نظریه روانشناسی مرتبط با رفتار اجتماعی در خصوص استفاده از تلفن همراه

1- توسعه طنز در جامعه


« جوك منعكس كننده نوعي تعامل بين قدرت، فرهنگ و فرديت در جامعه مي باشد. جوك، به عنوان عامل قدرت و دشمني موضوع مطالعه فلاسفه اي همچون هابر و ارسطو و يا بعنوان تنش و خشونت، مورد توجه روانشناساني مثل فرويد (1984) بوده است. كولينسون (2002) جوك را بعنوان بخش سطحي رفتار اجتماعي در درون سازمان اجتماعي مورد مطالعه قرار داده ومعتقد است، جوك نوعي مكانيسم مديريت و كنترل است. جوك در فضاي مجازي، در تعامل جدي با جوك در فضاي واقعي است. در بسياري از موارد نوعي فرايند اين هماني را منعكس مي كند و در واقع تكرار انتظارات و نگاه فرد به فرايند فرهنگي است. جوك در بسيار از موارد منعكس كننده جدي ترين پيام هاي اجتماعي است، در بسياري از موارد اقتدار فرد بر ديگران و يا تنش زدائي از روابط اجتماعي و يا نوعي تخليه روحي محسوب مي شود. با توجه به اين واقعيت كه وجه غالب پيام هاي تلفني، جوك مي باشد، لازم است تحليل محتواي جوك و خصوصا گفتمان هاي غالب بر جوك كه گفتماني جنسي است مورد مطالعه و تحليل دقيق قرار گيرد. خصوصا "راحت بودن" فضاي پيام متني تلفني در مقايسه با گفتگوي حضوري و يا تلفني، بستر انعكاس گسترده تر از "وجوه پنهان ذهني" را فراهم مي كند كه از همين منظر، تحليل عميق تر و دقيق از فرد، فرديت و روابط متقابل اجتماعي را منعكس مي كند. در عين حال در تمامي امور فرهنگي، معاني سياسي رفتار اجتماعي، "معاني سياسي ذهن" را پنهان مي كند و در بسياري از موارد ظاهر و باطن فرهنگ يكي مي شود و در واقع ابعاد پنهان فرهنگ كم رنگ مي شود. نگاه ريموند ويليامز (1989) در تحليل جنبه هاي "معمولي فرهنگ" به كم رنگ شدن ابعاد پنهان توجه دارد. جوك هم ظرفيت يك رفتار سياسي پنهان را دارد كه پيام را "واژگونه" مي كند و خواسته هاي جدي اجتماعي را در قالب يك "شوخي" و "طنز" بيان مي كند و هم يك شوخي جهت تفريح و تفرج ذهن است كه ابعاد معمولي فرهنگ را منعكس مي كند. شوخي ديدن شوخي، طنز ديدن طنز، نگاه عادي به فرهنگ است، نگاهي است كه فرهنگ را در بسياري از موارد به جنبه هاي عادي ذهن و عمل اجتماعي مرتبط مي داند». ( عاملی، 1385 :6 )



2- تلفن همراه، سبک زندگی و آینده


ظهور تلفن همراه در میان ایرانیان به گونه ای سبک زندگی آنها را تغییر داده است که مردان بسیار بیشتر از زنان وقت خود را پای تلفن می گذرانند. تلفن همراه هنوز جزو ملزومات زندگی جوانان محسوب میشود. به عبارت ديگر، همچنان مصرف متظاهرانه دارد. اما چهل ساله ها و پنجاه ساله ها نیز اکنون در پی تهیه یک خط تلفن هستند.

شاید علت اینکه مردان بیش از زنان با تلفنهای همراه مشغول صحبت اند این باشد که مردان بیشتر دوست دارند با محصولات تکنولوژیک بازی کنند در حالیکه زنان در خصوص صورت حسابی که باید پرداخته شود هشیارند. به نظر می رسد طبقه و ثروت نقشی در مالکیت تلفن همراه نداشته باشند. چه بسا کارگری ساده را مشاهده می کنیم که از تلفن همراه استفاده می کند. مصاحبه ها نشان می دهد که تلفن همراه دارد اهمیت بیشتری از آموزش پیدا می کند.

آنچه که دانشمند فنلاندی تیمو کوپمان ایجاد "فرهنگ مزاحمت" توسط تلفنهای همراه نامید مورد انزجار نسلهای گذشته است. گروههای سالمندتر بیشتر از نوجوانان از تماسهای تلفنهای غیرلازم خرده میگیرند.



سنت گرایان می گویند تلفن همراه باعث بروز رفتارهای گستاخانه شده است:

همانگونه که گفته شد، قطع کردن یک گفتگوی رو در رو در برای جواب دادن به تلفن همراه در واقع معادل مدرن سرک کشیدن از شانه های یک هم صحبت در مهمانی است. در هر حال، علیرغم اینکه همه می دانند قطع کردن صحبت برای جواب دادن به تلفن همراه کاری آزاردهنده است، اما باز کمتر کسی از آن احتراز می کند. شاید والدین از فهم این نکته ناتوان باشند، اما حقیقت این است که تلفنهای همراه که همه جا حضور دارند در حال جدا کردن نسلها از یکدیگر هستند. دیگر چه دلیل محکمتری می خواهید که قبول کنید این وسیله نه یک ابزار مکانیکی، بلکه یک وسیله مدروز است؟حوزه تلفن های عمومی روز بروز کوچک تر می شود. این تلفن ها که در بیشتر کشورها در ساعات شبانه به توالت عمومی تبدیل شده بودند تا کمی تغییر روبرو شده بودند اما ورود تلفن های همراه فضای اجتماعی انها را تنگ تر کرده بودند. شاید این نشانه کوچکی از فروپاشی اجتماعی است که نشانگر شکست فاصله اجتماعی است. مسئله غریب در پیشبینی روند گسترش تلفن همراه این است که آینده با ماست اما ما هنوز با آن همراه نشده ایم. این تعجب برانگیز نیست. تاریخ به یاد ندارد که مصرف هیچ محصول دیگری مثل تلفن همراه با این سرعت جامعه را تغییر داده و ترویج یافته باشد. ده سال قبل، موقعی که تلفن همراه هنوز کالایی پر زرق و برق بود که باید مثل آجر در خودروهای ثروتمندان به رخ بقیه کشیده می شد، کسی نمی توانست رشد این چنین مصرف آنها را تصور کند.

تلفنهای همراه، بر خلاف سایر ابزارها، آنچنان زندگی ما را تسخیر کرده اند که ما فرصت نکرده ایم سبک زندگی خودمان را با آنها هماهنگ کنیم. ساعت مچی تان را کنار بگذارید. شما دیگر به آنها نیازی ندارید: صفحه نمایش تلفن همراهتان – که 24 ساعت روز را با شماست- زمان را به شما اطلاع خواهد دهد، زمان قرارتان را یادآوری خواهد کرد، و موقع صبح شما را بیدار خواهد کرد. اما مردم هنوز هم ساعتهای مچی شان را حمل می کنند زیرا که آنها نمی توانند همانگونه که مارشال مک لوهان گفته است خودشان را "توسعه" دهند.( سعیدی ، 1385 :9)

علاوه برآنجه ساختمند شدن زندگي روزمره كمك مي كند ،زندگي روزمره مبتني بر عادت هاست و از تلفن همراه براي عادت بخشيدن به زندگي استفاده مي شود: تلفن همراه مي تواند نقش ساعت را براي شما بازي كند، مي تواند قرارهاي ديداري / شنيداري تان را در وقت معين يادآور شود، به جاي شما به فرد در آن طرف خط پاسخ دهد، به طور اتوماتيك براي دوستانتان اس ام اس بفرستد .تلفن دفترچه يادداشت همراه شماست .داراي ژانرهاي سرگرمي Game) (است . توسط آن مي توانيد اي – ميل هايتان را چك كنيد (Check Mail)و بسياري امكانات ديگر .

مصرف تلفن همراه به مردم اين امكان را مي دهد تا زندگي معمول و رايج شان را رها كنند و به چيز ديگري روي بياورند : مثلا از تلفن به عنوان MP3 Player استفاده كرده و موسيقي هاي مورد علاقه شان را بشنوند. تلفن همراه امكانات ويژه اي را در تجربه هاي زيبا شناختي به وجود مي آورد : با استفاده از دوربين تلفن همراه ، شما هميشه به دنبال سوژه هايي ناب مي گرديد .

در نهايت تلفن پس از مدتي . جزئي از زندگي روزمره شما مي شود : تلفن همراه هميشه ‹‹همراه ››شماست .

سبك زندگي يك الگو يا روش زندگي است كه خطوط عمومي تمايزات طبقاتي ساخت يافته را ماديت مي بخشد. سبك هاي زندگي منابع تفسير هستند – نوعي دانش دروني كه گرچه جنبه نسبي دارد، اما در زندگي جامعه توده اي از اهميت زيادي برخوردار است . همان طور كه سبك زندگي شخص را از روي چهره ، نوع لباس ، رفتار و اشياي مورد استفاده اش ميتوان حدس زد، از روي تلفن همراه به سبك زندگي فرد مي توان پي برد كه البته بيان ‹‹هويت مادي ››فرد است .از برخورد شخص با تلفن همراهش نيز مي توان به رهايي او از زندگي يا ديسيپلين زندگي اش و رفتارهايي ازاين قبيل پي برد. با پيدايش جامعه مصرفي و توليد انبوه كالا ها و باگرفتار شدن در دنياي مارك ها و مدل هاي مختلف تلفن همراه ، مدام ذائقه و نوع مصرف افراد تغيير مي كند. افراد همواره با تلفن هاي همراه ، هويت هاي جديدي مي يابند و طبق اين هويت مي توانند رفتار خود را تغيير دهند . اين افراد كساني هستند كه سبك هاي زندگي متفاوتي دارند . در واقع مصرف افراد وسيله اي است براي ايجاد هويت و شخصيتي كه آرزو مي كنند ديگران به حسابش آورند: هر چه تلفن شما مارك بهتر و مدل بالاتري داشته باشد، تشخص تان هم بيشتر مي شود. تلفن به فرآيند معناداري افراد كمك مي كند زيرا هر كسي از تلفن به نحوي استفاده مي كند كه براي اش معنادار باشد. ( میرزااخانی ، 1385 :26).........................................................


[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]