[align=center][/align]

يك بازيگر سينما و تلويزيون گفت: بازيگرداني در سينماي ايران حرفهاي است كه دچار خود شيفتگي شده و جايگاه ثابتي ندارد.

افشين سنگچاپ، بازيگردان و يكي از بازيگران مجموعه «اغما» كه به مناسبت ماه مبارك رمضان از شبكه اول سيما پخش ميشد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: جايگاه بازيگرداني در ايران در واقع همانند حرفهاي است كه از قبل وجود نداشته ولي حضور آن احساس ميشد. بايد همكاري بين بازيگرها و بازيگردان وجود داشته باشد و كنترل روي كار باشد تا اين حرفه بتواند جايگاه خود را تثبيت كند.
وي در ادامه گفت: يك بازيگردان بايد بخش بازيگري را آناليز كند، اندازه ي حس نقش ها را به همه ي بازيگرها توضيح دهد و به غير از آن شخصيت ها، تيپبندي، دكوپاژ، و ديگر موارد از اين قبيل را كنترل كند.
وي اصليترين معيار انتخاب بازيگردان را فيلم نامه دانست و در ادامه خاطر نشان كرد: افراد موفق در اين رشته بيشتر افرادي هستند كه خاستگاه آنها تئاتر است و تجربه ي كار و بازي در تئاتر را دارند و ميتوانند با حس هاي بازيگري راحت تر كنار بيايند.
سنگچاپ ادامه داد: اين هنر وقتي ميتواند به افزايش سطح كيفي آثار سينمايي و تلويزيوني كمك كند كه جامعه ي فيلم سازي با بازيگردان همراه شوند و باورش كنند.
وي تصريح كرد: وضعيت يك «بازيگردان» در كشورهاي خارجي به اين صورت است كه بازيگردان ها براي خود دفتر و شركت مخصوصي در اين زمينه دارند و اين در حالي است كه اين شغل در آنجا تثبيت شده است و هر گاه يك كارگردان بخواهد يا تصميم بر ساخت فيلمي بگيرد به آن شركت مراجعه كرده و (كستينگ من)، بازيگردان مورد نياز پروژه خود را با توجه به فاكتورهاي مشخص خود و بدون هيچ دغدغهاي انتخاب ميكند.
وي خاطر نشان كرد: بازيگردان روح دوم كارگردان است و اين در حالي است كه خود شيفتگي اثر منفي روي اين كار ميگذارد و بايد با اراده، تربيت، تجربه و پرورش اين نيرو حضور بازيگردان به طور مملوس حس شود.
وي در پايان خاطر نشان كرد: از افراد مشهور اين حرفه در ايران ميتوان به آتيلا پسياني، پرويز پرستويي و حبيب رضايي نام برد.