نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: " 9 " شوالیه های معبد تیم برتن

  1. #1
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,783
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 8 در 7 پست

    " 9 " شوالیه های معبد تیم برتن

    به بهانه ی پخش انیمیشن 9 از تلویزیون
    دراینجا بخشی دیگر از تفکرات اوانجلیستی و حتی کابالیستی به کمک فیلمنامهنویس و فیلمساز می آید و آن استفاده از طلسم و جادویی است که دانشمندسازنده عروسک ها برایشان به صورت فلزی دایره ای شکل با علائمی شبیه بهنشان های جادوگران مصر باستان (که الهام بخش بنیانگذاران اصلی کابالیسمیعنی شوالیه های معبد بودند) برجای گذارده و شماره 9 با مراجعه به اتاقیکه در آن متولد شد ، به رازش پی می برد.


    انیمیشن "9"پیش از آنکه نام نویسنده و کارگردان جوانش ، شین آکر را یدک بکشد ، با نامتیم برتن به عنوان تهیه کننده شناخته می شود ، صرف نظر از اینکه این باربرتن برخلاف انیمیشنی همچون "کابوس نیمه شب پیش از کریسمس" (هنری زلیک)ظاهرا حتی در نوشتن فیلمنامه نیز دخالتی نداشته است. اما علیرغم این مسئله، بیش از هر کسی ، سایه سنگین فیلمساز شناخته شده هالیوود بر انیمیشن "9"حس می شود. بدین معنی که "9" را می توان در درجه نخست ، یک انیمیشن تیمبرتنی دانست. کافیست بین انیمیشن های "عروس مرده" (که به کارگردانی خودتیم برتن بود) ، "کابوس نیمه شب پیش از کریسمس ( که فیلمنامه اش را برتننوشته بود) و همین انیمیشن "9"( که نام تیم برتن تنها به عنوان تهیه کنندهفیلم ثبت گردیده) مقایسه ای داشته باشید تا دریابید که چه شباهت عجیبیمابین شخصیت پردازی ها ، فضا سازی ، سیر قصه و داستان و حتی شکل و شمایلکاراکترهایی که در این 3 انیمیشن به چشم می خورند ، وجود دارد.

    اولاز همه ، داستان های عجیب و غریب این انیمیشن هاست که انگار نظیرش را درکمتر فیلم یا انیمیشنی می توان یافت و گویا خاص شخص تیم برتن است. مثلااینکه در "کابوس نیمه شب پیش از کریسمس" ، سلطان هالووین از مراسم همهساله اش کسل شده و تصمیم گرفته با دزدیدن سانتا کلاوز یا همان بابا نوئل ،تغییر و تحولی در کریسمس و هالووین بدهد! یا در "عروس مرده" ، یک عروسکهنه اسکلت شده از دنیای مردگان با به دست کردن اتفاقی حلقه ازدواج یکجوان در دنیای زندگان ، به عقد او درآمده و همه دنیای مردگان و زندگان رادر هم می ریزد!! و یا در همین انیمیشن "9" تنها بازماندگان تمدن بشری پساز جنگ آخرالزمان ، تعداد 9 عروسک پارچه ای هستند که گویا روح پدیدآورندهخود را گرفته اند تا دنیا را از شر نیروهای شیطانی خلاص کنند!!

    اینعجیب و غریبی در شخصیت پردازی ها نیز به چشم می خورد ؛ مثلا ویکتور بهعنوان کاراکتر مثبت و منطقی "عروس مرده" همانقدر سمپاتیک است که سالی وشاک در "کابوس نیمه شب پیش از کریسمس" و همچنین عروسک شماره 9 انیمیشن "9". یا شخصیت متغییری مانند پاستور گالزولز در "عروس مرده" بی شباهت به جکاسکلینگتن "کابوس نیمه شب پیش از کریسمس " و یا عروسک شماره 1 انیمیشن "9"نیست .

    همچنین است شروع فیلمنامه هر یک از این انیمیشن ها با یکموقعیت خارق العاده بین دو دنیای نامتجانس که سپس به تدریج آن موقعیت بهیک حالت متعادل و عادی تبدیل شده و کاراکترهایی از هر دو دنیا سعی می کنندتا موقعیت ذکر شده را به یک پایان و انجام مطلوب برسانند و به قول معروفیک "هپی اند" ، آخر هر سه این انیمیشن ها را رقم می زند :

    دنیایمردگان و زندگان "عروس مرده" سرجای خود بازگشته و با کمک اهالی زیر خاک ،ویکتور بر طماعی و خباثت خانواده عروسش غلبه نموده و سر خانه و زندگی اشبازمی گردد. سانتا کلاوز هم در "کابوس نیمه شب پیش از کریسمس " به سرزمینخودش برگشته و کریسمس در همان زمان خود برگزار می شود و بالاخره در "9" همعلیرغم از دست رفتن تعدادی از عروسک های پارچه ای ، شیطان روباتیک فیلمنابود شده و حتی ارواح عروسک های مرده برای وداع نزد بازماندگان برمیگشته و با لبخند به آسمان می روند.

    البته این روند را کم و بیش میتوان در آثار زنده تیم برتن نیز یافت ، از "ادوارد دست قیچی" و دو قسمتاول و دوم "بتمن" گرفته تا فانتزی های کودکانه ای مانند "ماجراهای بزرگ پیوی" و "چارلی و کارخانه شکلات " و تا فیلم های خشونت باری همچون "اسلیپیهالو" و " سویینی تاد" و حتی تا "سیاره میمون ها" و "ماهی بزرگ" و "مریخحمله می کند" .

    شخصیت ها و قصه های عجیب و غریب ادوارد دست قیچی ،بروس وین ، ویلی ونکا ، سویینی تاد و پی وی ...همگی شباهت های تردیدناپذیری به یکدیگر دارند. یا پنگوئن فیلم "بازگشت بتمن" همانقدر ترحمبرانگیز است که عروس ناکام فیلم "عروس مرده" و سلطان هالووین فیلم "کابوسنیمه شب پیش از کریسمس" و همچنین عروسک شماره یک انیمشن "9" .

    امابه هر حال در تیتراژ انمیشن "9 " ، نام تیم برتن به عنوان کارگردان یانویسنده فیلمنامه نیامده بلکه سازنده آن "شین اکر" ذکر شده که یک باردیگر آن را در حد و قواره یک انیمشن کوتاه در سال 2005 ساخته بود و بابتآن نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم کوتاه انمیشن نیز شد.

    شین اکردر واقع یک انمیشن ساز فارغ التحصیل UCLA است که کارش را با انیمیشن 2دقیقه ای "ریشه ناخن" در سال 1999 آغاز کرد و در سال 2003 انیمیشن یکدقیقه ای "استعداد مبهوت کننده آقای گرناد" را ساخت که در واقع همه کارهآن بود. ضمن اینکه وی در همین سال یکی از انیماتورهای کامپیوتری فیلم"ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه" هم بود. اما شین اکر انمیشن "9" را کهنخستین کار بلند حرفه ای او نیز محسوب می شود را با حال و هوا و فضایسینمای تیم برتن ساخته ، چراکه نه نوع کاراکترها ، نه فضاسازی و نه مسیرقصه هیچیک از 3 انیمیشن قبلی اش ( حتی نسخه کوتاه همین "9" ) شباهتی بهاین انیمیشن سال 2009 وی ندارند. گویی اکر قصد داشته به طور کامل نسبت بهتیم برتن ادای دین کند و یا برتن ، او را به این کار واداشته است! اگرچه"شین اکر" صرفا داستان را نوشته و فیلمنامه نویس انیمیشن "9" پاملا پتلراست که به جز تعداد انبوهی کار تلویزیونی ، تنها فیلمنامه دو انیمیشن"خانه هیولا" و "عروس مرده" ( برای خود تیم برتن) را در کارنامه خود بهثبت رسانده و از جهت این آخری هم که شده قطعا با دنیای غیرمعمول برتنآشنایی کامل داشته است.

    به جز تیم برتن ، عامل موثر دیگر برفیلمنامه پاملا پتلر و فیلم شین اکر ، تیمور بکمامبتوف (سازنده فیلم هاییهمچون "تحت تعقیب" ) یکی دیگر از تهیه کنندگان انیمیشن "9" بوده است. اینتاثیر را به خصوص در صحنه های تعقیب و گریز فیلم شاهدیم که تقریبا یک سومکل آن را در برمی گیرد. صحنه هایی که نه در آثار تیم برتن مسبوق به سابقهاست و نه در فیلمنامه های پتلر و یا انیمیشن های اکر. صحنه هایی که گویابه طور نعل به نعل از فیلم های به اصطلاح اکشن و حادثه ای امروز هالیوودبه خصوص اثری همچون "تحت تعقیب" کپی گردیده است ( خصوصا آن طرز آویزان شدنبه یک دست یا بهتر بگویم سر سوزنی برلبه پرتگاهی مخوف یا ساختمانی مرتفعکه نفس را در سینه تماشاگر حبس کرده ولی بالاخره طرف آویزان به هر کلکینجات پیدا می کند!!) . حتی به نظر می آید که عروسک شماره 7 و نوع حرکات واعمال آکروباتیکش ، به طور کامل از کاراکتر آنجلینا جولی در همان فیلم"تحت تعقیب" گرفته شده باشد. ( به جز صدای آن ، که جنیفر کانلی گفته است!)

    اماتفاوت دیگر "9" سال 2005 شین اکر با "9" سال 2009 وی ، این است که دومیاساسا یک اثر آخرالزمانی محسوب می شود در حالی که انیمیشن 2005 اکر اصلاارتباطی با آپوکالیپس و آخرالزمان پیدا نمی کرد. اینکه چه اتفاقی افتادهکه یک اثر پس از گذشت 4 سال در فضایی آخرالزمانی گسترش پیدا کرده و حتیکسی مانند تیم برتن را به چنین جوی می کشاند ، به نظر پاسخش را میتوان در همان جریان غالب سینمای امروز غرب یافت که مکرر در مقالات قبلیخود در همین ماهنامه نیز به آن مفصلا پرداخته ام و همه آنها در یکپاراگراف خلاصه می گردد که :



    "سینمایغرب آرایش آخرالزمانی گرفته است" و ایدئولوژی آپوکالیپتیک حاکمان خود یعنیاوانجلیست ها (صهیونیست های مسیحی) را با انواع و اقسام ژانرها و سبک ها وآثار سینمایی به خورد ما می دهد و متاسفانه سینمای ما (در کلیت خود ازمسئولینش گرفته تا سینماگران و خود همین جماعت منتقدان سینمایی) از چنینجریانی غافل مانده اند و خود را به انواع موضوعات کهنه و نخ نما شده واندیشه و تئوری های منسوخ ، سرگرم ساخته اند!

    فیلمنامه انیمیشن "9"به شکل هوشمندانه ای از ساختن و دوخته شدن یک عروسک پارچه ای ظاهرا کنفی(در نماهای درشت) آغاز و کم کم با فاصله گرفتن از پیکر آن عروسک پارچه ایکه در فعل و انفعالی نامشخص به حرکت می افتد ، تماشاگر خود را به تصویریاز کره زمین می برد که جز خرابی و ویرانی از آن برجای نمانده است. اینصحنه ها ، خیلی سریع تماشاگر پی گیر سینما به خصوص مخاطب انیمیشن های چندسال اخیر را به یاد "وال ای" می اندازد که سال گذشته با همین درونمایهآخرالزمانی به روباتی که تنها برروی زمین خالی از سکنه با روباتی دیگر ازفضا دوست می شود، می پرداخت.

    عروسک پارچه ای یاد شده ، مثل یکبازیکن فوتبال ، شماره 9 را برپشت خود دارد و خیلی زود هم نوعانش را باشماره های دیگر در میان خرابه ها و ویرانه ها پیدا می کند که هر یک سر ووضع و موقعیت خاصی دارند. او خیلی زود متوجه می شود که جنگی مهیب بینانسانها و ماشین های هوشمند ساخته شده توسط خود آنها ، در گرفته ( مانندسری فیلم های "ترمیناتور" و البته با روبات هایی دقیقا شبیه به روبات هایغول پیکر فیلم "جنگ دنیاها"ی استیون اسپیلبرگ) و ماشین ها ، پیروز اینمیدان شده اند که فرمانده یا رییس آنها (دقیقا مانند روایات انجیلیاوانجلیست ها ) "Beast" نام دارد. (که می توان آن را جانور ، حیوان یا دیوو هیولا ترجمه کرد). این همان موجودی است که بنا به همانباورهای اوانجلیستی ، در آخرالزمان سپاه شر یا ضد مسیح را به سوی سرزمینفلسطین و قدس شریف هدایت کرده و در محلی به نام هارمجدون یا آرماگدون باسپاه مسیح درگیر شده و جنگی خونین اتفاق می افتد. بخشی از این باورهایاوانجلیستی سخن از 7 سال حاکمیت آنتی کرایست یا ضد مسیح ( همین موجود بهنام Beast )بر دنیا دارد که پس از این مدت عیسی مسیح به همراه مسیحیان نوتولد یافته که به همراهش به آسمان رفته بودند ، نزول اجلال فرموده ! و درآرماگدون با سپاه شر درگیر شده و پس از کشتار و خرابی عظیم ، حاکمیتی 1000ساله ای برای خود رقم می زنند و شیطان را برای هزار سال به قعر جهنم میفرستند!!

    نکته جالب در انیمیشن "9" این است که تقریبا بقیه عروسکهای پارچه ای (به عنوان تنها بازماندگان تمدن بشری) در یک کلیسا و زیرتابلوی بزرگ شیشه ای حضرت مسیح و به رهبری عروسک شماره یک زندگی می کنندکه کلاه و ردایی کشیش مانند برتن داشته و خطاب به شماره 9 تازه وارد کهسایر عروسک ها را تشویق به جستجوی شماره 2 می کند، می گوید : "من کسیبودم که همه را سالم نگه داشتم ، تا پیش از اینکه تو به اینجا بیایی همهمسائل ما حل شده بود ولی تو که احمقی بیش نیستی به دنبال یک سری سوالنامشخص هستی..."

    ایندرحالی است که شماره 9 ، قدرت وحشتناک جانور هیولا را دیده که چگونه شماره2 را از جلوی چشمانش ربود ولی شماره 1 و همراهانش براین باور هستند که اینهیولا نمی تواند به کلیسای امن آنها لطمه بزند. درست برخلاف همان اتفاقیکه چندی بعد می افتد و هیولای پرنده با خرد کردن دیوار کلیسا به درون آمدهو جان همه را تهدید می کند.

    در این میان شماره 7 که نمی تواند اینسکوت و خاموشی و انتظار را بپذیرد، مدت ها پیش از این گروه محافظه کاربیرون زده و خود یک تنه با جانوران شریر در گیر است. اما بالاخره تنگیشرایط و رشد جهنمی سپاه شیطان برای دراختیار گرفتن حتی تمامی نقاط امنزمین ، باعث می شود که شماره 9 پیشنهاد حمله را بدهد و نشستن و منتظر شدنرا نوعی خودکشی به شمارآورد ، آنچه که پیش از این توصیه شماره 7 نیز بود.چنانچه پس از درگیری شماره 9 و شماره 5 که با یکی از هیولاها و کمک بهآنها در نابودی وی ، خطاب به عروسک شماره 5 گفت : " ...بالاخره تصمیمگرفتی که به جنگ بپیوندی..."

    این نوع تفکر در منطق ایدئولوژیآخرالزمانی (که امروزه اندیشه اصلی نظام سلطه را تشکیل می دهد) در واقعهمان تئوری جنگ پیشگیرانه است که جرج دبلیو بوش پس از 11 سپتامبر 2001 بهمرحله اجرا درآورد. همان تئوری که می گوید برای متوقف کردن به قولآنها تروریست ها یا سپاه و محور شرارت ]یعنی همان ادبیات اوانجلیست ها کهدر این انیمیشن "9" نیز به کار گرفته شده [ نباید در خانه نشست و انتظارضربات طرف مقابل را کشید ، بلکه باید به مامن و مکان آنها یعنی مثلا عراقو افغانستان ]و بعد از آن ایران[ حمله کرد و جنگ را به درون خانه هایشانکشاند. این همان تئوری است که از اوایل دهه 70 میلادی با فیلم هایی همچون"جن گیر " به صورت هشدار برپرده سینما رفت که اگر ]در آن فیلم[ در عراقشیطان را سرکوب نکنیم ، در سیاتل آمریکا به سراغمان خواهد آمد و روحنوجوانمان را تسخیر خواهد کرد!)

    اما قد و قواره و نیروی همه اینعروسک ها حتی قلدرترین شان که شماره 8 باشد ، به هیچوجه در حد و حدود آنروبات های غول پیکر نیست حتی اگر شجاعت و بی باکی شماره 9 و جنگاوری شماره7 چاشنی اش شود. در اینجا بخشی دیگر از تفکرات اوانجلیستی و حتی کابالیستیبه کمک فیلمنامه نویس و فیلمساز می آید و آن استفاده از طلسم و جادویی استکه دانشمند سازنده عروسک ها برایشان به صورت فلزی دایره ای شکل با علائمیشبیه به نشان های جادوگران مصر باستان (که الهام بخش بنیانگذاران اصلیکابالیسم یعنی شوالیه های معبد بودند) برجای گذارده و شماره 9 با مراجعهبه اتاقی که در آن متولد شد ، به رازش پی می برد. نکته مهم این است که درابتدا عروسک شماره یک به عنوان هادی و راهبر سایرین با همان شکل و شمایلکشیشی با استفاده از طلسم و جادوی مذکور مخالفت نموده و آن را علم تاریکییا "جادوی سیاه" خطاب می کند که باعث گمراهی خواهد شد.

    (یعنی همانموضعی که کلیسا در مقابل شوالیه های معبد و مکتب کابالا گرفت و آنها وعقایدشان را "شرک آمیز" خواند. لازم به ذکر است ، براساس اسناد و مدارکموجود ، شوالیه های معبد سلیمان گروهی از صلیبیون بودند که پس از کشتار وقتل عام وسیع مسلمانان در اورشلیم ساکن شدند و ضمن کاوش هایی درمسجدالاقصی و قبه الصخره تحت تاثیر آموزه های مرموزی قرار گرفتند وعقاید شرک آمیز مصر باستان را همراه سحر و جادوگری آموختند. در کتابی بانام "کلید حیرام" نوشته دو مورخ فراماسون درباره شوالیه های معبد آمده است: "...این گروه ، آثاری در اورشلیم کشف کردند که دیدشان را نسبت به جهانتغییر داد و با وجود مسیحی بودن به پذیرش عقاید و فلسفه کاملا متفاوت واجرای مراسم بدعت آمیز و اجرای تشریفات "جادوی سیاه" اقدام کردند..."بسیاری از محققان و کارشناسان تاریخ براین عقیده اند که همین عقاید وافکارو سازمان شوالیه های معبد بود که با اندیشه های کابالیستی ، تشکیلاتفراماسونری را در طول تاریخ بنیاد نهاد.)

    به هر حال سرانجام همانعلم تاریکی و جادوی سیاه (کابالیستی) به کمک عروسک های پارچه ای انیمیشن"9" آمده و باعث نابودی نهایی دشمن می شود. شاید هم انتخاب عدد 9 و اساساساخته شدن و بازماندن 9 عروسک پارچه ای برای نجات دنیا از شر جانور خبیثضد مسیح ، اشاره ای غیرمستقیم به تعداد اولیه گروه شوالیه های معبد سلیمانباشد که همین تعداد 9 نفر بودند !

    ( در برخی از فیلم هایآخرالزمانی این عدد 9 ، به نوعی مورد اشاره قرار گرفته است مثلا تعدادیاران حلقه در "ارباب حلقه ها" یا تعداد اساتید جدای در "جنگ های ستارهای" و یا اعضای اصلی محفل ققنوس در "هری پاتر")

    اگرچه انیمیشن "9"از برخی خصوصیات یک انیمیشن معمولی برخوردار نیست ، مثلا هیچ گونه ترانهیا آوازی ( که در انیمیشن ها حتی آثار خود تیم برتن از قبیل "عروس مرده" و"کابوس نیمه شب پیش از کریسمس" به انواع مختلف خوانده و و با حرکات ریتمیکشنیده و دیده می شود ) به گوش نمی رسد یا تقریبا اغلب تصاویر به شکل سیاهو سفید یا تک رنگ به چشم می آیند و از رنگ بندی های یک انیمیشن خبری نیست( حتی در "عروس مرده" هم دنیای مردگان مملو از رنگ و نور بود) اما در میانانیمیشن های تولیدی سال جاری مانند "بالا" ( که محصول همین کمپانی فوکوسبود) ، "کورولاین" و حتی اثر تازه هیائو میازاکی جایگاه ویژه ای می تواندداشته باشد ، خصوصا که دومین انیمیشن آخرالزمانی طی دو سال اخیر به حسابمی آید.

    تیم برتن در مصاحبه ای که در افتتاحیه همین انیمیشن "9"انجام داد ، درپاسخ به اینکه چرا به سراغ یک موضوع آخرالزمانی رفته است ،به کنایه و طعنه درباره خیل فیلم هایی که به آخرالزمان و مسئله منجی میپردازند ، گفت :"...یک میلیون فیلم درباره آخرالزمان ساخته شده !! ولی ایناز همه آنها بهتر است!!!"

    سعید مستغاثی

    منبع:[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  2. #2
    HRG
    کاربر ویژه HRG آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۸-۰۸-۲۴
    نوشته ها
    5,783
    سپاس ها
    2
    سپاس شده 8 در 7 پست

    Re: " 9 " شوالیه های معبد تیم برتن


    انیمیشن"9" داستان مرد دانشمندی است که به عنوان آخرین فرد باقیمانده از نوعانسان پس از جنگی ویرانگر موفق می شود با بهکارگیری شیوه های کیمیاگریکابالیستی، روح خود را در کالبد 9 عروسک پارچه ای بی جان وارد کند و بهاین شکل به حیات استمرار بخشد.

    در عرفان کابالا هستی به 10 مرتبهتقسیم می شود که روح اصلی و بالای آن در 9 مرتبه پایینتر تجلی می یابد. 9مرتبه تجلی روح هستی در عرفان کابالا در همه منابع این فرقه با 9 عضو بدنانسان متناظر معرفی می شوند.

    ایندرست همان چیزی است که درانیمیشن 9 نیز دیده می شود. عروسک 3 و 4 با دستکشساخته شده اند که نمادی از دو دست چپ و راست هستند. در عرفان کابالا نیزعنصر 3 و 4 درخت حیات، دست چپ و دست راست نامیده می شوند. عروسک 7 و 8 کهنیرومند و جنگجویان گروه هستند نیز درست همانند عنصر 7 و 8 درخت حیات درکابالا جایگاه پای چپ و پای راست را دارند.

    عدد9 نیز که به طرز جالبی لباسی از یک زیپ شلوار دارد، درست معادل عنصر 9درخت کابالا که نماد غریزه جنسی است به این بخش از بدن اشاره می کند. دریکی از سکانس ها وقتی عدد 2 زیپ 9 را باز می کند، 9 سراسیمه و خجالت زدهآن را بالا می کشد. حلول روح دانشمند در نه مرتبه و تجلی همان چیزی است کهدر فرقه کابالا حلول روح اولیه هستی در نه عنصر درخت حیات توصیف می شود.

    دراین انیمیشن، قهرمانان داستان پاسخ پرسش ها و مشکلات خود را در کتاب دستنوشته های پاراسلسوس می یابند. پاراسلسوس که کتاب وی به وضوح در اینانیمیشن به تصویر کشیده می شود، یک کیمیاگر، پزشک و کابالیست مشهور سدههای میانه است.

    پخش این انیمیشن و نمونه های مشابه که شرایط مأنوسشدن کودکان را با مبانی عرفان جنسی و فرقه کابالا را فراهم می آورد، دریکی از باکس های ویژه کودک و خانواده بسیار قابل توجه است و نمی توان بهسادگی از کنار آن گذشت.

    به گفته برخی کارشناسان پخش برنامه هاینمایشی خارجی ای که مبانی عرفان و فرقه های نوظهور را در ذهن بینندگانایجاد و تقویت می کند با گرایش برخی از مهره های مؤثر شاغل در سازمان بهاین فرقه ها، از جمله گروه شعور کیهانی معروف به عرفان حلقه بی ارتباطنیست.
    منبع:[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: جمعه ۱۰ اردیبهشت ۸۹, ۱۹:۵۵
  2. " ویا " و " سیلوا " والنسیا را ترک نخواهند کرد
    توسط PARI در انجمن بایگانی اخبار دنیای فوتبال
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: دوشنبه ۲۵ آذر ۸۷, ۲۱:۵۰
  3. تیم جوانان قربانی "نیکولیچ" شد / ابقا این مربی تاثرآور است
    توسط samanrossonero در انجمن بایگانی اخبار فوتبال ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: دوشنبه ۱۳ آبان ۸۷, ۱۵:۵۴
  4. تمجید فیفا از تیم ملی فوتسال و "شمسایی" ایران به جمع بزرگان
    توسط mina در انجمن بایگانی اخبار فوتبال ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: یکشنبه ۲۱ مهر ۸۷, ۰۱:۰۱
  5. "اولیور کان" : خوشحالم که تیم ملی آلمان در فینال جام جهانی
    توسط YAS در انجمن بایگانی اخبار دنیای فوتبال
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: دوشنبه ۲۵ شهریور ۸۷, ۱۸:۳۴

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •