نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: سِحر كلمات "پدر اجراي ايران " در سَحر تلويزيون

  1. #1
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,783
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 8 در 7 پست

    سِحر كلمات "پدر اجراي ايران " در سَحر تلويزيون

    مي‎گويند مجري موفق كسي است كهخوب بتواند به معني سينمايي كلمه، "بازي " كند؛ در مورد خاص جمشيدي، جوششواژگان از يك شاعرانگي و دانش برمي‎خيزد؛ هرچند كه باز مطالعه و فن اجراهم براي رسيدن به سبك "اجراي ويژه " او كفايت نمي‏كند.
    بهگزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري فارس، رجا نيوز نوشت: سال‎ها پيش كه هنوزتلويزيون مهمان سفره افطار خانه‎ها نبود، راديو با دعاي سحر مشهور استادصالحي زمزمه‎اي داشت كه سكوت سفره سحر را پر مي‎كرد و با اهل مناجات همنوابود. اما حالا، تلويزيون جاي راديو را براي وقت سحري گرفته و نگاه ما بهفرزاد جمشيدي و سبك متفاوت اجرايش گره مي‎خورد؛ تا آنجاكه اجراي او هماناندازه نماد وقت سحر شده كه اذان موذن زاده اردبيلي، نشان وقت افطار.
    درسالهاي گذشته روند استقبال از اين برنامه به نحوي بوده است كه سال گذشتهبا استقبال 88 درصدي مخاطبان صداوسيما روبرو شد؛ ركوردي كه تاكنون برايكمتر برنامه اي محقق شده است. امسال نيز درخواست هاي مكرر بينندگان براياستمرار اين برنامه در طول سال از سيما ارائه مي شود.
    در نامه هايارسالي بينندگان به اين برنامه، آنها خواستار اين هستند كه در وقت مناسبديگري براي طول سال، اين برنامه زنده با رويكرد معارفي استمرار يابد.


    اما دليل اقبال مردم به اين برنامه و مجري آن چيست؟

    سحري با طعم كلمات فرزاد

    سبكمتفاوت جمشيدي به آساني به دست نيامده و به مرور پخته شده. او نويسنده‎ايبوده كه مجري شده. خودش مي‎گويد: "من اول كار نويسندگي ميكردم. بعد ازجنگ شروع به بازنويسي خاطرات رزمندهها كردم كه آنها مجموعههايي شدند ازآن جمله اين شرح بينهايت، آبي به رنگ خاطره و... همزمان در صفحه جبهه وجنگ روزنامه جمهوري اسلامي قلم ميزدم. بعد آمدم راديو پس از مدتي ازراديو به شبكه چهارم تلويزيون آمدم و بعد ادامه ماجرا... الان 15 سال استبا راديو و تلويزيون همكاري ميكنم. "
    بعد كه به تلويزيون آمد،برخلاف اين برنامه مونولوگ سحرهاي ماه رمضان، با يك برنامه ديالوگ چالشيبه نام "نماي نزديك " شروع كرد و در همانجا شد نمونه يك "مجري مولّف "
    اجرايموفق، تجربه، تحصيل و مطالعات گسترده، آرام آرام باعث شد تا پايش بهدانشكده علوم اجتماعي تهران باز شود؛ آنهم به عنوان اولين مدرس اصول ومباني اجراي تلويزيون و صحنه. وي در گفتگو با شبكه ايران گفته بود: "بندهرفتم 33 امتحان دادم تا توانستم از وزارت كار مدرك مربيگري گويندگي را بااستانداردش تعريف كنم، سال 79 در وزارت كار براي اين كار استاندارد تعريفشد، سپس گواهينامه مديريت آموزشگاه فني و حرفهاي گرفتم براي تأسيس اولينمدرسه اجراي تلويزيوني. "
    و بالاخره همين سه سال پيش بود كه رئيسدفتر هماهنگي و سازماندهي مجريان سيما شد. به اين ترتيب شايد الان تنهامجري تلويزيون است كه حق دارد از همكارانش انتقاد كند و به آنها آموزشبدهد. فرزاد درباره كار مجريان معتقد است: "لحظه مرگ يك مجري لحظهاي استكه ديگران هم بتوانند مثل او صحبت كنند، مهمترين ابزار يك مجري واژه است." و خودش نيز البته بيش از همه به ابزار كارش وارد است.
    ابزار كارشكلمه است و كارش هم اينكه چنان اديبانه بداهه گويي كند كه اهل ادبيات ازآن لذت ببرند و ما مردم عادي نيز رشته كلام از دستمان نرود. او در برنامهسحرگاه فقط صحبت نمي‎كند؛ جلوي چشم ما و شما قاليچه‎اي از كلمات مي‎بافد.هر روز يعني هر سحر هم نقش تازه‎اي مي‎زند. نقش‎هايي كه بازي نيست.
    مي‎گويندمجري موفق كسي است كه خوب بتواند به معني سينمايي كلمه، "بازي " كند؛ درمورد خاص جمشيدي، جوشش واژگان از يك شاعرانگي و دانش برمي‎خيزد؛ هرچند كهباز مطالعه و فن اجرا هم براي رسيدن به سبك "اجراي ويژه " او كفايتنمي‏كند.
    "براي همين برنامه سحري حداقل 10 ساعت مطالعه مي‎كنم "؛مجري سحري رمضان نكته مهم در اجراي يك مجري را مطالعه مي‎داند: "انبان ذهنيك مجري هم خيلي زود تمام ميشود، اگر 50-40 تا واژه داشته باشد، زود تمامميشود، مگر بتواند واژه ذخيره كند. " فرزاد نمي‎تواند از مطالعه دل بكندحتي موقع غذا خوردن! اين نكته را دوستش رضا رشيدپور مي‎گويد.
    اجرايجمشيدي، مجموعه‎اي از تدارك انديشگي، تكنيك بيان و اجرا، خلاقيت ادبي وروحيه شاعرانه اوست كه خروجي‎اش، شهرت او به صفت "مرغ سحر " است. تناقضثقيل‏گويي با پر هيجان و پيوسته سخن گفتن از تفاوتهاي اوست.
    اما اين "پديده جمشيدي " وقتي با ميان‏برنامه‎ها جمع مي‎شود، خوراك معرفتي و معنوي سحري روزه‏داران را جور مي‏كند.
    دشواريكار مجري اين برنامه، اجراهاي مونولوگ چند دقيقه‎اي و سرساعت چرخاندنآيتم‏ها و ميان‎برنامه‏ها است به نحوي كه راس ساعت اذان با ما خداحافظيكند؛ خداحافظي و سلامي كه به كلي متفاوت از همه اجراهاي تلويزيوني است.مثلا فقط براي يك سلام مي‎گويد: "در دنيايي كه مردم قناري لطيفههايشان روتو تلفن همراه حبس ميكنند، تو دنيايي كه مردم خبر بزرگ مرگ آدمها رو رويورقهاي A4 براي هم فكس ميكنند، من دستم را ميگذارم روي سينه به شماميگويم سلام. "
    فرزاد جمشيدي با تكرار و عادت، غريبه است و سحر روزبعد جور ديگري سلام مي‎كند: "اگه راست باشه كه بسمالله الرحمن الرحيم اسماعظم خداست، اگه راست باشه كه خاصيت اين اسم رهاندن پليديها از دلمخاطبهاست، توي يه دستم بسمالله الرحمن الرحيم و تو دست ديگرم سلامميگذارم و به شما عرض احترام ميكنم. "
    او ضمن آسيب شناسي اجرايتكراري مجريان سيما معتقد است: "ما سراغ واژهها نرفتهايم، چون به روحواژهها نزديك نشدهايم. " وقتي از او مي‎پرسيم منظورش دقيقا چيست و اصلااو اين سبك نوشتن و گفتن را از كجا بدست آورده، مي‎گويد: "در اين مورد دوتا چيز را سر كلاس دانشگاه به بچهها گفتهام، دو نكته را من ياد گرفتم ازشهيد آويني و علي حاتمي، از علي حاتمي تصويرسازي و تصويري نوشتن را يادگرفتم، از شهيد آويني آن چيزي كه براي من به يادگار مانده، صراحت در لهجهو صادقانه نويسي است. شهيد آويني اصلاً به دنبال دستچين كردن جملات نبود،من فكر ميكنم به روح واژه رسيده بود و از اين جهت كه روح واژه را بامخاطب در ميان گذاشته بود، توانسته بود قالب تعارفآميز روزمره را بشكند وبيننده و شنونده را خيلي راحت دستشان را بگذارد در دست واقعيت؛ صداقت را،آويني مثل نفس كشيدن در دست لمس ميكرد و ميتوانست به را حتي با ما درميان بگذارد. "
    اين نكته روشن است كه نمي‎شود اين همه كلمات فاخر رادر قالب يك متن از پيش تنظيم شده حفظ كرد و آنجا جلوي آنتن زنده و چشمميليون‎ها بيننده مثل يك ضبط صوت تحويل مخاطب داد؛ آنهم بدون تپق و سكته واشتباه لپي!
    اگرچه او نمي‎خواهد پدرخوانده اجرا در ايران باشد اما"پدر اجراي ايران " عنواني است كه در ميان مجريان سيما، بيش از همهبرازنده سيماي اوست.

  2. #2
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,783
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 8 در 7 پست

    Re: سِحر كلمات "پدر اجراي ايران " در سَحر تلويزيون

    نامه خواندنی فرزاد جمشیدی در رد دعوت تلویزیون های خارجی
    در پی دعوت چند رسانه خارجی ار فرزاد جمشیدی برای همکاری ، این مجری توانمند سیما ضمن رد این دعوت ها نوشت:



    السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی

    «در عملیات بدر، دست نیمه جان یک بسیجی که تا کمر در گل فرو رفته و پیدابود به شدت مجروح شده ، مچ پایم را محکم چسبید…. هنوز در همان خطه و همانخاکم ؛ چون مچ پایم در دست آن بسیجی است . »

    این کلمات به ابراهیمحاتمی کیا، تعلق دارد . قدیم ها می گفتند صبحتان را با حمد و صلواتومعوذتین آغاز کنید. انقلاب ارزش ها که آمد یادمان داد جدااز آیه هایروشنی قرآن ، صبح ها گاهی در رخسار برخی انتظارات هم ، نگاهی بیندازیم واز ارتفاع وجدان خودمان شرمسار شویم ! یکی از همین انتظارها ، عبارتی استکه پیشانی این نوشته را بوسید با بدون فراز و فرود آهنگین کلام ، در پیشآمد ، همه غزل ها و غصه ها را یکجا تصنیف کرده باشم !

    تلویزیون درسر زمین ما بیش از آنکه « یک رسانه تبلیغی در خدمت حاکمیت » باشد یکمهمانی محترمانه و آبرومند است که آدابش را دین و ادبش را فرهنگ غنی فلاتگسترده ایران ،شکل داده است .شاید به خاطر همین خصلت رازگونه است که اگرهیچ سیستم نظارتی هم وجود نداشته باشد ، بازهم دوستداران صدا و سیما بهخاطر همسایگی خود با این « خانه خیال » هرگز حاضر نخواهند شد کسی اعتقاداتآنها را به بازی بگیرد یا کسی بیهوده در این قالب تماشا بنشیند و به کسالتدامن زند .

    امتیازی که رادیو و تلویزیون در نزدیکی به خواسته هایمردم پیدا کرده گوهر ارزشمندی که در دو جهت – هم دست اندر کاران صدا وسیما و هم منتقدین روز افزونش – از آن بهره می برند ! چگونه ؟ …عرض خواهمکرد :

    هیچ کس ، نقد دلسوزانه جماعت آگاه و روشن ضمیر کشور را ازرادیو و تلویزیون انکار نمیکند ؛ اما آیا کسی هم پیدا می شود که ادعا کندکه صدا و سیمای ایران با همه طول و عرض وعمق و وسعتش ، گوشی شنوا برایخواسته های فردی و جمعی هموطنان ندارد و بدون رصد و تماشای علاقه و نیازمخاطب برنامه هایش را با موج کوتاه سلیقه های شخصی ، تنظیم می کند ؟

    ایننوشتار در صدد دفاع از صدا و سیما یا عملکرد مدیرانش نیست … اتفاقا ازنگاه کارشناسی مهم ترین مشخصه صدا و سیمای ما بی دفاعی برنامه سازان ومدیرانش محسوب میشود ! دفاع آن جاست که حقی از شما در معرض ضایع و تباهشدن قرار بگیرد و ما در صدا و سیما یاد گرفته ایم که « توپ » این حق ،همیشه در زمین مخاطب است .

    مردم عادت کرده اند که مدیریت محتواییاین رسانه را به عهده بگیرند و تو اگررادیو و تلویزیون چهار تا کشور دیگررا هم دیده باشی ، از سرعت انتقال خواسته های ملی و تاثیرآن ها در صدا وسیمای کشور خودت ، حیرت خواهی کرد و بر گفته من – که صدا و سیما را بهمثابه یک مهمانی بزرگ ملی ، تصویر و تمثیل کرده ام – گواهی خواهی داد .

    عالمان، مهتران ، روحانیان ، ایثارگران …. و همه کسانی که قد غم هاشان ، قدری ازبام خانه خودشان ، آن طرف تر را هم می پاید برای صدا و سیمای سرزمین مانگرانند و مثل یک موجود زنده به محضی که یک برنامه ، یک هنر پیشه ، یکموسیقی یا یک مجری ، دلواپسشان کند ، به خود حق می دهند – طبق یک ساز وکار دفاعی – از آن مراقبت کنند و من مدت هاست یقین پیدا کرده ام که فصلدوازدهم قانون اساسی در همان کلمات کوتاه ، برای صدا و سیما مرزی فراهمکرده و حد موفقیت یک مجری ، برنامه ساز ، هنرمند و … مدیر رسانه ملی رارضایت رهبری دانای راز انقلاب اسلامی بر شمرده است .

    اینجاست کهگنجشک واژه هایم را روی بند بند ایمانم می نشانم و به همان قلب های پاک ونگران مردم کشورم سوگند می خورم که اگر برنامه ای موفق شد ، سریالی به باماقبال ملی نشست یا مجری ای محبوب شد ، حتما مهمانان همان ضیافت رادیویی وتلویزیونی در حقش دعا کرده اند . پس این به دل نشستن و مورد محبت واقع شدناز سوی مخاطبان رسانه ملی آسان به دست نمی آید و اگر کسی محبوب شد وآساناز کف داد جا دارد که خود ( پیش از آنکه از او بخواهند ) در ردیف « لایعقلون » و « لا یشعرون » جایی برای خود دست و پا کند ! که خواجه لسانغیبش فرمود :

    دلنشین شد سخنم تا تو قبولش کردی آری آری سخن عشق ، نشانی دارد

    ……در روزهای اخیر برخی سایت ها ( ودر پی آن ، تعدادی از مطبوعات ) نسبت بهانتشار دعوت اینجانب به کشور های خارجی مطالبی منتشر کردند که در حد خبراین دعوتنامه ها مورد تایید حقیر و مسئولین صداو سیما قرار گرفت . اما بعداز آن پس لرزه هایی از موارد غیر واقعی ، از پذیرش این دعوت ها و حتی سفرقریب الوقوع اینجانب ! سخن گفت ، که جای تامل و تاسف دارد .

    از شماسوال می کنم آیا می توان معنویت سحر گاهان ایران را در جای دیگری جستجوکرد ؟ راستی چه عمری باید از یک « مجری تلویزیون » سپری شود تا لیاقت پیداکند در « صمیمیت سیال » سحر با مردم کشورش سخن بگوید ؟ این طلای ناب احساسو اخلاص مردم را که با یک رطب « ربنا » کامشان شیرین می شود و با یکالتماش دعا ، دست اعتقادشان را به نخل اعتماد بر نامه ای تلویزیونی ، میسپارند ، با چه عیاری ( جز انصراف ) باید سنجید ؟

    نه ……. اشتباهنمی کنم ! هنوز جیب عاطفه ام از نقل « حمد و صلوات » بینندگان سحری ، سرشار است . هنوز آمپول چندعکس و مصاحبه ، آنقدر بیهوشم نکرده که فراموش کنمبا جلیقه های همین صدا و سیما ، پرستوی نشاندار مدینه و مکه شدم .

    ودوراز منظومه جوانمردی است اگر فراموش کرده باشم حج من مشروط و وامدار اینسازمان بوده و …. اگر من نگویم ، لبان میکروفون ها و چشمان دوربین هاگواهی خواهند داد که چون بچه محل جام جم بودم ودر بهار جوانی ، سبزه زیارتکربلا و بیت عتیق خدا در باغچه عمرم رویید .

    دعوتنامه ها را نگشاده، بستم …. حتی نمی خواهم گوش بسپارم که تعدادی از دوستان و همکاران خواهندگفت : فلانی خوف کرد که بیرون ایران ، سکه سخنش را نخرند و متاعی از دکاندهانش ، نبرند ! فقط می گویم : حتی یک اجرا در رادیوی محلی ایران را با پربیننده ترین برنامه های ماهواره ای کشور های خارجی عوض نخواهم کرد . اگرشده تا سال دیگر هیچ کاری نپذیرم ، شب و روزم را با خواندن و دانش آموختن، سپری خواهم کرد تا سال بعد ( چنانچه لطف خداشامل حالم شد و بر سدره سحرنشستم ) از خاکستر این قلب سوخته که همه حرف ها را تحمل می کند ، ققنوسیبر خیزد و دوباره از آهنگ آشتی و آشنایی با مردم ایران ، سخن ساز کند .

    خاطره ابراهیم حاتمی کیا را در خط اول این نوشته یادتان هست ؟
    کارتعلق خاطر من نسبت به ارزش های خونپالای مردم ایران ، از مچ پا گذشته ….افسار اختیارم در دست این مردم پاکنهاد و عاشق است . تا عمر دارم به خاطررضای خدا و خلق خدا ، خار خواهم خورد ، بار خواهم برد .

    عمرتان دراز و پرگل
    سی ام مهر ماه 1387 – فرزاد جمشیدی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. "مسلم تي وي" شبکه جديد تلويزيوني مسلمانان آلمان
    توسط Vesal در انجمن سینما و رسانه ها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه ۲۳ آذر ۸۹, ۱۷:۳۲
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: یکشنبه ۲۵ بهمن ۸۸, ۲۱:۵۶
  3. "گوگل "، "سيا " و "موساد " دست در دست هم دارند
    توسط hrg1356 در انجمن بایگانی اخبار سیاسی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: چهارشنبه ۰۴ آذر ۸۸, ۱۸:۴۵
  4. "در چشم باد" بعد از "فاکتور 8" روي انتن شبكه ي يك
    توسط hamid192 در انجمن صدا وسیما و رسانه ها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۸۸, ۱۹:۰۴
  5. " ویا " و " سیلوا " والنسیا را ترک نخواهند کرد
    توسط PARI در انجمن بایگانی اخبار دنیای فوتبال
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: دوشنبه ۲۵ آذر ۸۷, ۲۱:۵۰

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •