغلي و حرفهاي و معيارهاي ارزشياست كه بر محيط حرفهها حاكم است

    يكي از مهم ترين عواملي كه بهداشت رواني حرفه اي را ضروري نموده است. موضوع توسعه و به ويژه توسعه اقتصادي ميباشد . پيشرفت تكنولوژي و جامعه ماشيني ، انسان را به ماشين تبديل نموده است و ارزشهاي انساني ، اخلاق و عاطفي او را به خطر انداخته و نوعي از خود بيگانگي و دوگانگي شخصيتي ايجاد نموده است

    اصول بهداشت روان در حرفه و شغل: توجه و رعايت اصول زير نه تنها نشاندهنده بهداشت رواني انسان در حرفه او ميباشد بلكه باعث رشد سلامت رواني انسان ميگردد.





    1. اولين ملاقات همراه با سلام و احوالپرسي محبت آميز

    2. گشاده رويي

    3. ارتباط با همكاران

    4. ارتباط با ديگران

    5. خيرخواهي

    6. جلب اعتماد ديگران

    7. كسب محبوبيت

    8. احساس مسئوليت

    9. دوري از غرور و تكبر

    10. پرهيز از حسادت

    11. امانت داري ـ

    12. انتقاد پذيري

    13. جهاد علمي

    14. رعايت زبان مخاطب

    15. يادگيري احكام شرعي مربوط به كار

    16. پرداخت خمس

    17. مراقبت بر انجام تكاليف شرعي مانند نماز

    18. بصيرت

    19. احترام به ديگران

    20. مشاوره

    21. ارشاد مراجعان

    22. رعايت كيفيت كار

    23. بيان ويژگي كالا و خدمات

    24. مدارا نمودن

    25. بردباري

    26. فرق نگذاشتن در انجام كار بين فقير و غني

    27. محكم كاري

    28. فعاليت تعاوني و دسته جمعي

    29. پرهيز از كمفروشي و كمكاري

    30. پرهيز از فريب دادن

    31. ضامن بودن

    32. رعايت عفت و پاكدامني
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  5. #5
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    تاثیر نماز بر بهداشت خواب



    سهیلا گلابی

    دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان



    چکیده:

    هر انسان طبيعي در حدود 3/1 عمر خود را در خواب به سر ميبرد و تاثير خواب بر روان و جسم انسان از دانستههاي مسلم علم پزشكي است . بطوريكه امروزه تغييرات خواب انسان از پيش آگهيهاي مهم و قابل توجه در زمينه ابتلا به بيماريها ، به حساب ميآيد .

    به عنوان مثال ، در اشخاص مبتلا به افسردگي ، ميزان خواب به نحو چشمگيري ، افزايش و يا به ندرت ، كاهش پيدا ميكند . تغييرات خواب انسان در بيماريهاي جسمي نيز بسيار چشمگير است ، بخصوص اگر تاثير ناراحتيهاي روان انسان بر جسم او را در نظر داشته باشيم و به ياد آوريم كه بيش از 60 درصد مراجعه كنندگان به بيمارستانهاي عمومي ، در واقع از يك مشكل رواني رنج ميبرند.

    به اين ترتيب ايجاد بهداشت خواب ، در واقع يك ركن مهم بهداشت رواني و جسمي به حساب ميآيد و هر عاملي كه در تنظيم بهداشت خواب موثر باشد ، پيشگيري كننده و حتي درمانگر بسياري از بيماريهاي جسمي و رواني است .

    امروزه ، نخستين اصلي كه در ايجاد بهداشت خواب ، توسط جديدترين منابع علمي دنيا توصيه ميشود “ بيدار شدن هر صبح سر يك موقع مشخص از خواب است ” (1)

    يك نگاه كلي به جدول اوقات شرعي ، نشان ميدهد ، كه وقت نماز صبح ، در تمام طول سال ، با در نظر گرفتن تغييرات ناشي از حركات وضعي و انتقالي زمين ، زمان ثابتي است و اقامه كننده نماز صبح ، با برخاستن پس از اذان در واقع اساسي ترين گام را در جهت رعايت بهداشت خواب و در نتيجه آن ، سلامت بدني و تعادل رواني برداشته است
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  6. #6
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    تأثیر نماز بر بیماری فشار خون


    افزایش فشار خون یكی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشك در سرتاسر دنیاست. به علت عوارض خطرناك و متعددی كه این بیماری برای بسیاری از اعضای بدن از جمله قلب، مغز، كلیه و چشم و .. دارد، سعی و اهتمام فراوانی در دانش پزشكی برای پیشگیری و كنترل این بیماری وجود دارد.
    اندازه گیری فشار خون

    در تمامی منابع معتبر علمی، برای پیشگیری از ابتلا به افزایش فشار خون و همچنین كنترل تعداد زیادی از بیماران كه افزایش فشار خونی در حد خفیف یا متوسط دارند، رعایت برخی اصول و استفاده از درمان های غیر دارویی توصیه می شود. درمان های غیر دارویی ضمن آن كه هزینه چندانی را بر بیمار تحمیل نمی كنند، در پایین آوردن فشار خون و ممانعت از بروز و پیشرفت آن مؤثرند.

    چهار درمان اولیه و بسیار مهم غیر دارویی كه در منابع جدید علمی برای كنترل فشار خون مورد توجه قرار می گیرند ، عبارتند از:

    1. كاهش اضطراب و استرس

    2. كاهش یا عدم مصرف الكل

    3. كم كردن وزن

    4. انجام ورزش های سبك به طور منظم در شبانه روز

    اما با توجه به نقش بسیار مهمی كه نمازهای واجب یومیه، در ایمن كردن انسان در مقابل استرس ها و مشكلات گوناگون زندگی ایفا می كنند( از جمله تأثیر نماز بر اضطراب كه در قسمت های بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت ) و نیز با توجه به الزامی كه نماز به شخص نمازگزار مبنی بر عدم مصرف مشروبات الكلی می دهد، می توان این امر را قدم مؤثری در پیشگیری و كنترل فشار خون تلقی كرد.

    از طرفی نماز با حركات موزون و قیام و قعود و ركوع و سجود منظمی توأم است كه قابل مقایسه با یك نرمش سبك روزانه مشابه آنچه كه در درمان های غیر دارویی فشار خون توصیه می شود، می باشد. همچنین اگر به یاد آوریم كه مسلمان نمازگزار، رو به قبله مكتبی نماز می خواند كه خدای آن مكتب از پُرخوری و شکم پارگی بیزار است و مثلاً "عالمان فربه و چاق را دشمن می انگارد " متوجه خواهیم شد كه هر چهار درمان غیر دارویی مذكور، برای كنترل و پیشگیری افزایش فشار خون، در ورای احكام نورانی نماز نهفته است.

    نویسنده : دكتر مجید ملك محمدی
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  7. #7
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    تاثیر نماز بر کاهش افسردگی
    افسردگی


    حضرت علی (ع) می فرماید :

    "خداوند هر گاه خیری بر بنده اش بخواهد، به او كم خوابی، كم خوری و كم حرفی را تلقین می كند."

    در قسمت قبل از تأثیر نماز بر بهداشت خواب صحبت كردیم. حال در ادامه همان موضوع باید گفت كه دانش پزشكی ظرف چند دهه اخیر، موفق به کشف مهمی پیرامون خواب شده است و آن كشف، بخشی مهم در طول خواب انسان، به نام خواب REM بوده است( خواب از دو مرحله ی خواب عمیق و خواب REM تشکیل شده است که به طور یک در میان در طی شب حاصل می شوند).

    پس از آن كه حدود 45 دقیقه از خواب رفتن انسان گذشت، مرحله REM آغاز می شود و برای مدت كوتاهی (حدود 10 تا 15 دقیقه) ادامه می یابد.

    در طول مرحله REM ، به طرز اسرار آمیزی تمام عضلات اسكلتی بدن از كار می افتد و شخص كاملاً بی حركت می شود و نوار مغزی شخص به جای حالت خواب ، حالت بیداری كامل را نشان می دهد، طوری كه در این حالت مغز از فعالیت بالایی برخوردار است.

    در طی مرحله ی REM ، درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غیر منتظره ای بالا می رود و حركات سریعی در چشم های فرد دیده می شود كه علت نامگذاری این مرحله نیز می باشد(مرحله حركات سریع چشم: RAPID EYE MOVEMENT). چنانچه شخص را در این حالت بیدار كنیم به احتمال بسیار قوی، ابراز می كند كه در حال خواب دیدن بوده است.

    امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب REM نسبت به میزان طبیعی است.

    روش درمانی جدید برای بیماران افسرده ، بیدار نگه داشتن آنها ، برای كاهش میزان REM می باشد.

    زمان نماز صبح كه در آیه ی 78 سوره مباركه " اسراء" با عنوان " إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا " از آن نام برده شده است* و مورد تأكید فراوان می باشد، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب REM در اشخاص می شود.

    مرحله REM پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره ای و به طور منظم تكرار می شود . با این وجود كل دوران REM در طول یك خواب 8 ساعتی در اشخاص طبیعی، 90 دقیقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزدیك به صبح به وقوع می پیوندد.

    امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب REM نسبت به میزان طبیعی است، طوری كه شخص افسرده بیشتر از سایر اشخاص خواب می بیند، یعنی زمان بیشتری را در مرحله REM به سر می برد.

    از این جهت یك مبنای مهم در تولید داروهای ضد افسردگی، كاهش مرحله REM از خواب می باشد، از جمله داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای.

    علاوه بر این یك روش درمانی جدید برای بیماران افسرده ، بیدار نگه داشتن آنها ، برای كاهش میزان REM می باشد.

    زمان نماز صبح كه در آیه ی 78 سوره مباركه " اسراء" با عنوان " إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا " از آن نام برده شده است* و مورد تأكید فراوان می باشد، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب REM در اشخاص می شود.

    همانطور كه خواندید قسمت اعظم خواب REM در حوالی صبح به وقوع می پیوندد و چنانچه شخص خود را ملزم به بیداری صبحگاهی كند، در حقیقت جلوی ورود خود به مرحله قابل توجهی از خواب REM را گرفته است.

    لذا بیداری صبحگاهی برای نماز، خود به تنهایی می تواند به عنوان دارویی در پیشگیری از افسردگی و حتی درمان آن مطرح باشد.

    لازم به توضیح است كه خواب REM در حد متعادل برای حفظ سلامت و رفع خستگی لازم است، اما زیادی آن منجر به مشكلات مختلفی از جمله افسردگی می شود و نقش نماز به عنوان متعادل كننده میزان REM مشهود است.
    نویسنده : دكتر مجید ملك محمدی

    پی نوشت:

    *آیه ی 78 سوره اسراء:

    أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  8. #8
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    پيشگيرى از افسردگى با نماز صبح

    افسردگى (DEPRESSION) حالتى احساسى است كه مشخصه‏اش اندوه، بى‏احساسى (APATHY) ، بدبينى (PESSIMISM) و احساس تنهايى است. اين بيمارى كه امروزه از شيوع بالايى در ميان مراجعه كنندگان به كلينيك‏هاى روانپزشكى برخوردار است، داراى تظاهرات متنوع و زيادى بوده كه از مهمترين آنها مى‏توان به اختلالات خواب اشاره نمود. تحقيقات نشان مى‏دهد 75 درصد از بيماران افسرده مشكلى در خواب (چه به صورت بى خوابى و چه پرخوابى) دارند و همچنين علايم اين بيماران در هنگام صبح تشديد مى‏شود. نكته جالب و قابل توجه و مورد بحث ما اين است كه در اين بيماران چگالى (REM حركت‏ سريع چشم) در نيمه اول خواب و همچنين كل زمان REM افزايش يافته و فاصله ميان به خواب رفتن تا شروع اولين دوره REM يعنى ( LATENCY - REM) كم شده و مرحله 4 خواب نيز كاهش مى‏يابد. (1)

    پس به عبارت ساده‏تر مى‏توان گفت، افراد افسرده زمان بيشترى را در مرحله خواب REM به سر مى‏برند. يعنى به ميزان بيشترى نسبت ‏به سايرين خواب مى‏بينند.

    يك روش درمانى جديد براى بيماران افسرده، بيدار نگه داشتن آن‏ها براى كاهش ميزان REM است، كه بهترين شكل آن نماز صبح است. (2) زمان نماز صبح كه مورد تاكيد قرآن و همچنين بسيارى از روايات بوده، سبب كاهش قابل توجه ميزان خواب REM در اشخاص مى‏شود. زيرا شخص نمازگزار كه خود را ملزم به اقامه نماز صبح مى‏داند و بايد صبحگاه بيدار شود، پس در حقيقت جلوى ورود به مرحله قابل توجهى از REM را مى‏گيرد. از اين جهت ‏بيدارى صبحگاهى براى نماز خود به تنهايى مى‏تواند يك عامل مهم بدون عارضه در پيشگيرى از افسردگى مطرح باشد كه بر تمام روشهاى درمانى دارويى و غير دارويى ارجح است، چرا كه پيشگيرى بر درمان مقدم است .

    حال ببينيم، اين موضوع چه ارتباطى با نماز صبح دارد، يعنى نماز صبح چه اثر درمانى مى‏تواند در اين بيماران داشته باشد؟

    به طور متوسط 20 - 15 دقيقه طول مى‏كشد تا يك فرد معمولى به خواب رود. پس در عرض 45 دقيقه وارد مراحل 3 و 4 خواب شده كه اين مراحل عميقترين مراحل خواب‏اند. يعنى بيشترين تحريك براى بيدار كردن فرد در اين مراحل لازم است. حدود 45 دقيقه پس از مرحله ‏4 است كه نخستين دوره حركات سريع چشم (REM) فرا مى‏رسد. هر چه از شب مى‏گذرد، دوره‏هاى REM طولانى‏تر و مراحل 3 و 4 كوتاه‏تر مى‏شود. بنابراين در اواخر شب، خواب شخص سبك‏تر شده و رؤياى بيشترى مى‏بيند (يعنى خواب REM اش بيشتر مى‏شود). پس قسمت اعظم خواب REM در ساعات نزديك صبح به وقوع مى‏پيوندد. و از طرفى ديديم كه يكى از مشكلات مهم بيماران افسرده، افزايش يافتن طول خواب REM و خواب ديدن زياد است. از اين جهت ‏يك مبناى مهم در توليد داروهاى ضد افسردگى ايجاد داروهايى است كه كاهش دهنده مرحله REM خواب باشند (از جمله داروهاى ضد افسردگى سه حلقه‏اى) .

    لازم به ذكر است آثار روحى و روانى ايمان به خدا و اقامه نماز بسيار زياد است و نكات علمى بسيار شگرفى در اسرار سحر كه مورد تاكيد فراوان اسلام نيز بوده، نهفته است كه انسان با دانستن آنها از تمام وجود زمزمه مى‏كند.

    علاوه بر اين يك روش درمانى جديد براى بيماران افسرده، بيدار نگه داشتن آن‏ها براى كاهش ميزان REM است، كه بهترين شكل آن نماز صبح است. (2) زمان نماز صبح كه مورد تاكيد قرآن و همچنين بسيارى از روايات بوده، سبب كاهش قابل توجه ميزان خواب REM در اشخاص مى‏شود. زيرا شخص نمازگزار كه خود را ملزم به اقامه نماز صبح مى‏داند و بايد صبحگاه بيدار شود، پس در حقيقت جلوى ورود به مرحله قابل توجهى از REM را مى‏گيرد. از اين جهت ‏بيدارى صبحگاهى براى نماز خود به تنهايى مى‏تواند يك عامل مهم بدون عارضه در پيشگيرى از افسردگى مطرح باشد كه بر تمام روشهاى درمانى دارويى و غير دارويى ارجح است، چرا كه پيشگيرى بر درمان مقدم است .

    لازم به ذكر است آثار روحى و روانى ايمان به خدا و اقامه نماز بسيار زياد است و نكات علمى بسيار شگرفى در اسرار سحر كه مورد تاكيد فراوان اسلام نيز بوده، نهفته است كه انسان با دانستن آنها از تمام وجود زمزمه مى‏كند؛

    "اقم الصلوة لدلوك الشمس الى غسق اليل قرءان الفجر ان قرءان الفجر كان مشهودا (3) ؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپا دار و (نيز) نماز صبح را، زيرا نماز صبح همواره (مقرون با) حضور (فرشتگان) است .

    پى‏نوشت:

    1 . روانپزشكى بالينى كاپلان، ترجمه دكتر مرسده سميعى و دكتر حسن رفيعى، ص‏152 .

    2 . 40 نكته پزشكى پيرامون نماز، دكتر مجيد ملك محمدى، ص‏3 .

    3 . الاسراء (17): 78 .
    منبع:

    مجله پرسمان، شماره 15 .
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  9. #9
    کاربرسایت M.MEDICAL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۶-۱۷
    نوشته ها
    1,351
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    پاسخ : طب قراني

    تأثیر نماز بر سلامت كلیه ها


    سلامت دستگاه ادراری انسان، به خصوص كلیه ها، تأثیر بی نهایت مهمی در ادامه حیات انسان دارند و بیماری كلیوی از دردناك ترین و پر مخاطره ترین، گرفتاری های جسمی است.

    در این میان عفونت دستگاه ادراری كه یكی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به مطب پزشكان می باشد، علاوه بر آن كه خود بخود و به تنهایی بیماری آزار دهنده ای است، گاهی سبب بروز بیماری های دیگر نیز در بدن انسان می شود.

    به عنوان مثال برخی عفونت های دستگاه ادراری می توانند، گاهی باعث نارسا شدن و از كارافتادگی كلیه شوند یا عفونت كلیوی در خون و در نتیجه در تمام بدن پخش شود یا برخی عفونت ها ممكن است به ایجاد سنگ كلیه در بیماران منتهی شوند، كه همه اینها نشانه اهمیت موضوع است.

    ادرار پس از آنکه توسط دو كلیه انسان تولید شد، توسط دو لوله موسوم به " حالب" كه كلیه ها را به مثانه وصل می كنند، به مثانه تخلیه می شود تا بدان وسیله از بدن دفع گردد.

    حال چنانچه مثانه به موقع از ادرار خالی نشود، ادرار از مثانه به حالب ها و حتی كلیه باز می گردد و همین "برگشت ادرار از مثانه به حالب ها، سبب ایجاد استعداد در فرد برای ابتلا به عفونت كلیه می شود" و به این ترتیب كسانی كه در شبانه روز، بنا به هر علتی به ندرت ادرار می كنند به طور جدی در معرض خطر هستند.

    اما در رسایل فقهی توضیح المسائل، یكی از مبطلات وضو و نماز، خروج بول و غائط و نفخ کلیه (گاهی کلیه ها را دردی می گیرد شبیه به درد کلیه اما شن یا سنگی در کلیه ها یا مجاری ادراری وجود ندارد. اطباء سنتی معتقدند گاهی مقداری از گازها و حباب های هوای داخل خون از راه مویرگ ها به کلیه منتقل شده و تجمع تعدادی از آنها در کلیه ها حالتی را به نام نفخ کلیه به وجود می آورد)، از بدن انسان درج شده است و این موضوع سبب می شود كه شخص نمازگزار و احیاناً "دائم الوضو"، برای پرهیز از ابطال عبادتش به طور معمول و بر حسب عادت ، قبل از وضو ، به تخلیه ادرار بپردازد.(تعبیه توالت در مجاورت وضو خانه مساجد در واقع به منظور پاسخ به این عادت پسندیده و سلامتی بخش صورت می گیرد).

    به این ترتیب حداقل سه بار، دفع ادرار از بدن، در زمان هایی به فواصل مناسب نسبت به یكدیگر و در حدی كه برای یك انسان طبیعی لازم است، فرد را در مقابل ابتلا به عفونت های كلیه و دستگاه ادراری مصون می سازد و می تواند به عنوان نكته ای مهم پیرامون نماز مورد توجه قرار گیرد.

    نویسنده : دكتر مجید ملك محمدی
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]* اللهم عجل ولیک الفرج*
    از دوست به غیر از دوستي، حاجتی نمی خواهم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •