صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 16 , از مجموع 19

موضوع: تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

  1. #1
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی


  2. #2
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    كاركرد اتودها

    كاركرد اتودها : اتود در معنايى كه امروزه از آن استنباط مى شود، عبارت است از قطعه اى موسيقايى كه هدف اصلى از اجراى آن به طور كلى ارتقاى مهارت و توانايى اجراكننده در امر نوازندگى است. البته مى توان اتودها را در طبقه بندى هاى بى شمار در نظر گرفت و يكايك آنها را مورد بررسى قرار داد.

    اما بايد اعتراف كرد كه در نحوه رتبه بندى و نيز دسته بندى آثار اين ژانر رويكردهاى بى شمارى ممكن است اتخاذ شود و خلاصه اينكه در اين باب نمى توان نظرى قطعى ارائه داد. در بسيارى از اتودهاى موجود در تاريخ موسيقى نمى توان مشخصه موسيقايى قابل توجهى يافت. به عبارت ديگر اين دسته از قطعات اساساً فاقد جنبه هاى ارزشمند موسيقايى هستند و صرفاً نوازنده را به كارى ماهيچه اى و مكانيكى وادار مى كند تا جايى كه نوازنده پس از صرف مدت زمانى در تمرين آنها موضوع اصلى يعنى «موسيقى» را به كل فراموش مى كند و تمام توجه خود را معطوف به فرايند نوازندگى مى سازد و بدين ترتيب فرايند اتودنوازى كه در خدمت نوازنده براى اجراى هر چه صحيح تر و اصيل تر «موسيقى» است، به امرى «ضدموسيقايى» تبديل مى شود و نوازنده در طول مدت نواختن آن به تنها چيزى كه توجه نمى كند، خود موسيقى است؛ دغدغه او در اين حال تماماً اجراى درست جملات، پرش ها، آكوردها، آرپژها، نحوه انگشت گذارى، رسيدن به سرعت مورد نظر و غيره خواهد بود.

    به عكس آهنگسازانى در تاريخ موسيقى بوده اند كه در تصنيف اتودها علاوه بر جنبه هاى «اتوديك» فاكتورهاى والاى موسيقايى را نيز لحاظ كرده اند. البته اين دسته از آثار از نظر تعداد چندان پرشمار نيستند، ليكن جايگاه ثابت و مهمى را در برنامه كارى نوازندگان به خود اختصاص داده اند.
    از ميان اين دسته آثار شايد شاخص ترين نمونه اتودهاى شوپن (پيانو ) باشند. اين اتودها كه جايگاه شان از لحاظ مكانيكى در ميان مرزهاى دوردست نوازندگى (از لحاظ دشوارى) قرار دارد، از لحاظ موسيقايى جزء برجسته ترين شاهكارهاى تصنيف شده توسط اين آهنگساز لهستانى هستند.

    نکته: از اتودهای مشهور گيتار کلاسيک ميتوان به اتودهای کارکاسی - فرناندو سور - آگوادو - ويلا لوبوس اشاره کرد

    نكته ديگرى كه اشاره به آن ضرورى به نظر مى رسد، اينكه در ميان قطعات ادبيات موسيقى هستند آثارى كه الزاماً عنوان «اتود» را با خود نمى كشند، اما كاركردشان به هيچ وجه از اتودهاى مشهور كمتر نيست و برعكس قطعاتى كه با نام اتود شناخته مى شوند، اما در طول زمان و با پيشرفت متدهاى نوازندگى كارايى خود را از دست داده اند و واژه اتود براى آنها صرفاً عنوانى صورى محسوب مى شود.

    منبع: گیتار برای همه

  3. #3
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    اجراي قطعه بدون تمرين قبلي-دشيفر

    اجراي قطعه بدون تمرين قبلي(دشيفر):بسياري از نوازندگان گيتار در مورد نواختن نتي(قطعه ای ) بدون تمرين قبلي بيم دارند.براي اينکار شما به تمرين دائمي احتياج داريد.سعي کنيد قبل از نواختن قطعه را ذهني مرور کنيد.

    ( بطور کلی قبل از نواختن هر قطعه ای شما بايد آن را در ذهن اجرا کنيد!)فقط يک يا چند دقيقه را براي آشنايي با قطعه اختصاص دهيد. اينکار به شما کمک مي کند تا ترستان قبل از اجرا از بين برود و با اعتماد به نفس بيشتري قطعه را بنوازيد.
    هرگز سعي نکنيد يک قطعه را بيش ار حد تند بنوازيد. کم کم به اين نکته خواهيد رسيد که در صورتي که در حين نوازندگي راحت باشيد به تدريج به سرعت واقعي خواهيد رسيد.
    شروع هر کاري سخت است اما زمان بيشتري براي تمرينات اختصاص دهيد.نکته ديگري که بايد به خاطر سپاريد اين است که به خاطر هر اشتباه به اول قطعه بر نگرديد.در ابتدا قطعات را با تم پايين بنوازيد و کاملا انگشتانتان را روي فرت فشار دهيد.

    نکته مهم اينکه براي اينکه توانايي اجراي قطعات را بدون آمادگي داشته باشيد بايد به محل قرارگيري پوزيسيونهاي گيتار به ويژه پوزيسيونهاي بالا تسلط داشته باشيد. توجه : اينکار به زمان بيشتري احتياج دارد.

    منبع: گیتار برای همه

  4. #4
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    Cubital Tunnel یکی از بیماریهای شایع در میان نوازندگان

    سندرم Cubital Tunnel در نوازندهای گيتار:يکی از مشکلات شايع در بين نوازنده های گيتار ايجاد درد در ساعد دست چپ ميباشد.اين درد به اخلال خاصی مربوط ميشود که در علم پزشکی به سندرم يا تونل آرنج معروف است و اغلب اوقات قسمت داخلی ساعد و کف دست را گرفتار ميکند احتمالا بيشتر نوازنده های گيتار با اين سندرم آشنايی ندارند و ما نيز به همين دليل علايم و راهای پيشگيری آن را شرح ميدهيم

    اين سندرم با درد در ناحيه داخلی آرنج شروع ميشود سپس بطرف پايين کشيده شده و به حدود کف دست ميرسد و ممکن است گزگز و يا بی حسی در کف دست ايجاد کند .عضلات کف دست درد ناک ميشوند و ممکن است اگر پزشک متبحر نباشد تشخيص با تاندونيت اشتباه شود .

    در اين سندرممعمولا فقط انگشتان چهارم و پنجم دست گرفتار ميشوند زيرا اين انگشتان از عصب (unlnar) که از کناره داخلی آرنج عبور ميکند عصب ميگيرند . با پيشرفت اين بيماری عملکرد دست کاهش ميابد و بخصوص نيروی گرفتن اشيا کم ميشود .متعاقب آن آترونی و کوچک شدن عضله زير انگشت کوچک در کف دست رخ ميدهد .خود شخص بخوبی متوجه ميشود که خم کردن آرنج موجب تشديد علايم ميگردد.
    علت ايجاد اين سندرم فشار بر روی عصب ulnar است.درست در زير آرنج اين عصب از داخل کانالی عبور ميکند به طرف کف دست می آيد .اگر به دقت به دست چپ يک نوازنده گيتار دقت کنيم - هنگام نواختن يک آکورد ساده :

    ۱= انگشت شصت در قسمت تحتانی گردن گيتار منقبض می شود .
    ۲=ذر ساير انگشتان هم انقباضی مشابه برای ايجاد تعادل و نواختن در محل پرده ها بوجود می ايد.
    ۳=نوک انگشتان به منظور فشردن سيمها خم ميشود

    ۴=يکی از انگشتان - معمولا سبابه - يه حالت مستقيم و منقبض در می آيد .
    ۵=در عضلات انگشت کوچک برای رسيدن به پردهای دورتر کشيدگی ايجاد ميگردد

    ۶= مچ در حالت خميده است .

    از انجايی که عصبulnar از بين عضلای ميگذرد که مچ و نوک انگشتان را خم کرده و مچ را به طرف بيرون حرکت ميدهد - حالتی که هنگام کشيدگی انگشتان کوچک برای رسيدن به پره های بالاتر رخ ميدهد - ميتوان دريافت که چگونه نواختن اکوردها عضلاتی را که اين عصب از ميان آنها عبور ميکند درگير ميسازد .استفاده مداوم و زياد از اين عضلات آنها را ملتهب ساخته و پارگيهای بسيار کوجک در محل چسبيدن اين عضلات به آرنج بوجود ميآيد .

    التهاب و تورم بر روی عصب فشار می آورد و علايم فوق الذکر را بوجور می اورد برای همين است که خم کردن آرنج نيز اين علايم را تشديد ميکند چون عصب اولنار هم خم ميشود و فشار وارده روی آن توام با اين کشيدگی علايم را شدت ميبخشد .
    برای آندسته از نوازندگانی که هنوز علايم بيماری را ندارند و ميخواهند از آن جلوگيری کنند چند توصيه ساده داريم :
    ۱= استراحتهای کوتاه در بين تمرينها و ساعات کار را در عوض بيشتر کنيد -بعد از ۴۵ دقيقه نواختن ۱۰ دقيقه استراحت .
    ۲=قبل از شروع و هنگام استراحت با ماساژ ناحيه آرنج - خونرسانی به موضع را بيشتر کنيد .
    ۳=برای پيشگيری کامل هر از گاهی بايد اقدام به ماساژ توسط يک فيزيوتراپيست ماهر کنيد .
    ۴= با مراجعه به يک متخصص از سلامت گردن و شانه وآرنج اطمينان حاصل کنيد .

    اما اگر شما علايم سندرم را در خود ميبينيد :

    ۱=قبل از شروع به تمرين آرنج و ناحيه ساعد را گرم کرده و بعد از تمرين آنرا بشدت سرد کنيد - گرما باعث ميشود هنگام نواختن خون بشتری به بافت ها برسد و سرما سبب پيشگيری از تورم ميشود .
    ۲= ساعد را ۳ تا ۴ بار در روز بکشيد .
    ۳=اگر علايم وابسته به عصب يعنی گز گز و بی حسی را در خورد احساس کرديد بلافاصله با يک پزشک متخصص ک ه در امر ضايعات وارده به نوازندگان تبحر دارد مشورت نماييد .
    ۴= حداقل ۶ تا ۸ هفته دست از نواختن بکشيد

    ۵=اگر علايم شدت يابند و يا ضعف عضلات دست ايجاد شود بايد حتما يک تست نورولوژيک انجام شود .
    ۶= علايم وابسته به عصب را جدی بگيريد . زيرا عصب ميتواند در اژر فشار بيش از حد و عدم خونرسانی مناسب به کلی از بين برود و از آنجايی که عصب قابل ترميم نيست ساعد و دست برای هميشه ناتوان خواهد شد

    چيزيکه برای نوازنده گيتار فاجعه محسوب ميشود
    منبع : ماهنامه هنر موسيقی - سایت گیتار برای همه
    مترجم : دکتر دل آرا فريديان

  5. #5
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    نوازندگی گيتار و کيفیت صدا

    نوازندگی گيتار و کيفیت صدا :به دلايل متعددي مهمترين نکته اي که شنونده در هنگام نواخته شدن گيتار به آن توجه مي کند کيفيت صداي آن است و اکثر نوازنده ها در اين مقوله ضعف دارندو پس از مطالعاتي که در اين زمينه انجام شده به اين نتيجه مي رسيم که علت اصلي آن توجه بيش از حد به تکنيک دست راست و عدم توجه کافي به مضراب و انگشتان دست چپ است خصوصا در سازي مانند گيتار که پرده هاي پوزيسيون هاي پايين خيلي دور است.

    بعنوان مثال فرتهای ۱۳-۱۴-۱۵ و..
    و فقط در صورتي ما صدايي واضح و قوي خواهيم داشت که انگشتان دست چپ بدون توجه به فشاري که به کار مي رود دقيقا روي فرت يا پرده قرار بگيرند. اغلب هنرجويان موسيقي وقت بسياري را صرف افزايش سرعت نوازندگي و حرکات اکروباتي مي کنند و اين موضوع را فراموش مي کنند که عامل اصلي در نوازندگي کيفيت صداست.(سوناريته)

    هنگامي که ما انگشت دست چپمان را ما بين 2 پرده بگذاريم صدايي شبيه وزوز ( گز ) مي شنويم يا اينکه صدايي بسيار ضعيف توليد مي شود حتي اگر انگشتانمان را با قدرت به سيم ها فشار دهيم. اما وقتي همان انگشت را با همان مقدار فشار نزديک پرده مي گيريم صدايي قشنگ و زيبا خواهيم داشت.(گوشه فرت )

    براي داشتن چنين صداي صاف و زيبا يک سري تمرينات ساده براي انگشتان دست چپ در نظر گرفته شده است تا هنرجو بتواند انگشتانش را دقيقا روي پرده مورد نظر قرار دهد.

    و اين تمرينات در صورتي مي تواند مفيد باشد که مرتبا تکرار شود. انگشت اول را روي سيم اول، پوزيسيون اول قرار دهيد. دقت کنيد که نوک انگشتان کاملا نزديک به پرده باشد و حال با دست راست بنوازيد. و مراقب باشيد که فشار انگشت چپ را کم نکنيد. سپس انگشت دوم را روي پرده دوم قرار داده و همان کار را تکرا کنيد.

    انگشت اول را هم چنان بر روي پرده اول نگاه داريد و همينطور انگشت سوم روي پرده سوم و انگشت 4 روي پرده چهارم. اينک دست خود را طوري جابجا کنيد که انگشت اول روي پرده پنجم قرا گيرد و همينطور انگشت 2،3،4.. و اين تمرين را تا پرده 20 تکرا کنيد. و سپس همين تمرين را روي سيم هاي دوم و …

    ار پرده يک تا بيست ادامه دهيد. نکته مهم در اينجا اين است که با بالا رفتن گامهاي کروماتيک فاصله بين پرده ها کمتر مي شود در نتيجه دائما محل انگشتان را چک کنيد تا دقيقا در جاي خود قرار بگيرد. پس از مدتي به طور غريزي محل صحيح انگشتانتان را خواهيد يافت.

    منبع: گیتار برای همه

  6. #6
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    تمیز کردن ساز

    بدون تماس با گیتار نمی توان آن را نواخت، و تماس با ساز موجب کثیفی ان می شود.اگر مقداری از وقت خود را صرف تمیز کردن سازتان بکنید،جلوی مشکلات بسیاری را گرفته اید.در این مقاله، با استفاده از تعدادی وسایل ساده می توانید سازتان را تمیز و براق بکنید.



    بهترین وسیله برای تمیز کردن و جلا دادن به گیتار پارچه نرم و کتان است. همچنین پارچه حوله ای (فلانل)،مخصوص تمیز کردن گیتار، این پارچه را می توانید از فروشگاه موسیقی تهیه کنید.( این نوع پارچه مخصوص تمام سازها است.

    پارچه تی شرت نیز وسیله خوبی برای تمیز کردن گیتار است. هر چقدر این پارچه کهنه تر باشد عملکردش بهتر خواهد بود. هرگز با قسمت های عکسدار تی شرت گیتار را پاک نکنید، زیرا باعث آسیب رساندن به سطح ساز می شود. دستمال کاغذی نیز باعث سائیده شدن سطح گیتار می شود.
    اگر مایلید از دستمال های یک بار مصرف استفاده کنید، از نوع حلقه ای که در داخل جعبه قرار دارند استفاده کنید. هر یک از این دستمالها سه بار قابل استفاده هستند و با خیس شدن پاره نمی شوند و باعث سائیده شدن سطح ساز نمی شوند.
    اگر پس از هر بار نواختن گیتار را تمیز کنید اینکار باعث بهتر ماندن ساز می شود. پاک کردن بعضی نقاط ساز مثل گریف سخت است در این مواقع می توان با هل دادن پارچه به درون گریف، یا کشیدن دستمال روی سیم ها آن را تمیز کرد.
    همچنین صفحه رو و زیر را به دقت تمیز کنید مراقب اثر انگشت، لکه و… باشید. اگر سطح سازتان مرتبا غبارالود می شود (حتی پس از تمیز کردن با دستمال) شاید اشکال از دستمالتان باشد و باید از دستمال دیگری استفاده کنبد. اغلب اوقات من برای گیتارم چند نوع دستمال تهیه می کنم. اگر مایلید سازتان تمیزتر جلوه کند مقداری پاک کننده ضعیف را با آب مخلوط کرده و به وسیله اسپری بر روی دستمال بپاشید و سطح گیتار را با آن پاک کنید.

    توجه:حتما محلول را بر روی دستمال بپاشید نه بر روی ساز.دقت کنید دستمال را بیش از حد مرطوب نکنید. برای پاک کردن و جلا بخشیدن به گیتار انواع مختلفی واکس و پاک کننده در بازار موجود می باشد.

    این مواد به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
    1. روغن ها
    ۲.ماده پاک کننده چرب با آب
    3. ماده پاک کننده جلادهنده با اب.

    روغن ها لکه های موجود بر روی سطح ساز را از بین می برند، اما قادر به از بین بردن کثیفی هایی که در آب قابل حل شدن هستند نیستند.اگر بدنه ساز کدر شده باشد با پاک کننده نوع چرب براق می شود. دقت کنید که تمام پاک کننده ها باید به وسیله دستمال بر سطح گیتار مالیده شود.

    گاهی اوقات پس از کندن برچسبهایی که به سطح گیتار می چسبانند، آن قسمت حالتی چسبناک پیدا می کند.اغلب اوقات این پاک کننده ها تاثیری در از بین بردن این حالت چسبنده ندارند، و برای اینکار از الکل یا بنزین استفاده می شود، این مواد هیچ آسیبی بر سطح براق گیتار ندارند. الکل یا بنزین را با استفاده از یک پارچه یک بار مصرف به قسمت چسبناک بمالید و سعی کنید به جز آن قسمت این مواد به نقطه دیگری نخورد.

    برای احتیاط پس از اینکار سطح گیتار را با دستمالی مرطوب پاک کنید. درهنگام نوازندگی اغلب چربی و چرک موجود در دست شما روی گریف باقی می ماند.برای تمیز کردن این ناحیه بهترین زمان هنگام تعویض سیم هاست. در آوردن یک جای سیم ها آسیبی به گیتار نمی زند. اگر گریف خیلی کثیف باشد با دستمال مرطوب تمیز نمی شود.برای اینکار باید از سیم ظرفشویی استفاده کرد.
    سیم را به آرامی و به صورت موازی در جهت فرتها بسابید، دقت کنید سیم به فرت ها گیر نکند.(پاک کننده دیگری نیاز نیست) عده ای بر این عقیده اند که پس از اینکار باید به گریف روغن مالید، البته اینکار آنچنان ضروری نیست. می توان مقداری روغن را بوسیله دستمال به سطح گریف مالید و بعد با دستمال خشک پاک کرد اگر این کار را نکنید روغن وارد فرتها می شود.
    اگر گریف شما دارای شکافهایی است دقت کنید روغن وارد این شکافها نشود.توجه:از روغن بزرک یا روغن نباتی که باعث چسبناک شدن گریف می شود استفاده نکنید.

    اینکار را هر یک سال یک بار انجام دهید، روغن کاری بیش از حد باعث آسیب رساندن به ساز می شود. دقت کنید که اگر بدنه گیتارتان شکاف برداشته هرگز به آن روغن نزنید، زیرا روغن به داخل این شکاف ها رسوخ کرده و باعث ایجاد لک روی سطح چوب می شود. این لک ها به مرور زمان رنگ پس می دهد و باعث بد منظره شدن ساز می شود.این لک ها به مرور زمان رنگ پس می دهد و باعث بد منظره شدن ساز می شود.

    منبع: گیتار برای همه

  7. #7
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    چگونه استوديوى خانگى بسازيم

    چگونه استوديوى خانگى بسازيم:اين روزها با فارغ التحصيل شدن تعداد زيادى از دانشجويان از دانشكده هاى موسيقى، افراد زيادى ديده مى شوند كه در خانه خود يا دفترى در يك مجتمع مسكونى يا تجارى، آموزش موسيقى به ديگران را آغاز مى كنند.

    اما راه انداختن يك استوديوى خانگى برخلاف آن چه به نظر مى رسد، كار چندان ساده اى نيست و دردسرهاى فراوانى دارد. از سر و صداى يك آموزشگاه موسيقى گرفته تا رفت و آمد و شلوغ شدن مجموعه اى از استوديوى خانگى در آن قرار دارد.

    مطلبى كه پيش رو داريد در مجله تخصصى «استرينگز» درباره اين استوديوها چاپ شده است: بالاخره تصميم گرفتيد كه تدريس خصوصى موسيقى را آغاز كنيد. مبارك است. احتمالاً خيالتان از بابت مهارت هاى تدريس راحت است، اما كمتر در مورد نحوه درست كردن يك استوديو مطمئن هستيد. براى تأسيس يك استوديوى راحت و كاربردى محلى را پيدا كنيد كه در آن بتوانيد با همسايه ها نيز زندگى مسالمت آميزى داشته باشيد.

    موفقيت تجارى نيز اغلب مانند ارزش املاك به موقعيت محل آن بستگى دارد. خوشبختانه مردم براى بهره بردن از يك معلم خوب حاضر هستند مسيرهاى طولانى را هم طى كنند، پس حتماً لازم نسبت يك استوديو با اجاره بالا در مركز شهر پيدا كنيد. اما محل استوديو از هر نقطه شهر نبايد بيشتر از ۵۰ دقيقه فاصله داشته باشد.

    حق انتخاب هاى فراوانى داريد. خانه، فضايى در استوديوى موسيقى، اتاقكى در فروشگاه هاى لوازم موسيقى و مراكز توسعه هنرى. اگر قصد داريد برنامه تدريس محدودى داشته باشيد، احتمالاً شريك شدن با افراد همكارتان راه حل مناسبى است. با اين روش از ملاقات كردن و ارتباط داشتن با ديگر معلم هاى موسيقى و موسيقيدان ها بهره مى بريد و با اين تصميم بدون به هم ريختن محيط خانه، فضايى حرفه اى تر از اتاق معمولى خانه، براى كار به وجود مى آوريد.

    چيدن و مجهز كردن استوديو
    اگر لازم است با استوديوى ساده شروع كنيد. بسيارى از معلم ها با استوديوهايى با امكانات كم به نتايج خيره كننده اى رسيده اند. آن ها فقط سه پايه نت و نور مناسب داشته اند. سه پايه هاى محكمى - مانند سه پايه هاى اركستر - انتخاب كنيد كه بتواند به راحتى وزن كلاسور سنگين را تحمل كند. مثلاً سه پايه هاى تاشو با كيفيت خوب، مناسب است.

    اگر ۲ عدد سه پايه تهيه كنيد مى توانيد همراه با هنرجويانتان تكاليفشان را اجرا كنيد.
    براى جلوگيرى از آويزان ماندن پاى بچه ها يك چهارپايه حدود ۱۲ اينچ طول و به اندازه كافى پهن براى دو پا تهيه كنيد و براى راحتى و سلامتى خود از صندلى خوب ادارى بدون دسته استفاده كنيد.

    براى تمام سازهايى كه مى نوازيد مانند سازهاى همراهى كننده فضاى مناسب در نظر بگيريد. اگر براى پيانو اتاق اكوستيك نداريد از ديگر سازهاى شستى دار استفاده كنيد. امروزه سازهاى شستى دار با كيفيت صداى بالا در دسترس هستند. وسايل ضرورى در اختيار داشته باشيد:
    كوك كن الكترونيكى يا دياپازون، ضبط صوت، ميكروفون، كلاسورى كه در آن برنامه هفتگى، پيشرفت و تكليف هنرجويانتان را يادداشت كنيد، يك جعبه نوار كاست، CDهاى مورد علاقه، متر و نوم، آينه بزرگ دستى (براى نشان دادن چيزهايى كه به هنرجويان به راحتى نمى توانند بدون ديدن آن متوجه آن شوند) و ليست شماره تلفن هنرجويان.

    نكته مهم اينكه تلفن را در محل استوديوى خود قرار ندهيد. اگر در طول مدت كلاس كسى تماس گرفت، بگذارمنشى تلفنى به آن جواب دهد. از زمان درس هنرجويان براى صحبت با تلفن استفاده نكنيد، در آخر بايد گفت كه وجود يك ساعت ديوارى بزرگ، تابلو اعلانات و جعبه اشيا گم شده ضرورى است.

    در زمان ما كامپيوتر نيز يك وسيله موسيقى است. با آن مى توان CD ضبط و پخش كرد و در درس هاى تئورى نيز كاربرد دارد. نرم افزارهاى متعددى هستند كه به ما اين امكان را مى دهند كه سرعت بازنواخت طبيعى CDها را كم كنيم. بنابراين هنرجويانتان مى توانند همراه با آن با سرعت پايين تر از سرعت اصلى آن بنوازند. سيستم استريو و يا خود كامپيوتر را دقيقاً كنار ديوار قرار ندهيد پشت آن فضاى مناسبى براى تعمير و تعويض سيم كشى در نظر بگيرند.

    اگر فضاى كافى در اختيار داريد كاناپه و صندلى راحتى در آن بگذاريد و همچنين كتاب هاى موسيقى كه فهم آن ساده است را در محل كار خود نگه داريد. استوديو را براى كودكان زيبا كنيد. بعضى از آن ها ممكن است بخواهند دوستان خود را دعوت كنند و براى عده اى از آن ها لذت ديدن كلاس موسيقى مى تواند نقش مهمى در زندگى شان داشته باشد. پس كتاب هاى خنده دار، جعبه كوچك اسباب بازى براى سرگرم كردن خواهر و يا برادر كوچك هنرجويتان را فراموش نكنيد.

    تأثير كار كردن در خانه
    و حال چند نكته مهم در مورد ايجاد روابط اجتماعى براى كسانى كه در خانه كار مى كنند. بايد قبول كنيد كه كار شما تأثير زيادى روى زندگى اعضاى خانواده و هم خانه اى هايتان مى گذارد و ممكن است آن ها را بسيار آزار دهد. تماس هاى تلفنى زياد، صدا، با صداى كلاس درس صبح زود بيدار شدن، رفتن مكرر بچه ها به دستشويى و بدتر از همه اين كه آنها ممكن است موقع كار شما مجبور شوند خانه را ترك كنند. چند ماه اول ممكن است به خاطر اين مسائل، مشكلات زيادى داشته باشيد.

    حال همسايه ها را در نظر بگيريد، احتمالاً اكثر آن ها از اهداف و آينده خوب شما حمايت مى كنند. ممكن است شما براى آن ها نمونه بارز آرزوهايشان باشيد چرا كه در خانه خودتان كار مى كنيد و با جامعه از طريق يك حرفه راضى كننده ارتباط داريد. با اين حال ممكن است با شخصى روبرو شويد كه ناراضى باشد و شكايت كند. با اين همسايه عصبانى، مزاحم و ناراضى اگر با درايت رفتار كنيد قطعاً زودتر به نتيجه مى رسيد.

    احتمالاً مشكلات همسايه ها مسائلى مانند سر و صدا، كمبود محل پارك، رفت و آمد زياد، احساس امنيت و نگرانى هاى اغلب بى اساس درباره اينكه اين وضعيت تا كى ادامه دارد، است. اين را هميشه ملكه ذهن خود داشته باشيد كه حل كردن احساس ناراحتى همسايه ها پيش از آن كه شدت بيابد، بسيار آسان تر است، بنابراين از هر نظر با آنها صميمى باشيد و به ديدگاه هايشان حساسيت نشان دهيد.

    ساختن استوديو شخصى در اين حرفه، يكى از رضايت بخش ترين اقدامات است. بنابراين ابتدا تحقيق كنيد، با همسايه هايتان صحبت كنيد، نيازهاى خود را در نظر بگيرد و با وسايل اوليه و فضايى ساده شروع كنيد. به خاطر داشته باشيد بخشى از تدريس موسيقى مربوط به هنر موسيقى است و بخش ديگر آن تجارت. اگر به هر دو بخش توجه كنيد مى توانيد كار خود را با موفقيت شروع كرده و راهى ثمربخش و مفيد را ادامه دهيد.

    نويسنده: جان يلا سكوئز
    ترجمه: هستى نقره چى
    منبع : روزنامه ايران - سایت گیتار برای همه

  8. #8
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    گام چيست ؟ فوايد گام نوازی

    گام چيست ؟ فوايد گام نوازی و معرفی انواع آن: برای ساختن يک ملودی در مفهوم اوليه و کلاسيک آن همواره از مجموعه نتهای که با هم در ارتباط ثابتی قرار دارند استفاده ميکنيم.تعداد اين نتها هفت ؛ و ارتباط آنها در فاصله پرده ای بين آنهاست.

    گام در واقع همين ۷ نت است که وقتی آنها را به صورت متوالی بنويسيم ؛ هميشه نتهای مجاور از نظر زير و بمی در فاصله های معين قرار ميگيرند. دسته بندی گامها :

    گامها به سه دسته تقسيم ميشوند :

    ۱- گام ماژور

    ۲- گام مينور

    ۳- گام کروماتيک گام نوازی

    گام ؛ از ارکان اصلی علم موسيقی است.موسيقی وابسته به آن است و از طريق آن تجزيه و تحليل ميشود.بنابراين ؛ برای نوازندگی يک ساز شناخت گامها ضروری است.وبايد شکل صحيح نواختن آنها را ياد گرفت.اصولا گستردگی نتها روی ساز بايد منطبق با گام در ذهن نوازنده نقش بندد .

    آنچنانکه موسيقی در ميان گامها در جريان است؛ حرکت فيزيکی انگشتانی که با نواختن گام تربيت شده؛ به طور طبيعی؛ در تبعيت از موسيقی انجام ميگيرد.يکی از بهترين راههای بالا بردن مهارتهای تکنيکی؛ نواختن گام است.

    فوايد گام نوازی :

    ۱- تقويت حرکتهای مکانيکی انگشتان دست چپ و راست

    ۲- هماهنگ کردن حرکت انگشتان دست چپ با دست راست

    ۳- بالا بردن سرعت ۴

    - به دست آوردن کنترل

    ۵ - مطالعه در موزيکاليته با اعمال آن بر نتهای گام ( شدت؛رنگ؛ريتم؛کرشندو؛…. )

    ۶- بهبود بخشيدن جنس صدا

    ( به نقل از متد گامها از استاد تفقدی )

    منبع: گیتار برای همه

  9. #9
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    بررسی تکنيک های موجود در سبک فلامنکو

    در اين قسمت به بررسی تکنيک های موجود در سبک فلامنکو پرداخته و در مطالب بعدی به صورت مفصل تر به هر يک از اين تکنيک ها پرداخته ميشود .

    Apoyando:
    کلمه اسپانیایی به معنی تکیه است . تکنیک دست راست که برای اجرای ضربه ، انگشت به سیم بعدی تکیه می کند و صدای قوی تری نسبت به حالت تیراندو به وجود می آورد .

    Tirando:
    ضربه مخالف با آپویاندو می باشد . به این ترتیب که انگشت به جای تکیه دادن روی سیم بعدی ، ضربه خود را میان سیم و کف دست (در هوا) تمام می کند .

    Picado:
    تکنیکی است جهت نواختن عبارت تک نتی گام مانند (ملودی) که با توالی انگشتانa , m , i نواخته می شود .

    Rasgueado:
    راسگوآدو به دو بخش تقسیم می شود : راسگوآدوی معمولی (چهارتایی) و راسگو آدوی پنج تایی

    راسگوآدوی معمولی : که در آن انگشتان دست راست جمع شده و سپس به ترتیب ( e , a , m , i ) روی سیم ها فرود می آیند.

    راسگو آدوی پنج تایی : که مانند راسگوآدوی معمولی است ، با این تفاوت که یک ضرب برگشتی با انگشت i به آخر آن اضافه می کند .

    Golpe:
    یکی دیگر از تکنیک های مهم و حیاتی فلامنکو ، گلپ نام دارد که عبارت است از ضربتی نسبتا آهسته که بر روی گلپیدور توسط نوک انگشت a (ناخن و گوشت هر دو) یا با دو انگشت a و m زده می شود .

    Ligado:
    عملی است که به وسیله آن یک نت توسط دست چپ ایجاد می شود و بر دو نوع است 1.چکشی : که برای اجرای آن انگشت دست چپ روی نت مورد نظر کوبیده می شود . 2.کششی : که برای اجرای آن انگشت دست چپ سیم را به طرف پائین کشیده و نت مورد نظر را به صدا در می آورد .

    Ayudado:
    آیودادو یک تکنیک زیبا و موثر در موسیقی فلامنکو می باشد که در آن یک نت بم (روی سیم های باس) توسط p که با یک نت زیر (روی سیم های زیر) توسط i دنبال میشود ، اجرا می شود .

    Alzapua:
    تکنیکی است که در آن فقط از انگشت p استفاده می شود و اکثرا دارای سه مرحله می باشد . 1. یک ضربه رو به پائین 2. یک ضربه رو به بالا 3. یک نت ملودی که به صورت آپویاندو نواخته می شود . که البته هر سه مرحله از انگشت p استفاده می شود .

    Tremolo:
    تکنیکی بسیار زیبا و آرامش بخش که بیشتر در تکنوازی مورد استفاده قرار می گیرد و شنونده با شنیدن ترمولو فریب می خورد و در خیال خود دو گیتار را تصور می کند . این تکنیک در فلامنکو بر خلاف ترمولو کلاسیک (که چهار تایی است و به صورت p,a,m,i ) در دسته های پنج تایی ( به صورت p , i , a , m , i یک نت باس و چهار نت زیر) اجرا می شود .

    Apagado:
    تکنیکی در فلامنکو است که هر گاه نوازنده گیتار بخواهد صدای آکوردی را به طور ناگهانی خفه کند از این تکنیک استفاده میکند. برای اجرای آپاگادو هم از دست راست و هم از دست چپ می توان استفاده کرد . اجرای آپاگادو با دست راست به این صورت است که مچ دست با مهارت خاص به طرف داخل ، یعنی به سمت صفحه جلوی گیتار حرکت می کند و باعث قطع صدا می شود .

    Arastre:
    برای اجرای این تکنیک (که خصوصا در توکه هایی چون گرانایناس و تارانتاس مورد استفاده قرار می گیرد) دست راست را به گونه ای بالا می کشند که انگشت a به طرف بالا کشیده می شود و به ترتیب سیمهای اول تا ششم را به طور منظم و به صورت آپویاندو به صدا در می آید . به این ترتیب آکورد به صورت یک آرپژ سریع به گوش می رسد که نتهای آن از زیر به بم به صدا در در آمده اند .



    Glissando:
    روش اجرای گام به صورتی که هر نت به نت قبلی یا بعدی آن چسبیده باشد . گلیساندو در لغت به معنی سرانیدن یا لغزانیدن است و اجرای آن روی ساز ، با سرانیدن انگشت در طول سیم از بالا به پائین یا به عکس انجام می شود .

    Vibrato:
    برای اجرای این تکنیک در فلامنکو یکی از انگشتان دست چپ در همان حالی که سیم را گرفته است (پس از آنکه سیم توسط دست راست به صدا در آمده) آن را در عرض فینگر بورد و در خطی موازی با فرتها به طرف کف دست می کشد . تکرار متوالی سریع کشیدن و شل کردن سیم باعث زیر و بم شدن صدای نت می شود . ویبراتو دو نوع است : 1. لغزشی 2. کششی

    Pulgar:
    یکی از تکنیکهای انگشت p می باشد که توسط آن تمام نتهای ملودی ، حتی نتهای سیمهای زیر توسط انگشت p نواخته می شود.

    Arpegio:
    روش نواختن یک آکورد به طوری که نتهای آن یک به یک (نه در آن واحد) توسط انگشتهای p i m a نواخته می شود . در این حالت p نت بم را به صورت آپویاندو و i m a سه سیم زیر را به صورت تیراندو به صدا در می آورد .

    Abanico:
    باد بزن ; اصطلاحی در فلامنکو است برای راسگوادویی که در نواختن ، حالتی شبیه به باد بزن به خود می گیرد .

    منبع:
    هنر مرموز فلامنکو : نگار نيک اندام

    سایت گیتار برای همه

  10. #10
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    بیماریهای نوازندگان

    دكتر آلبرشت لامه- ویولونیست و پزشك ارتوپد، سال 1996 انستیتو فیزیولوژی حركت را در مونیخ تأسیس نمود. او در دانشكده موسیقی و تئاتر مونیخ و كنسرواتوار موتزارتئوم زالتسبورگ فیزیولوژی و پزشكی موسیقی تدریس میكند.گفتوگوی زیر را كه در مجلة “Arzte Woche” به چاپ رسیده است، ونتسل مولر۲ در ارتباط با بیماریهای نوازندگان با او انجام داده است.

    مولر ـ آیا این رشته كه به بیماریهای شغلی نوازندگان میپردازد مبحث جدیدی در علم پزشكی است؟
    لامه ـ بله این رشته نسبتاً جدید است. اولینبار بیست سال قبل جولیوس فلش3، رواندرمانگر و برادر كارل فلش4، موزیسین معروف، در وین بیماریهای نوازندگان بهویژه مسائل روانشناختی آنها را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. كورت زینگر5 روانپزشك آلمانی نیز مشكلات نورالژی موزیسینها را تجزیه و تحلیل نمود. پس از آن تا زمانی كه كلاوس شنورنبرگر6، نوازنده ویولا و متخصص معروف طب سوزنی در فرایبورگ دوباره به این موضوع پرداخت وقفهای طولانی ایجاد شد. از سال 1993 هرساله كنگره پزشكی بیماریهای موزیسینها برگزار میشود.

    اما این رشته مانند پزشكی ورزشی هنوز آنچنان فراگیر و شناخته شده نیست؟
    این مسئله ناشی از پیچیدگی و دشواری این رشته نیست. یك ارتوپد كه به بیماریهای ورزشكاران میپردازد بهعنوان مثال بدون اینكه فوتبالیست باشد میتواند فوتبالیستی را درمان كند اما برای درمان یك نوازنده حرفهای بهتر است پزشكی كه ارتوپد، جراح دست و یا روانپزشك است خود نوازنده باشد.

    شما خودتان چگونه با این رشته آشنا شدید؟
    من ویولون مینواختم و پس از پایان دبیرستان در امتحان ورودی مدرسه عالی موسیقی پذیرفته شدم. پس از آن در رشته پزشكی نیز به تحصیل پرداختم. در دانشكده موسیقی یكی از دانشجویان مشكلاتی همچون درد و التهاب مفاصل داشت از آن زمان به تحقیق و مطالعه در مورد بیماریهای موزیسینها علاقمند شدم.

    كدامیك از موزیسینهای معروف به بیماریهایی كه با نواختن ساز مرتبط میباشد مبتلا شدهاند؟
    من به خاطر وظیفه رازداری كه در حرفه پزشكی وجود دارد نمیتوانم نوازندگان معروفی را كه خودم تاكنون معالجه كردهام نام ببرم. اما موزیسینهایی هستند كه بیماری آنان جزء اسرار نیست بهعنوان مثال لئون فلایشر7، نوازنده آمریكایی پیانو، سالها بهخاطر گرفتگی عضلات دستش قادر به نوازندگی نبود و یا كلآدیو آبادو8، رهبر اركستر، در ناحیه شانهاش درد و ناراحتی داشت، روبرت شومان9 نیز دچار گرفتگی عضلات بود و زودتر از معمول نوازندگی حرفهای را كنار گذاشت.

    اما از طرف دیگر نوازندگانی را میبینیم كه در سنین بالا مهارت و توانایی خود را از دست ندادهاند؟
    بله بهعنوان مثال آرتور روبینشتاین10، تا 90 سالگی با قامتی راست در كمال آرامش پیانو مینواخت. در برخی از كتابهای آموزشی حالت بدن او هنگام نواختن ساز بهعنوان الگو ذكر میشود.

    ناتان میلشتاین11، نیز برخلاف بسیاری از نوازندگان ویولن در سن بالا حتی در ارتفاعات هم كه بهدلیل كاهش فشار هوا و كم شدن تراكم مولكولهای هوا در ایجاد صوت كه ناشی از ارتعاش این مولكولهاست تغییراتی ایجاد میشود، قادر به تشخیص دقیق فركانسها بود و سازش را بهدقت كوك میكرد.

    نوازندگان اركستر چگونه میتوانند از بروز كمشنوایی كه یكی از بیماریهای شناخته شده بسیاری از نوازندگان حرفهای است جلوگیری نمایند؟
    برخی معتقدند نوازندگان هنگام اجرا باید وسایل مخصوصی جهت محافظت از گوش بهكار برند. اما بهنظر من این روش درستی نیست. مسلماً نوازنده گاهی هنگام اجرای قطعاتی كه ترومبون بسیار بلند مینوازد میتواند از این وسایل استفاده كند.
    اما اگر دائماً در همه تمرینات و اجراها این محافظها را بهكار برد دیگر از موسیقی چیزی باقی نمیماند. تنها شدت صدا مطرح نیست بلكه باید بررسی كرد گوش نوازنده چه مدت تحت فشار است و اینكه آیا فرصتی برای استراحت دارد.

    شما از بیست سال قبل تاكنون در زمینه پزشكی موسیقی فعالیت میكنید و بنا بر تجربیاتتان 70 تا 75 درصد بیماریها مربوط به ناراحتیهایی در اندامهای حركتی نوازندگان است. فكر میكنید علت چیست و چه اشتباهاتی منجر به بروز این دردها میشود؟
    همیشه در سخنرانیهایم به این نكته اشاره میكنم كه هر ناراحتی و مشكلی كه در وضعیت سلامت نوازنده ایجاد میشود ناشی از انجام یك اشتباه است.
    همچنین شیوه آموزش سنتی كه بر تمرین بسیار تأكید میكند نیز در پیدایش این ناراحتیها مؤثر است.
    نكته بسیار مهم دیگری كه متأسفانه مورد توجه قرار نمیگیرد این است كه معلم بهخصوص هنگامی كه ساختمان بدنی متفاوتی با هنرجو دارد باید به او آزادی عمل دهد. هنرجو باید با ساز بهعنوان یك دوست آشنا شده، خود در نوازندگی پیشرفت كند.

    آیا نواختن هر ساز شرایط فیزیكی خاصی میطلبد؟
    بله قبل از شروع نوازندگی ویژگیهای جسمانی هر فرد باید مورد معاینه دقیق قرار گیرد. بسیاری از نوازندگان ضعفهای جسمانی بسیاری دارند كه وجود این ضعفها در كنار نوازندگی به افزایش درد و ناراحتی منجر میشود. ارتوپد با بررسی و جمعآوری اطلاعاتی از استاتیك بدن، چگونگی مفاصل و میزان مقاومت آنها و قدرت دست هر فرد میتواند ساز مشخصی را به او توصیه نماید. با وجود همه این اقدامات پیشگیرانه اگر كودكی بخواهد حتما ویولن بنوازد و فاقد شرایط فیزیكی لازم برای نواختن این ساز باشد باید به خواست او احترام گذاشت. هدف از یادگیری ساز نیز بسیار مهم است. كسی كه میخواهد نوازندهای حرفهای شود باید از پنج یا شش سالگی شروع به فراگیری ساز نماید و روزانه یك تا دو ساعت تمرین كند.

    چه شرایط جسمانی بازدارندهای برای نواختن ویولن وجود دارد؟
    كسی كه گردن و دستان بسیار بلندی دارد و یا انگشت كوچك دستش بسیار كوتاه است شرایط لازم برای نواختن ویولن را دارا نیست.

    قدرت اراده نوازنده تا چه حد میتواند كاستیهای بدن او را جبران نماید؟
    مطمئناً راههایی برای جبران این ضعفها وجود دارد. اما در درازمدت بالاخره این سیستم درهم میشكند.
    یك نوازنده حرفهای كه بیش از چندین دهه بدون در نظر گرفتن ضعفهای جسمانیاش ساز مینوازد سرانجام دچار درد و ناراحتی میشود و زودتر از معمول نوازندگی حرفهای را كنار میگذارد افراد كمی قادرند مدت زمانی طولانی با هیجان و تنشی غیرقابل تصور و تحرك و فعالیت بسیار زیاد عضلاتشان كار كنند.

    انجام چه ورزشهایی را برای تقویت عضلات و ایجاد تعادل در بدن به نوازندگان توصیه میكنید؟
    ورزش شنا برای نوازندگان البته غیر از كسانی كه دردهایی در ناحیه شانه و یا مشكلاتی در حركت مچ دارند عالیست.
    همچنین سواركاری برای تقویت عضلات پشت و شمشیربازی بهدلیل اینكه تواناییهای خاصی مانند واكنشهای بسیار سریع را میطلبد برای نوازندگان مناسب است.
    برعكس ورزشهایی مانند تنیس و اسكواش كه مستلزم بهكارگیری نیروی بسیار زیادی در بازوهاست برای نوازندگان مناسب نیست.
    اگر شما دو ساعت تنیس بازی كنید سپس ویولن بنوازید متوجه لرزش آرشه میشوید بعد از بازی تنیس بدن برای انجام حركات ظریف به سه تا چهار ساعت استراحت نیاز دارد.

    به نوازندگانی كه برای درمان به شما مراجعه میكنند چگونه كمك میكنید؟
    نوازندگان اغلب بهدنبال راهحلی معجزهآسا هستند كه همه مشكلاتشان را یكباره برطرف كند. اما من برای تشخیص كه متأسفانه امروزه در علم پزشكی به قدر كافی مورد توجه قرار نمیگیرد اهمیت بسیاری قائلم. ابتدا باید بدانم روند حركت و حالت بدن نوازنده هنگام نوازندگی و انعطافپذیری بدن او چگونه است همچنین با طرح سؤالاتی مانند اینكه نوازنده چه مدت و چند ساعت در روز ساز میزند، چه آثاری را مینوازد و آیا با نواختن آثار خاصی درد و ناراحتیاش بیشتر میشود، و اینكه تاكنون معلم و تكنیك خود را تغییر داده است، فعالیتهای موسیقایی او را بهدقت بررسی میكنم. با كنار هم قرار دادن این اطلاعات میتوانم بگویم كه بیمار باتوجه به یافتههای پاتولوژی موجود به درمان نیاز دارد یا بهتر است روشهایی همچون تكنیك الكساندر12 را در مورد او بهكار گرفت.

    برای شما تجویز دارو در چه جایگاهی قرار دارد؟
    تجویز دارو باید در آخرین مرحله از درمان مدنظر قرار گیرد. گاهی برای برطرف نمودن لرزشهای بدن نوازنده میتوان مشتقاتی از بتابلاكرها13 تجویز نمود.
    اما اثرات جانبی داروها كه اغلب به كاهش قدرت تمركز نوازنده میانجامند را نباید نادیده گرفت.

    در مبحث موسیقی درمانی موسیقی در بهبود بیماریها و تسكین دردها بسیار اثرگذار است….

    در اصل باید گفت چون یك نوازنده در حالتی قرار دارد كه بهنوعی دائماً به درمان خود میپردازد نباید بیمار شود اما اینگونه نیست. یك نوازنده اركستر به دیگر نوازندگان و رهبر كه سرعت و چگونگی اجرای قطعات را تعیین میكند وابسته است و فشار روانی بسیاری را متحمل میشود. نوازندگی حرفهای صددرصد توانایی و انرژی شخص را بهكار میگیرد.

    برای كاهش درد و ناراحتی نوازندگان چه تغییراتی میتوان در ساختمان سازها انجام داد.

    من در این مورد بسیار محافظهكار هستم. تاكنون تلاشهایی برای اصلاح و تغییر شكل سازها انجام گرفته است اما من معتقدم سازها را باید همانگونه كه هستند باقی گذاشت. تنها در زمینه وسایل جانبی سازها میتوان كارهایی انجام داد.

    پینوشت:
    1)Albrecht Lahme
    2) Wenzel Muller
    3) Julius Flesch
    4) Carl Flesch
    5) Kurt Singer
    6) Claus Schnorren Berger
    7) Leon Fleischer
    8 ) Claudio Abbado
    9) Robert Schumann
    10) Arthur Rubinstein
    11) Nathan Milstein
    12) تكنیكی كه بهوسیله (م 1955 ـ 1869) Frederik Matthias Alexander پایهگذاری شد و برای تغییر الگوی حركتی و رفتاری افراد بهكار گرفته میشود.
    13) داروهایی كه تأثیر آدرنالین بر قلب و گردش خون را خنثی میكنند و با از كار انداختن بخشی از دستگاه عصبی خودمختار نشانههای اضطراب مانند تپش قلب، عرق كردن و رعشه را از بین میبرند.

    منبع:ماهنامه موسيقی مقام - سایت گیتار برای همه

  11. #11
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    سی دی آموزشی گیتار کلاسیک
    يکی از بهترين کتاب های اموزشی در زمينه آموزش تکنيک های گيتار کلاسيک کتاب Pumping Nylon از اسکات تنانت می باشد که حتی برای نوازندگان فلامنکو نيز بسيار مفيد خواهد بود که چندی پيش به ترجمه رسيد اما با اشکلات فنی و همچنين عدم وجود سی دی تصويری اين کتاب که مشکلات زيادی را بهمراه داشت.



    اين کتاب بهمراه دی وی دی با اجرای قطعات تمرينی از اسکات تنانت همراه بود.

    هر چند ترجمه اين کتاب کار واقعا قابل ستايشی بشمار می آيد که واقعا جای تبريک دارد چرا که از بسياری کارهايی که در زمينه آموزش گيتار کلاسيک از سوی نوازندگان مختلف تاليف شده است بسيار ضعيف است . اما تکنيک هايی در گيتار کلاسيک وجود دارد که جز با ديدن ويديو تصويری نميتوان مفهوم آنرا درک کرد:

    مانند تمرينات کاشتن انگشتان يا تمرين دمپينگ و….

    که در ليست زير تمرينات و تکنيک های موجود دسته بندی شده :

    Left Hand:
    - Finger Placement and Accuracy
    - Pressure and Release
    - Slurs
    - Finger Independence
    - Barre
    Right Hand:
    - Tone Production
    - Nail(Length,Shape)
    - Rest Stroke (Apoyando)
    - Free Stroke (Tirando)
    - Tarrega arpeggio studies
    - Thumb
    Flamenco Techniques
    - Alzapua
    - Rasgueado
    Daily warmup routine
    - Slurs
    - Triplets
    - Two-Finger Rasgueados
    Tremolo
    - Exercices
    - Lopsided Tremolos
    Scales: Control and Velocity
    - Right-Hand velocity
    - String Crossing
    - Problem Solving in Scales
    Arpeggios
    - Giuliani’s 120 Right-Hand Studies
    - Didactic Doodle by Andrew York

    منبع: گیتار برای همه

  12. #12
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    اجراي قطعه بدون تمرين قبلي-دشيفر

    اجراي قطعه بدون تمرين قبلي(دشيفر):بسياري از نوازندگان گيتار در مورد نواختن نتي(قطعه ای ) بدون تمرين قبلي بيم دارند.براي اينکار شما به تمرين دائمي احتياج داريد.سعي کنيد قبل از نواختن قطعه را ذهني مرور کنيد.

    ( بطور کلی قبل از نواختن هر قطعه ای شما بايد آن را در ذهن اجرا کنيد!)فقط يک يا چند دقيقه را براي آشنايي با قطعه اختصاص دهيد. اينکار به شما کمک مي کند تا ترستان قبل از اجرا از بين برود و با اعتماد به نفس بيشتري قطعه را بنوازيد.
    هرگز سعي نکنيد يک قطعه را بيش ار حد تند بنوازيد. کم کم به اين نکته خواهيد رسيد که در صورتي که در حين نوازندگي راحت باشيد به تدريج به سرعت واقعي خواهيد رسيد.
    شروع هر کاري سخت است اما زمان بيشتري براي تمرينات اختصاص دهيد.نکته ديگري که بايد به خاطر سپاريد اين است که به خاطر هر اشتباه به اول قطعه بر نگرديد.در ابتدا قطعات را با تم پايين بنوازيد و کاملا انگشتانتان را روي فرت فشار دهيد.

    نکته مهم اينکه براي اينکه توانايي اجراي قطعات را بدون آمادگي داشته باشيد بايد به محل قرارگيري پوزيسيونهاي گيتار به ويژه پوزيسيونهاي بالا تسلط داشته باشيد. توجه : اينکار به زمان بيشتري احتياج دارد.

    منبع: گیتار برای همه

  13. #13
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    کتابهای آموزشی فلامنکو

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

    بسته های آموزشی گیتار فلامنکو بصورت Ebook در زمینه آموزش تکنیک های فلامنکو و همچنین عناصر اصلی این موسیقی مانند کمپاس و را از این قسمت دانلود کنید:
    کد:
    http://herso.freeservers.com/ebooks.html
    منبع: گیتار برای همه

  14. #14
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    آموزش گيتار توسط جو ستريانی

    آموزش گيتار توسط جو ستريانی: در اين قسمت ميتوانيد مجموعه ای از آموزشهای جو ستريانی را بصورت نت و تبلچر مورد استفاده قرار داده و همچنين کليپ های تصويری از اين نوازنده را نيز دانلود کنيد:



    قسمت آموزشی:
    lessons :
    کد:
    http://www.foreverjoe.com/lessons.htm
    کلیپ:
    videos :
    کد:
    http://www.foreverjoe.com/videosaudio.htm
    منبع: گیتار برای همه

  15. #15
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    تفکيک عصبي دست چپ و راست

    يکی از مشکلات نوآموزان در نوازندگی گيتار عدم تفکيک قدرت ميان دستها وهمچنين فشار بی مورد و بيش از حد دست چپ بر روی فرتها ميباشد که در اين قسمت دو تمرين برای حل اين مشکل ارائه ميشود.



    ۱=برخی اوقات از خسته شدن زود هنگام انگشتان بخصوص دست چپ گله منديم و بنوعی آنرا مانعی برای تمرين های طولانی ميدانيم در حاليکه شايد روش تمرينی اشتباه ميباشد عدم توجه به فشار مورد نياز در گرفتن سيمها باعث هدر رفتن انرژی و در طولانی مدت موجب ضربات جبران ناپذيری بر انگشتان شما دارد.

    اما به چه مقدار فشاری نيازمنديم؟
    هنگامی که دست چپ سيمها را می گيرد شما بايد مقدار فشار مورد نظر برای گرفتن آن در نظر بگيريد.

    اما چگونه؟
    ابتدا با دست چپ يک نت را مثلا - لا (فرت ۵ بر روی سيم اول ) را گرفته سپس ضربه آپوياندو(با تکيه ) ميزنيد اما بصورت Mute يعنی هيچ صدای نيايد (دست چپ بنوعی تنها سيم را لمس ميکند )سپس دست چپ اندکی فشار می آورد و شما باز هم ضربه ای ميزنيد مسلما صدای گز شنيده ميشود اين عمل را به مرور انجام ميدهيد تا در نهايت به يک صدای شفاف برسيد در لحظه ای که به آن صدا رسيديد در حقيقت فشار لازمی است که بايد بر روی سيم وارد کنيد .

    برای ديدن کليپ آموزشی
    دانلود کنيد :
    کد:
    http://www.guitar4all.com/video/scot1.wmv
    اما تمرين دوم:
    شايد توجه به اين امر کرده باشيد که هنگامی که دست راست ضربه ای محکم ميزند دست چپ هم بی اراده سيمها را محکم ميگيرد!( در هنگامی که در قطعات قصد داريد ميزانی را بصورت فورته F و با قدرت بيشتری بصدا در آوريد.)

    بخصوص در زدن گام اين حالت اتفاق می افتد.

    چزا؟ چون اعصاب دست چپ و راست با هم هماهنگ هستند اگر شما با دست راست محکم بزنيد ناخودآگاه دست چپ نيز با اين فرمان سبمها را محکم فشار ميدهد.

    راه حل:

    زدن گام کروماتيک بر روی يک سيم ( يعنی ابتدا از فرت ۱-۲-۳-۴ سپس ۵-۶-۷-۸ سپس ۹-۱۰-۱۱-۱۲ )

    به اين صورت که دست چپ تنها سيم را لمس ميکند( بصورت Mute )و شما با دست راست ضربات i - m بصورت آپوياندو ميزنيد آنهم به صورت محکم و با بيشترين فشار ممکنه و حتی بالعکس زدن ضربات آرام سپس محکم در اين هنگام دست چپ با توجه به واکنش دست راست بايد سيمها را محکم فشار دهد اما شما با Mute کردن سيم (يا خفه کردن ) از انجام اين حالت جلوگيری ميکنيد بعد از چند ماه تمرين مداوم متوجه ميشويد که دست راست شما هر زدمانی که بخواهد ميتواند با قدرت بيشترين ضربه بزند بدون اينکه دست چپ فشار بيش از معمول را وارد نمايد.

    منبع: گیتار برای همه

  16. #16
    کاربرسایت Unknown آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۱۹
    نوشته ها
    4,190
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    پاسخ : تاپیک آموزش گیتار - مقالات آموزشی

    اهميت كوك و معرفي Tuner

    شاید برخی از بدیهی ترین مسائل آموزشی در زمینه آموزش بخصوص در گیتار کلاسیک فراموش شده است و آنهم توجه به کوک ساز میباشد! مساله ای که شاید برای عده ای ساده و اصلا غیر قابل توجه باشد . در ایران و در نحوه تدریس میبینیم که هر استادی شیوه کار خودش را بر اساس تجربیات خود بنا نهاده تا اصول علمی و آکادمیک که اینبار به یک موضوع کوچک یعنی کوک ساز توجه میکنیم.



    چه در یادگیری شخصی خودم این تجربه را داشتم و حال هم گاهی اوقات در شیوه تدریس دوستان و .. میبینم و که هنرجوی تازه کار هنگامی که سر کلاس میآید ساز را به استاد میدهد تا کوک کند و استاد میگوید هفته بعد هم ساز را بیارور تا کوک کنم.

    این اتفاقات اینقدر تکرار میشود که بنده ناچارا مجبورم مطلبی را در این مورد بنویسم ! هر چند برای بزرگان گیتار این مطلب خواندنی نباشد اما بزرگ ترین اشتباهات را انسانهای بزرگ انجام میدهند!

    مشکل این کار در چیست؟
    پرورش گوش و تربیت آن یکی از مهمترین جنبه های آموزشی میباشد که هنگامی که شما بصرف یادگیری گیتار به کلاس میروید این جنبه فراموش میشود.و چون در شیوه های آموزشی در اموزشگاههای موسیقی اجباری در یادگیری سلفژ نمیباشد و صرفا جنبه آموزش ساز میباشد بعد از مدتها متوجه میشوید که چه اتفاقی برای شما افتاده است.

    بگزارید بدانیم چه اتفاقی میافتد:
    گیتار بر خلاف سازهایی دیگری مانند پیانو که کوک ثابتی دارند ( هرچند پیانو هم از کوک خارج میشود و احتیاج به کوک دارد ) دائما از کوک خارج میشود حتی سردی و گرمی محیط نیز بر آن تاثیر میگزارد .

    طی این یک هفته در همان روز اول ساز شما از کوک خارج میشود و با سازی ناکوک مینوازید !

    در پله اول آموزش که باید گوشهای شما تربیت شود و شما بتوانید نت ها را از همدیگر تمایز دهید شما نت ها را با کوکی اشتباه مینوازید و این عادت میشود و بنوعی گوشتان را با صداهایی عادت میدهید که بعد ها که بمرور پیشرفت کردید متوجه میشوید قطعاتتان را نمیشنوید بلکه تنها مینوازید! و همچنین نواختن با سازی ناکوک جز عدم لذت از نوازندگی ثمره دیگری برای شما جز تقویت انگشتان نخواهد داشت.
    شاید توجه کرده باشید گاهی که دیگری برای شما ساز میزند بیشتر لذت میبرید تا خودتان !

    و متاسفانه برای جبران این اشتباه شما نمیتوانید بدنبال مقصر بگردید بلکه باید بدنبال استاد سلفژ باشید تا بتوانید با تمرین بسیار گوش خود را تقویت نمایید.

    پس از همان ابتدا باید با سازی که دقیق کوک شده است تمرین نمایید و بهترین کار استفاده از تیونر میباشد .

    تیونر وسیله ای است که شما میتوانید سازتان را با آن کوک کنید که در فروشگاههای موسیقی میتوانید خریداری نمایید .

    اما برای دوستانی که توانایی خرید یا دسترسی به آن را ندارند میتوانند از برنامه های موجود وجود دارند استفاده نمایند.

    در مطالب آتی نمونه های دیگری از این بدیهیات آموزش را بررسی میکنیم.

    دانلود :
    تیونر ۱ :
    کد:
    http://www.guitar.sk/download/dgt230.exe
    تیونر ۲ :
    کد:
    http://rhythm.harmony-central.com/~ftp/software/windows/guitar-bass/dactuner.exe
    تیونر ۳ :
    کد:
    http://rhythm.harmony-central.com/~ftp/software/windows/guitar-bass/dasein.exe
    منبع: گیتار برای همه

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: جمعه ۱۰ مهر ۸۸, ۱۱:۵۹
  2. سوابق كشاورز گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش دولت دهم
    توسط hamid192 در انجمن بایگانی اخبار سیاسی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: پنجشنبه ۱۲ شهریور ۸۸, ۰۱:۵۱
  3. DayAgo: روزشمار دیجیتال
    توسط mina در انجمن بایگانی اخبار علمی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: شنبه ۲۹ تیر ۸۷, ۱۶:۵۰
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: جمعه ۳۰ آذر ۸۶, ۱۳:۲۸
  5. کتابهای آموزشی گیتار باس
    توسط Unknown در انجمن هنر موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: شنبه ۰۳ شهریور ۸۶, ۱۹:۵۵

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •