نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

موضوع: زمانی برای مرگ CPU

  1. #1
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    زمانی برای مرگ CPU

    وقتی شرکت اینتل پردازنده های ۳۲ نانومتری خود را با نام رمز Westmereعرضه کرد و از فشرده ترین و کارآمدترین هسته های پردازنده که تا به حالتولید شده است استفاده نمود، ممکن است تصور کرده باشید به اوج فناوریمحاسبه رسیده ایم. مطمئناً اینتل CPUهای جدید خود با این هدف عرضه می کندکه قلب سیستم های کامپیوتری نسل آینده باشند. اما همه بر سر این موضوعاتفاق نظر ندارند.

    در حالی که اینتل مشغول جلب مشتری برایWestmere است، شرکت Nvidia خود را آماده می کند که سخت افزار گرافیکی جدیدخود را با نام رمز Fermi به بازار عرضه نماید و در عین حال وعده می دهد کهنه تنها به رویاهای نسل بعدی تحقق بخشد؛ بلکه با قدرت محاسباتی پردازندههای سنتی نیز رقابت کند و حتی آنها را تحقیر نماید. در ظاهر به نظر می رسدکه این امر به طرز محالی جاه طلبانه باشد. اما Nvidia استدلال های فنیمتقاعدکننده ای در دفاع از آن دارد و اثبات می کند که قدرت GPU اکنون میتواند برای اموری فراتر از بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار گیرد.آیا سال ۲۰۱۰ سالی خواهد بود که در آن CPU تحت الشعاع سخت افزار گرافیکیقرار می گیرد؟

  2. #2
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    Re: زمانی برای مرگ CPU

    ● از CPU فاصله بگیرید




    CPUهایفوق العاده قوی که معمولاً در کامپیوترهای جدید یافت می شوند در واقع برایاکثر کاربردهای اداری و اینترنتی لازم نیستند. بله، اگر می خواهید پایگاهداده بزرگی از اعداد را به سرعت پردازش کنید یا یک فیلم دارای وضوح بالارا ویرایش نمایید، یک CPU پرسرعت به شما کمک خواهد کرد. اما ظهور پدیده ایچون نِت بوک به ما یاداوری می کند که برای بسیاری از امور روزمره پردازندهای به ارزانی و سادگی Intel Atom واقعاً کافی است.

    با این وجود،نت بوک های مبتنی بر پردازنده Atomمعمولاً از لحاظ تصویری رضایت بخشنیستند. آنها برای بازکردن و نمایش فایل های رسانه ای دارای وضوح بالا ازقدرت پردازش کافی برخوردار نیستند. در مورد بازی های جدید که اصلاً جایبحث نیست. Nvidiaبر این باور است که می توان با ترکیب یک پردازنده Atomسبک وزن و یک GPU مجزا که مخصوص این امور است از قابلیت های هر دو سختافزار به بهترین نحو استفاده کرد.

    در مارس سال ۲۰۰۹، این شرکتچنین ترکیب سخت افزاری را تحت عنوان Ion به بازار عرضه کرد. بِن بِراندو،مدیر بازاریابی این شرکت اظهار می کند که «Ion فیلم هایی مانند فیلم هایآنلاین یوتوب یا هولو را که با فلش ۱۰.۱ نمایش داده می شوند [از طریق یکسیستم Atom] به فیلم های دارای وضوح و تفکیک بالا تبدیل می کند و از بازیهای محبوبی همچون The Simsو World of Warcraft پشتیبانی می کند.» بسیاریاز صاحب نظران نیز تحت تأثیر قابلیت های گرافیکی سیستم های کم توان مبتنیبر Ion از جمله نت بوک Samsung N۵۱۰ و نِتتاپ Asus Eee Box EB۱۵۰۱ قرارگرفته اند.

    به آسانی می توان تصور کرد که در آینده CPU ممکن استبا وجود یک سخت افزار گرافیکی که مدل های مختلف را به طور قابل توجه تریاز هم متمایز می کند، در این بخش از بازار تقریباً از بحث خارج شود.

    GPUهمه منظوره اما این موضوع تنها بخشی از ماجراست. اگر GPU می تواند بارمزگشایی فیلم و تبدیل تصاویر سه بعدی به CPU کمک کند، دلیلی وجود نداردکه از قابلیت های پردازش آن نیز نتوان برای اهداف دیگر استفاده کرد.

    ازموضوع استفاده از پردازنده گرافیکی برای محاسبات غیر گرافیکی تحت عنوانمحاسبه GPU همه منظوره (GPGPU) یا به طور کوتاه محاسبه GPU یاد می شود. کهتا حد زیادی هم قابل قبول است. بهترین پردازنده Core i۷ اینتل هشت هستهاجرایی را برای سیستم عامل فراهم می آورد (که چهار هسته آن هسته های مجازیهستند و از طریق فناوری Hyper-Threading شبیه سازی شده اند). در حالی کهیک کارت گرافیک ۳۰ پوندی ارزان ده برابر این تعداد واحدهای پردازش هستهاجرایی ارائه می دهد که هر یک بخشی از نیروی مصرفی به وسیله هسته CPU رادریافت می کنند.

    تا پیشرفته ترین مدل ها که پیش برویم با کارتهایی مانند ۲۹۵ Nvidia GTX مواجه می شویم که ۴۸۰ هسته را ادغام می کنند.بدیهی است که توسعه دهندگان با به کارگیری این دستگاه ها می توانند میزانیاز نیروی پردازش موازی را مهار کنند که CPU نمی تواند برای رقابت با آنامیدوار باشد. به زعم براندو «این صنعت در حال حاضر با گام نهادن از CPUبه GPU شاهد سرعت های بی سابقه ای است. برای مثال، رمزگذاری فیلم از طریقGPU در مقایسه با CPU می تواند ده برابر سریع تر انجام شود؛ یا حتیبیشتر.»

    محاسبه GPU کاربردهای جدی تری نیز دارد. برای مثال،Folding@home یک طرح محاسبه توزیعی است که در پی درمان بیماری هایی مانندسرطان، فیبروز کیستی و پارکینسون است. در سال ۲۰۰۸، Nvidia گزارش داد کهبر اساس یک تحلیل، اجرای محاسبات Folding@home از طریق GPUهای این شرکتنتایج را ۱۴۰ برابر سریع تر از برخی CPUهای سنتی امروزی به دست می دهد.

    به«کودا» خوش آمدید برگ برنده Nvidia چیزی به نام Compute Unified DeviceArchitecture یا معماری دستگاه یکپارچه محاسباتی (CUDA) است که برای اولینبار در سال ۲۰۰۷ به عرضه گذاشته شد. CUDA زبان های برنامه نویسی آشنا ازجمله سی، جاوا و فورترن را توسعه می دهد و دارای عملکردهایی است که انتقالمحاسبات به Nvidia GPU را برای توسعه دهندگان آسان تر می سازد. CUDA تنهاراه ایجاد نرم افزار مبتنی بر GPU نیست.

    برای مثال، نرم افزارDirectCompute API شرکت مایکروسافت و چارچوب فناوری OpenCL که در ابتداتوسط شرکت Apple توسعه یافت یک سری عملکردهای برنامه نویسی ارائه می دهندکه بر روی هر گونه GPU جدید قابل اجراست. در واقع، AMD رقیب Nvidiaاستدلال می کند که این استانداردهای نامحدود نمایانگر آینده هستند؛ نهدنیای محدود CUDA (به مصاحبه با مدیر بازاریابی AMD توجه کنید.)

    اماCUDA حدوداً دو سال زودتر از این واسط های نامحدود عرضه شد و همان طور کهسانفورد راسِل، مدیر کل CUDA در همایش فناوری GPU این شرکت در سال ۲۰۰۹شرح داد، CUDA به دلیل پشتیبانی از زبان های آشنا و به ویژه زبان سیاساساً گزینه جذاب تری برای توسعه دهندگان است. راسل در حالی که از پنجرهبه طرف خیابان های سیلیکون ولی اشاره می کرد گفت «اگر بیرون بروید وبگویید هر کسی که با زبان سی برنامه نویسی می کند در این طرف خیابانبایستد و هر کسی که از API استفاده می کند در آنجا بایستد، فقط تعداد کمیاز مردم در طرف API می ایستند؛ در حالی که مردم زیادی در طرف سی خواهندایستاد.»

    Nvidia همچنین قصد دارد با عرضه انواع جدیدی از کارتهای گرافیک مبتنی بر معماری ابتکاری Fermi خود CUDA را به قابلیت هایبیشتری مجهز سازد. به گفته یکی از مدیران انویدیا کارت های Fermi اولینکارت هایی هستند که «در آنها به گرافیک و رمز به طور یکسان توجه شده است.»پیشرفت های فنی شامل یک حافظه مشترک L۲ و یک زمان بند رشته (thread)آنبورد می شود که به Fermi در اجرای رمز به طور کارآمدتر از هر گونه GPUموجود کمک خواهد کرد.

    همه اینها به تصویری از آینده می انجامد کهدر آن CPU به تدریج به یک کالای سبک وزن و مصرفی در کل معماری کامپیوترتبدیل می شود؛ در حالی که عملیات تصویری و ریاضی به وسیله یک GPU کاملاًقابل برنامه ریزی موازی حجیم اداره می شود. آیا به سوی این هدف حرکت میکنیم؟ آیا قرار است تولیدکنندگان CPU نقش اندکی در صنعت کامپیوتر داشتهباشند؟

  3. #3
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    Re: زمانی برای مرگ CPU

    ● محدودیت های GPU

    فناوری GPU هنوز نمی تواند در برخی از زمینه هابا CPU سنتی رقابت کند. CPUهای جدید دارای مجموعه فرمان های عظیم و ویژگیهای پیشرفته ای مانند اجرای همزمان چند دستور غیر وابسته و انشعاب فرضیهستند که عدم اتلاف چرخه های ساعت را تضمین می کنند. بنابراین، CPU دراجرای رمز تک رشته ای پیچیده ای که معرف اکثر برنامه هاست، بسیار موفق تراست. در حالی که پردازش داده های با مقیاس بزرگ شاید فقط برای طرح هایتحقیقاتی و کاربردهای تجاری مورد نیاز باشد، در حوزه کاربردهای خانگی وتجاری غیر از مثال های نام آشنای ویرایش فیلم و تبدیل رمز، امور زیادیوجود ندارند که واقعاً از آن بهره مند شوند. این نکته مهم از دید اینتلپوشیده نیست.

    وقتی از مایک آبِل، مهندس بازاریابی تولید این شرکتپرسیده شد که آیا این شرکت CUDA را یک تهدید در نظر می گیرد، وی به طورآشکار ترس خود را ابراز نکرد. وی تصدیق کرد که «در برخی موارد ممکن استبگویید CUDA از CPU مفیدتر است، اما وقتی DirectCompute و چیزهایی مانندآن را در نظر می گیرم، به اعتقاد من آنها برای ایستگاه های کاری پیشرفتهدر نظر گرفته شده اند. محاسبه با کارایی بالا بخش کاملاً متفاوتی بامحاسبه متوسط است و در مورد محاسبه متوسط راه های مختلف زیادی وجود داردکه یک برنامه نرم افزاری کارایی داشته باشد، مانند تردینگ چندگانه» آبِلنمی توانست به طور دقیق درباره محاسبه GPU برای برنامه های کاربردی باکارایی بالا صحبت کند.

    اما این طور نیز انتظار می رفت؛ زیرااینتل فعلاً مشغول جبران خسارت های ناشی از عدم موفقیت Larrabee است؛ کارتگرافیکی که به سبک GPU تولید شده است و تولید آن در ماه دسامبر متوقف شدهاست. اما این شکست به خودی خود تا حد زیادی نشان دهنده محدودیت های محاسبهGPU است: هسته های Larrabee از پردازنده های جریانی Nvidia پیشرفته تربودند که این امر اجرای امور پیچیده تر را برای آنها میسر می ساخت و موجبگران تر شدن، مصرف برق بیشتر و دشوارتر شدن برنامه ریزی آنها نیز می شد.

    اماآبِل درباره محاسبه متوسط با خرسندی توضیح داد که تا جایی که به اینتلارتباط دارد قدرت CPUهای آن برای نامرتبط دانستن محاسبه GPU کافیست. ویاظهار داشت که «CPU در عرصه کامپیوتر شخصی در رده اول قرار دارد و بهاعتقاد ما در همین رده نیز باقی خواهد ماند. اگر کسی می خواهد بازی کند،می تواند یک کارت گرافیک مجزا تهیه کند. اما در مورد تبدیل رمز، آیا بایدیک کارت گرافیک ۲۰۰ دلاری بخرم یا اینکه CPU من به قدر کافی خوب است؟ براساس مشاهدات و آزمایشات ما CPU کاملاً یک محصول رقابتی است و در برخیموارد کارایی بهتری نسبت به Nvidia و AMD دارد.» وی تصدیق کرد کهDirectCompute نیز ممکن است در برخی موارد مفید باشد.

    «ممکن استدر زمینه های خاصی استفاده از آن معقول باشد. من نمی گویم اینتل هرگز ازآن پشتیبانی نخواهد کرد. امروز یک راه حل کاملاً رقابتی در اختیار داریم،اما همیشه سعی می کنیم از همه منابع موجود در یک پردازنده به بهترین نحواستفاده کنیم و اگر روش های خلاقی برای انجام این کار وجود داشته باشد،مطمئناً آنها را ارزیابی خواهیم کرد.»

    چنین موضعی مسلم و قطعیاست اما همان طور که راجِر کِی تحلیل گر Endpoint Technologies اشاره میکند، اینتل به زحمت می تواند چیز دیگری بگوید. کِی می گوید: «تولید یکتراشه با کارایی و قدرتی که امکان رقابت در یک فضای محاسبه فوق العادهموازی را فراهم کند، به زمان بیشتری نیاز دارد.»

  4. #4
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    Re: زمانی برای مرگ CPU

    ● راند بعدی

    مشاهده نحوه عملکرد راهکارهای مختلف اینتل و Nvidiaدر سال ۲۰۱۰ جالب توجه خواهد بود. اما قبل از اینکه به این بحث خاتمهدهیم، لازم به ذکر است که هر دو شرکت چند طرح دیگر برای ارائه دارند.Nvidia تاکنون نشان داده است که CUDA در بین سخت افزارهای موجود بازارخوبی دارد و Fermi در صدد شکوفایی امکانات بیشتر برنامه نویسی مبتنی برGPU است. ضمناً اینتل امیدوار است با ارتقای مداوم پردازنده های خود ازمحاسبه GPU پیشی بگیرد و به آنها در انجام امور رسانه ای که منبع درآمدGPUهای مجزاست کمک کند.

    رادوسلا والزیک، مدیر روابط عمومی شرکتاینتل تأیید کرد که «قبلاً اعلام شده بود که در Sandy Bridge (معماری نسلبعدی اینتل که در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه می شود) از دستورالعمل های جدیدAdvanced Vector Extensions استفاده خواهد شد. این می تواند کاراییمحاسبات ممیز شناور را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. ما طرح های دیگرینیز در دست اقدام داریم که فعلاً درباره آنها صحبت نخواهیم کرد.

    امامی توانید مطمئن باشید که همگام با نسل های جدید سخت افزار، اینتل فناوریهای جدیدی را عرضه خواهد کرد که قطعاً از عملیات چندرسانه ای برخوردارخواهند بود.» اما در نهایت هر تغییر و تحولی هم که صورت بگیرد، تردیدیوجود ندارد که محاسبه GPU وضعیت را برای همیشه تغییر داده است. همان طورکه راجِر کِی نتیجه گیری می کند «مردم عادی به این زودی ها از محاسبه GPUاستفاده نخواهند کرد، اما بلافاصله از دستاوردهای آن بهره مند خواهند شد:جلوه های انیمیشنی ساخته شده توسط استودیوهای مهم، داروهای کشف شده بااستفاده از محاسبه GPU و شاید حتی هزینه پرداختی بابت مصرف انرژی؛ زیراشرکت های نفت و گاز از این فناوری برای اکتشاف استفاده خواهند کرد.»

  5. #5
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    Re: زمانی برای مرگ CPU

    ● AMD، وزنه تعادل

    به عنوان تنها شرکت مهم تولیدکننده CPU و کارت گرافیک مجزا (با مارک ATI)، از AMD انتظار می رود دیدگاه بی طرفانه ای داشته باشد. درهمین باره نشریه PC PRO با ساشا مارینکویچ، مدیر بازاریابی این شرکت گفت وگویی داشته است که در زیر می خوانید:

  6. #6
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    Re: زمانی برای مرگ CPU

    ● آیا به نظر شما GPU دنیا را متحول خواهد کرد؟

    انجام محاسبات از طریق GPU قطعاً تغییر الگوی بزرگی در شیوه حل مشکلات دنیای واقعی خواهد بود. تاکنون شاهد استقبال شرکت هایی مانند CyberLink، ArcSoft و Adobe از GPU بوده ایم. برای دستیابی توسعه دهندگان به این فناوری اقدامات اندکی لازم است، اما انتظار داریم شاهد برنامه های مبتنی بر GPU بیشتری در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ باشیم.

  7. #7
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    Re: زمانی برای مرگ CPU

    ● فکر می کنید مدل برنامه نویسی CUDA مزیتی را برای آن فراهم می کند؟

    نمی خواهم درباره روش کسی اظهار نظر کنم، اما در گذشته شاهد شکست بسیاری از سیستم های اختصاصی بوده ایم. استانداردهای نامحدود OpenCL و DirectCompute در واقع تازه در چند ماه گذشته در دسترس قرار گرفته اند، اما هم اکنون صنعت به این استانداردها روی آورده است. زیرا توسعه دهندگان می خواهند از تلاش های مهندسی خود به بهترین نحو استفاده کنند و ما می خواهیم این استانداردهای صنعتی را در جهت فراهم کردن شرایط لازم برای سرمایه گذاران و توسعه پلتفرم ها هدایت کنیم.

    حذف پردازشگر Larrabee شرکت اینتل فرصتی را برای AMD فراهم می کند؟ در چند سال گذشته به طور بی وقفه برای افزایش کارایی کارت های گرافیک مجزا پیش قدم بوده ایم و من متوجه نمی شوم که Larrabee چگونه می خواست این وضعیت را تغییر دهد. بنابراین ما فقط بر اجرا و وارد کردن ویژگی های ابتکاری به بازار تمرکز می کنیم.

  8. #8
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,855
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 9 در 8 پست

    Re: زمانی برای مرگ CPU

    ● آیا ظهور محاسبه به طریق GPU بدین معناست که از ارج و قرب CPU کاسته خواهد شد؟

    AMDبه یک پلتفرم متعادل اعتقاد دارد. یک GPU با تعداد زیادی پردازنده شایدقدرتمندترین سخت افزار محاسباتی در بازار باشد، اما GPU بیشتر برایبارگذاری های سری مناسب است. انتقال برنامه های مختلف به جای مناسب کاربرنهایی را از لحاظ کارایی بهره مند می سازد که این در مورد کامپیوترهایهمراه احتمالاً به معنای افزایش طول عمر باتری خواهد بود. ما تنها شرکتیهستیم که هم CPU و هم GPU تولید می کنیم و توانایی ما برای تولید یکپلتفرم واقعاً متعادل ما را نسبت به رقبای مان برتر می سازد.


    منبع: ماهنامه PC PRO، آوریل ۲۰۱۰
    نویسنده: دارین گِراهام اِسمیت
    مترجم: احمد شریفی

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    اخبار فن آوری اطلاعات ایتنا ( [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید] )

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •