نمایش نتایج: از شماره 1 تا 13 , از مجموع 13

موضوع: معماري

  1. #1
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    معماري

    بعضی ها معتقد هستند که معماری هنر و بعضی دیگه معتقد هستند که معماری یک صنعت هست. ما معماری رو در بخش هنر می نویسیم. اما باید دونست که معماری فنی ترین هنر و هنری ترین فنون هست. این یکی از تعاریف معماریه.
    بعضی معماری رو موسیقی منجمد و بعضی دیگه به معماری رو تأثیر انسان بر بنا تعریف کردن. یکی از تعاریف جامع معماری اینه : تجمع سه خصوصیت ایستایی ، کازآیی و زیبایی در هر طرح.
    آیا تا به حال به این مسئله فکر کردید که ساختن یک بیمارستان چقدر کار پیچیده و مشکلیه؟ چه کسی این قدر حال و حوصله داره بشینه فکر کنه یک بیمارستان چه بخشهایی داره و چه طور این قسمتها در کنار هم قرار گرفتن. اون آدم با حوصله( که نسبتا بد بخته) یک معمار هست
    اصلا چرا بریم راه دور اصلا تا بحال به این مسئله فکر کردید که مثلا خونه ای که در اون زندگی می کنید یه جورایی نا خوشاینده .مثلا اتاق شما جایی از خونه قرار گرفته که احساس امنیت و آسایش ندارید . یا اینکه وسط پذیرایی خونه یک ستون نا بجا قرار گرفته و کل ساختار خونه شما رو به هم ریخته . با احتمال 5/99 % همچین جایی معماری نداره
    بعضی وقتها هم پیش میاد که تصویری از یک خونه رو در جایی می بینید و زیبایی اونجا شما رو وادار به تحسین می کنه. و قطعا اینجا از معماری ( حالا نسبی یا 100% ) برخورداره.
    ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن گفته که معماری از روزی به وجود اومد که مرد یا زنی به فکر زیبا ساختن محل سکونت خود افتاد . قطعا این طور نیست .چون معماری از روزی به وجود اومد که مرد یا زنی پا به عرصه وجود گذاشت . چون حتی زمانی که انسان زیر آسمون خدا هم زندگی میکرد ، آسمون سقفش بود و زمین هم کف خونه . منتها بعد از مدتی نیاز ، فکر خلاق انسان رو به کار انداخت و انسان نیاز به زیستگاه و به طرزی متفاوت از قبل رفع نمود تا اینکه امروزه به شکل کنونی در اومد
    در معماری هیچ چیزی غیر ممکن نیست . این مسئله رو آقای فرانک گهری با طراحی و ساخت موزه گوگنهایم بیلبائو و سبک متمایز کاریش اثبات کرد . البته این رو هم بگم که در کشور ما اون چیزی که غیر ممکنه همون معماریه . و این مسئله هم بخاطر ضعف شدید اجرا و اجتناب مهندسین از اجراست( منظورم اینه که شاید از هر 100 تا مهندس اجرا یکی پیدا بشه که حاضر باشه خودش طاق بزنه یا خودش ملات و بتن بسازه)
    البته بايد بگم كه اين تصوير مربوط به تالار موسيقي ديسني هست كه در دنيا بي نظيره.
    لازم به ذكر هست كه معمار اين بنا فيلسوف معماري معاصر شناخته شده



    کمي به دور و بر خود نگاه کنيد؛ کولرهاي آبي و گازي ، پنکه ، فن کويل و چيلر هواي خنکي را براي ساختمان ، فراهم مي کنند و از سوي ديگر، انواع مختلف يخچال ها و فريزرها که محصولات غذايي و نوشيدني ها را در محيط خنک و مناسبي نگاهداري مي کنند.

    آنچه ما را به اين توانايي پيشرفته در فراهم ساختن امکانات سرمايشي رسانده است ، دانش تهويه مطبوع نام دارد. اما آيا تاکنون از خود پرسيده ايد که مردم کشورمان پيش از پيشرفت دانش تهويه مطبوع به شکل امروزي ، چگونه شرايط مناسب هوايي را براي خود فراهم مي کردند؟


    آيا آنان آب و هواي گرم تابستاني را تحمل مي کردند و دسترسي به آب خنک را آرزويي محال مي دانستند؟

    مسلما استفاده از آب خنک چشمه ها در مناطق کوهپايه اي و کوهستاني و سفر کردن به مناطق خوش آب و هوا يکي از اين راه حل ها بوده است.


    ولي جالب است بدانيد نياکان ما پاسخهاي ديگري نيز ابداع کرده بودند که مي توانست شرايط بسيار مناسبي را در فضاي خانه ايجاد کند و اين کارها با توجه به آن که هيچ انرژي خاصي مصرف نمي کند، از شاهکارهاي مهندسي به شمار مي رود.

    تاکنون فکر کرده ايد پنکه چگونه هوا را مطبوع مي کند؟ هنگامي که پره هاي پنکه مي چرخند، هواي پشت با فشار به جلو حرکت مي کند و جريان مصنوعي هوا ايجاد مي شود. اين جريان هوا با عبور از مجاورت پوست بدن روند انتقال حرارت بدن انسان را سرعت مي بخشد و ما احساس خنکي مي کنيم.


    بادگير هم وسيله اي است که هوا را جريان مي بخشد. با اين تفاوت که در پنکه ، جريان برق موتور الکتريکي را و چرخش پره هاي متصل به موتور هوا را به حرکت درمي آورد؛ در حالي که بادگير بادي را که در فضاي بيرون مي وزد، مهار و به داخل خانه هدايت مي کند.


    بادگيرها را معمولا متناسب با مصرف و نياز خانوار طراحي مي کردند و مسلما هر چه ابعاد ورودي بيشتر باشد، حجم هواي ورودي هم بيشتر خواهد بود. ارتفاع بالاتر هم در کارکرد بهتر بادگير موثر است.


    دليل آن هم اختلاف سرعت باد در ارتفاع هاي مختلف است ؛ در مجاورت زمين ، سرعت هوا صفر است و هر چه بالاتر مي رويم ، سرعت باد بيشتر مي شود تا به مقدار ثابت خود دست يابد.


    از سوي ديگر، در مجاورت زمين گرد و غبار زيادي وجود دارد که با افزايش ارتفاع کاهش مي يابد، به اين ترتيب با افزايش ارتفاع ، به هوايي با سرعت بالاتر و گرد و غبار کمتر دسترسي خواهيم داشت.

    ورودي بادگير را معمولا در زيرزمين قرار مي دهند تا از خنکي زيرزمين هم استفاده شود و فضاي مطبوع و شرايط مناسب فراهم شود.


    بادگيرهاي سنتي را مي توان يک نمونه عالي هنر مهندسي به شمار آورد که در حالي که هواي بيرون بسيار گرم است و از آسمان آتش مي بارد، بدون صرف هيچ گونه انرژي و صرفا با طراحي مناسب سيستم هدايت هوا، شرايط خنک با تفاوت دماي حدود 30درجه با بيرون را فراهم مي کنند.


    البته بادگير سنتي ، به دليل ورود گرد و غبار به منزل و همچنين استفاده نکردن از سرمايش تبخيري محل اشکال است که ايراد دوم در برخي نمونه ها مرتفع شده است.

    در اين نمونه ها، باد در مسير ورود به منزل از سطوحي نمناک عبور مي کرده و بخشي از حرارت خود را صرف تبخير آب مي کرده به اين ترتيب هوايي مرطوب تر و خنک تر به دست مي آمد که شرايط مطلوب تري فراهم مي کرد.


    اين فرآيند مشابه همان اتفاقي است که درون کولر آبي روي مي دهد. دکتر مهدي بهادري نژاد، استاد دانشگاه صنعتي شريف و چهره ماندگار مکانيک کشور نيز در چند نمونه جديد، از پره هاي مرطوب در ستون بادگير و پوشال مرطوب در ورودي بادگير استفاده کرده است.


    اين بادگيرهاي جديد که در مسجد دانشگاه يزد نصب شده است ، قدرت خنک سازي بيشتري نسبت به بادگير سنتي دارند و مي توانند کاملا جايگزين کولر آبي شوند.

    تنها ايرادي که به آنها وارد است ، وابسته بودن آنها به جريان طبيعي باد است که البته در مناطق بادخيز، چندان جدي به نظر نمي رسد.
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  2. #2
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    سقف گنبدي و الگوي بال هواپيما
    اگر هنگام عبور از بازار قديمي يا شبستان يک مسجد نگاهي به بالاسر خود بيندازيد، مي توانيد گنبدهاي کوچکي را مشاهده کنيد که بعضا سوراخي در بالاي سقف خود دارند. شايد به فکرتان رسيده باشد که اين سوراخ ها براي تابيدن نور خورشيد به محيط پايين تعبيه شده باشد، ولي کاربري اين سقفهاي گنبدي به مراتب بيشتر از اين حرفهاست.
    هنگامي که باد از روي يک سطح منحني ، مثلا يک نيمکره عبور مي کند، در بالاترين نقطه منحني به حداکثر سرعت خود مي رسد و در مقابل ، فشارش به شدت افت مي کند. اين افت فشار نسبت هوايي که در زير وجود دارد، موجب مي شود نيرويي به طرف بالا ايجاد شود.
    در بال هواپيما، اين نيرو تعادل هواپيما و حرکت به سمت بالا را تامين مي کند. ولي در سقف گنبدي اين نيرو موجب مي شود هوا از سوراخ درون سقف به بيرون جريان پيدا کند و هواي محيط زير سقف تهويه شود.
    البته خود سقف گنبدي هم در کاهش انتقال حرارت از بيرون به داخل ساختمان نقش مهمي به عهده دارد. آنچه گفته شد، مهمترين کاربري حرارتي سقف گنبدي است ، ولي مهمترين کاربري آن ، پوشاندن سطوح وسيع است و ابتدا براي اين منظور مورد استفاده قرار مي گرفته است ؛ ولي هنگامي که کارايي حرارتي اين نوع سازه کشف شد، حتي در ساختمان ها و خانه هاي معمولي که مي شد سقف آنها را به شيوه مسطح ساخت ، مورد استفاده قرار گرفت.


    حياط ميزبان تابستاني اهالي خانه
    در خانه هاي سنتي ايران ، حياط نقش بسيار مهمي از نظر ايمني ، امنيتي و راحتي اعضاي منزل به عهده داشته است. ولي حياط علاوه بر اينها از نوعي کاربري حرارتي نيز برخوردار بوده است.
    خانه به صورتي ساخته مي شد که اتاقها دور حياط قرار گيرند و ديوارها روي حياط سايه بيندازند. در حياط هم يک حوض و يک باغچه نسبتا انبوه وجود داشت و به عنوان بخشي از فضاي مسکوني مورد استفاده قرار مي گرفت.
    در روزهاي تابستان ، خانمهاي خانه بيشتر وقت خود را در حياط مي گذراندند و صبحها در حياط صبحانه مي خوردند و تا حوالي ساعت 10که حياط هنوز در سايه بود، در آنجا به سر مي بردند. پس از آن به زيرزمين بادگيردار مي رفتند، ناهار مي خوردند و استراحت مي کردند و بعد، حوالي ساعت 16که حياط دوباره سايه مي شد، دوباره به حياط مي آمدند و اصطلاحا صفا مي کردند!
    در واقع ، در تابستان ها اهالي منزل وقت کمي را در داخل اتاقها مي گذراندند. بررسي ها نشان داده است وجود حياط، انرژي مورد نياز براي خنکي ساختمان را کاهش مي دهد، زيرا وجود حوض و گل و گياه باغچه ، هواي ورودي به اتاقها را خنک تر مي کند (البته نه خيلي زياد) و از طرف ديگر، چون عمده زمان حضور ساکنان در حياط مي گذرد، پس انرژي خنک سازي ساختمان درطول روز کاهش مي يابد.

    زيرزمين و خنکي اهدايي زمين
    زمين خاصيت جالبي دارد. در تابستان ها اگر چند متر پايين تر از سطح زمين را بررسي کنيم ، متوجه مي شويم دما کمتر از سطح زمين است و در زمستان ها دما بيشتر از سطح زمين است.
    مي توان نشان داد در عمق پنج ، شش متري سطح زمين ، تغييرات دما در طول سال تقريبا ثابت و مقدار آن برابر متوسط دماي هوا در طول سال است. بدين سان مي توان از اين خاصيت براي طراحي يک زيرزمين يا يک سرداب استفاده کرد. در زمانهاي گذشته ، بادگيرها را به زيرزمين متصل مي کردند تا از خنکي بادگير هم استفاده کنند.
    استاد در مورد کارايي حرارتي زيرزمين ها مي گويد: جالب اينجاست در زيرزمين ، خنک شدن به دو شيوه حاصل مي شود. يکي انتقال حرارت از طريق جابه جايي با هواي خنک و ديگري ، انتقال حرارت از طريق تشعشع با ديوارهاي خنک زيرزمين.
    بدن انسان ، حرارتي معادل يکصد وات توليد مي کند. براي آن که انسان در شرايط مناسب راحتي به سر برده اين مقدار حرارت بايد دفع شود و در صورتي که بتوان از شيوه تشعشع استفاده کرد، آن گاه بخش اعظم اين حرارت به اين شيوه دفع مي شود. بنابراين ديوارهاي خنک از مزيت هاي مهم زيرزمين محسوب مي شوند.
    در کشورهاي خارجي و از جمله ايالات متحده ، کتابخانه هايي وجود دارند که براي کاهش هزينه هاي انرژي خود، مخزن کتابها و سالن مطالعه را به زيرزمين انتقال داده تا از اين خاصيت زيرزمين نهايت استفاده را ببرند. جالب اينجاست که اين نمونه ها هم در منطقه بسيار گرم وهم در منطقه بسيار سرد واقع شده اند.

    استفاده از سرماي زمستان براي تابستان
    چهار سيستم فوق ، يعني بادگير، سقف گنبدي ، حياط و زيرزمين براي خنک سازي در طول روز استفاده مي شد. ولي شيوه هايي هم براي حفظ برودت زمستان تا تابستان و استفاده از آنها وجود داشت که آب انبار و يخچال (چاله هاي يخي) از آن جمله به شمار مي روند.
    در آب انبار، آب سرد زمستان در سردابي زيرزمين جمع آوري مي شد و با روشهاي مختلف ، از انتقال حرارت بيرون به داخل جلوگيري مي شد. استفاده از بادگير و سايه انداختن ، دو روش براي خنک نگاه داشتن آب در آب انبار بود. در روش چاله هاي يخي هم در شبهاي صاف زمستان ، لايه هايي از يخ مي ساختند و آنها را در چاله هايي نگاهداري مي کردند تا در تابستان از آنها استفاده شود.
    البته هر دوي اين روشها بسيار غيربهداشتي بودند، ولي مردم آن زمان چاره ديگري نيز نداشتند! به نظر مي رسد اجداد ما، مهندساني عالي بودند که انواع شاهکارهاي مهندسي را خلق کرده اند.
    ولي مشخص نيست چرا نتوانسته اند در زمينه هاي بهداشتي نوآوري داشته باشند و اين شاهکارهاي مهندسي خود را بي عيب و نقص تحويل دهند!
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  3. #3
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    ريچارد مه ر رو مي شناسيد . از اون پست مدرنيستهاي خفن سفيده ( منظورم سبك پست مدرن سفيد هست ) تي سنتر از كارهاي معروفش هست. اينو در موردش داشته باشيد تا عكس چند كارش رو هم پست كنم.
    موزه آراپاسیز در مسیر رود تبر و ضلع غربی قصر امپراتور آگوستو قرارگرفته
    شده و گوئی جزء مکمل محوطه قصر آگوستین شده است. وضوح حجم و تناسب ساختمان
    در مقیاس بنحوی یاد آور سازه های قدیمی رم می باشد. باستانی و قدیمی بودن
    طرح جدید ساختمان موزه به دلیل قرارگیری در مجاورت قصر آگوستین در طراحی
    آن کاملا در نظر گرفته شده است مصالح بکار برده شده در ساختمان شامل شیشه
    ، بتن و تراورتن رمی می باشد.این ساختمان دارای 5/13 متر ارتفاع و طول 50
    متر می باشد که شبیه یک دیوار شیشه ای خودنمایی می کند. ارتفاع های ورودی
    5/8 متر میباشد که با 4 ستون بتنی تقویت شده است. و با نمای سفید مرمری پوشش
    داده شده است. فضای ورودی با نور طبیعی و سایه روشن های متضاد هر بیننده
    ای را به پیشرفت در فضا تشویق می کند. این ساختمان دارای 700 فضای مفید برای
    برگزاری نمایشگاهای موقتی و نصب قطعات و تابلوهای باستان شناسی را دارد.
    موزه در روز تولد شهر روم در تاریخ 21 آوریل 2006 افتتاح خواهد شد. یک گروه
    معماری 8 نفره ریچارد مه یر را در طراحی و هدایت اجرای این پروژه همراهی
    می کنند


    اين هم از كاراي ريچارد[align=center]


    [/align]
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  4. #4
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    نمي دونم تا حالا اسم سانتياگو كالاتراوا رو شنيديد يا نه. همون آقايي كه دهكده المپيك آتن رو طراحي كرده . واقعا كاراش شاهكار هستن . سبك كااش هم منحصر بفرد هست . به سبك كاراي ايشون در عالم معماي ميگن اكو تك . يعني در نظر داشتن مسائل زيست محيطي و تكنولوژي روز در معماري در زمينه توسعه پايدار زياد مطرح ميشه در مورد اكو تك بعد توضيح ميدم . فعلا فقط كارو داشته باشيد





    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  5. #5
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    نوع ، کمیت و کیفیت مصالح
    ساختمانها بطور کلی به چهار دسته ساختمانهای فولادی ، بتنی ، ساختمانهای با مصالح بنایی ( آجری ) و ساختمانهای چوبی تقسیم می شوند . با توجه به کاربرد بیشتر و به روز بودن ساخت و سازهای بتنی و فولادی در عصر حاضر ، قوانین موجود در زمینه ساخت این دو نوع سازه را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می دهیم . سازه های بتنی و فولادی اگر بر اساس اصول مهندسی و ضوابط و آئین نامه های اجرایی موجود ساخته شوند ، تفاوت آنچنانی از نظر مقاومتی با هم ندارند . با یاد آوری این نکته که ، فولاد در برابر حرارت و مواد شیمیایی نسبت به بتن مقاومت کمتری دارد ( آتش سوزی و ذوب شدن ، زنگ زدگی ، پوسیدگی و ...) در زلزله هر چه اعضای سازه شکل پذیرتر و انعطاف پذیر تر باشند ، خسارت مالی و جانی وارده کمتر خواهد بود . برای این کار بهتر است از فولاد کم کربن ، جوش پذیر و دارای شکل پذیری بالا استفاده شود . البته صرفاً فولادی بودن یک سازه تضمینی بر مقاومت آن در برابر زلزله نیست . به عنوان مثال برج 20 طبقه Pinot Surarez که یک برج فولادی بود در زلزله سال 1985 مکزیکوسیتی ، کاملاً فرو ریخت . بنابراین مقاومت بالای سازه های فولادی مستلزم اجرای اتصالات و جوش ها و سایر مقوله های اجرایی آنها ، به طور کلی علمی و فنی و بر اساس آئین نامه های ملی و بین المللی موجود است .
    باد بندها
    حتماً تا به حال سازه های ضربدری را در اسکلت ساختمانهای در حال ساخت دیده اید، در ساختمانهای فولادی ، باد بندها بعد از تیر و ستون و در موقع زلزله و باد حتی می توان گفت بیش از آنها دارای اهمیتند و عامل بسیار مهمی برای مقاومت در برابر زلزله و بارهای جانبی دیگر هستند . انواع باد بندهای هم مرکز و خارج از مرکز ، به اشکال مختلف vو v معکوس و ضربدری (X) مورد استفاده قرار می گیرند . باد بندهای X برای مقابله با باد کاربردی ترند تا در برابر زلزله و در برابر بارهای متناوب از شکل پذیری کمتری برخوردارند ، زیرا که در این نوع بادبندها در هنگام وارد شدن نیروهای جانبی ، همواره یک عضو مورب آن در کشش و دیگری در فشار است و این باعث شکست آنی یا اصطلاحاً شکست ترد می شود . طراحی و اجرای بادبندها باید با نهایت دقت و بر اساس اصول و قوانین مهندسی خصوصا در مورد محل قرارگیری خود بادبندها ، نوع و اندازه پروفیل مصرفی ف مقدار و نوع و طول جوش ها ، نوع درز جوش و ... صورت گیرد .
    سید سعید حسینی روزنامه همشهری
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  6. #6
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    همیشه در بررسی تاریخ معماری موضوع رو به دو قسمت کلی با عناوین معماری کلاسیک و مدن تقسیم میکنن. ‏تا دنیا هم دنیا بوده فیلسوفا و مورخ تو سر و کله هم می زدن که آقا معماری مدرن از فلان موقع شروع شد . آخه ‏بد نیست بدونید بخش نه چندان کوچکی از بد بختیای امروز ما به معماری مدرن مربوطه . بعضیا نقطه آغازین ‏شکل گیریه معماری مدرن رو به رونسانس و روزی که گنبد کلیسای سانتا ماریا دلفیوره ( بزرگترین گنید ‏کلاسیک دنیا) می دونن . آخه در نوع خودش و در اون دوره بی نظیر بود و یه جورایی بر خلاف عرف اون ‏روزگار بود . اما بطور دقیقتر معماری مدرن از سال 1980 و با ساخت قصر بلورین که یک نمایشگاه بین المللی ‏در انگلیس بود خودش رو نشون داد البته قبل از اون هم در عالم معماری از این شیرین کاریا زیاد رخ داده بود اما ‏این یکی رسما اومد وسط . حرف مدرنیسم هم از اول این بود که آقا هر چی که قدیمیه بده و هر چی که جدیده و در ‏اون از تکنولوژی استفاده شده خوبه . غافل از اینکه بابا تکنولوژی هم مشکا=لات خاص خودش رو داره . خلاصه ‏اینکه مدرنیسم اومد و ضمن بجا گذاشتن هزاران مشکل و با یک تجربه ناموفق رفت و هزار جور سبک در نفی و ‏یا اصلاح و یا تکمیل مدرنیسم بوجود اومد .یکی از این سبکها که از اون به عنوان فرزند خلف مدرنیسم یاد میشه ‏هایتک هست . هایتک هم مثل مدرنیسم میگه باید از تکنولوژی روز استفاده کرد تا جایی که تکنولوژی روز بخشی ‏از معماری رو تشکیل بده . مثلا معمارای هایتک لوله های تاسیسات رو به عنوان بخشی از نما در کار خودشون ‏قرار میدن . البته کم و کیف کار بماند . خیال نکنید این کولرای ما هم که همگی از خونه ها زده بیرون یه جورایی ‏هایتک هستن . ‏
    آقای نورمن فاستر از پیشگامان سبک هایتک هستن و یکی از معمارای برج معروف هزاره در ژاپن .بیوگرافی ‏آقای فاستر خیلی جالبه که در یک فرصت مناسب می نویسم . ایشون به معمار جاه طلبانه ترین پروژه معماری ‏بشر هم معروفن چون در ژاپن یک فرودگاه طراحی کردن که به مراتب بزرگتر از فرودگاه کندی در آمریکاست ‏و قسمت جالبتر قضیه اونجاست که این فرودگاه رو در یک جزیره که مصنوع دست بشر هست طراحی کردن . ‏
    از کارای خیلی معروف ایشون یه بانک در هونگ کونگ هست که صرفا برای به رخ کشیدن توان مالی این بانک ‏اون رو ساختن .‏
    این هم چند تا تصویر از کارای آقای نورمن فاستر‎

    ]]
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  7. #7
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    آشپزخونه و لاغری :
    انتخاب رنگ آبی برای وسایل آشپزخونه به کاهش تمایل به غذا و لاغری کمک می کنه . به طور کلی رنگهای سرد مثل آبی و بنفش باعث کم اشتهایی و رنگهای گرم مثل نارنجی و قرمز محرک اشتها هستند . انتخاب رنگ آبی برای سفره و رومیزی ، ظروف غذا و حتی در صورت امکان در و پیکر و کاینتهای آشپزخونه راه کار مناسبیه برای کسانی که باید وزن کم کنن.
    همچنین تماشای تلویزیون ، موقع غذا خوردن هم باعث بیشتر غذا خوردن میشه . تو این مقاله ای که اینا رو از روی اون می نویسم چیزی در مورد علتش نگفته اما شاید دلیلش این باشه که محو شدن در تلویزیون باعث میشه به حجم غذایی که می خوریم توجه نداشته باشیم و همین باعث چاقی میشه .

    لازم بود قبل از نوشتن در مورد تاثیر طراحی داخلی بر لاغری کمی در مورد خود طراحی داخلی توضیح بدم
    طراحی داخلی که معمولا در اصطلاح عمومی تحت عنوان دکورایون از اون یاد میشه یکی از رسته های مهم معماریه.
    کاملا منطقیه که به طرح داخل یک ساختمون بیش از خارجش اهمیت داده بشه . دلیلش کاملا واضح هست ( همون مسئله اول خودم بعد همسایم ) یعنی اول باید به آسایش کسی که قصد استفاده از یک نا رو داره توجه کرد و بعد به خوشایند کسی که به اون بنا نگاه میکنه . در کشور ما طرح داخل یک ساختمان خیلی مهم هست به چندین و چند دلیل :
    یکی این که اجرا در کشور ما ضعیفه . ( کسی که می خواد ارزش ساختمونش بالا بره با خودش فکر میکنه می تونم از خرج سازه کم کنم بدون این که کسی پی ببره برا سازه کم گذاشتم . پیدا کردن سنگ کار و قالب بند و خلاصه مجریانی که بتونن از پس اجرای طرح پیچیده و جالب توجه خارجی هم بر بیان کار مشکلیه . پس بهترین راه خرج کردن در داخل ساختمونهاست که در اطرافمون به فراوونی می بینیم )
    یکی از دلایل دیگه هم غالب بودن معماری درونگرا در ایران هست . اگه خدا خواست و بنده خدا هم پشتکارشو داشت در مورد درونگرایی و برونگرایی در معماری پستهایی میذارم .
    البته اینکه طراحی داخلی در ایران برای مردم مهم هست نباید باعث شه فکر کنید ما در این زمینه خیلی جلو هستیم و طرح داخلی بناهای ما بی نظیره . برای اثبات این حرفم چند چشمه از کارهایی که اون ور آب اجرا شده رو ببینید .
    منظورم از این که میگم طراحی داخلی در ایران مهم هست اینه که در مقایسه با سازه و طرح خارج این یکی برا مردم مهمتره.
    لازم بود قبل از نوشتن در مورد تاثیر طراحی داخلی بر لاغری کمی در مورد خود طراحی داخلی توضیح بدم
    طراحی داخلی که معمولا در اصطلاح عمومی تحت عنوان دکورایون از اون یاد میشه یکی از رسته های مهم معماریه.
    کاملا منطقیه که به طرح داخل یک ساختمون بیش از خارجش اهمیت داده بشه . دلیلش کاملا واضح هست ( همون مسئله اول خودم بعد همسایم ) یعنی اول باید به آسایش کسی که قصد استفاده از یک نا رو داره توجه کرد و بعد به خوشایند کسی که به اون بنا نگاه میکنه . در کشور ما طرح داخل یک ساختمان خیلی مهم هست به چندین و چند دلیل :
    یکی این که اجرا در کشور ما ضعیفه . ( کسی که می خواد ارزش ساختمونش بالا بره با خودش فکر میکنه می تونم از خرج سازه کم کنم بدون این که کسی پی ببره برا سازه کم گذاشتم . پیدا کردن سنگ کار و قالب بند و خلاصه مجریانی که بتونن از پس اجرای طرح پیچیده و جالب توجه خارجی هم بر بیان کار مشکلیه . پس بهترین راه خرج کردن در داخل ساختمونهاست که در اطرافمون به فراوونی می بینیم )
    یکی از دلایل دیگه هم غالب بودن معماری درونگرا در ایران هست . اگه خدا خواست و بنده خدا هم پشتکارشو داشت در مورد درونگرایی و برونگرایی در معماری پستهایی میذارم .
    البته اینکه طراحی داخلی در ایران برای مردم مهم هست نباید باعث شه فکر کنید ما در این زمینه خیلی جلو هستیم و طرح داخلی بناهای ما بی نظیره . برای اثبات این حرفم چند چشمه از کارهایی که اون ور آب اجرا شده رو ببینید .
    منظورم از این که میگم طراحی داخلی در ایران مهم هست اینه که در مقایسه با سازه و طرح خارج این یکی برا مردم مهمتره.


    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  8. #8
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    معماري پايدار يكي از جريان هاي مهم معماري معاصر ‏است؛ جرياني كه عكس العملي منطقي در برابر مسائل و ‏مشكلات به وجود آمده عصر صنعت به شمار مي رود. ‏همانگونه كه مي دانيم با انقلاب صنعتي و پيشرفت هاي ‏فني- تكنولوژيكي در عرصه معماري ، معماري بومي اقصي ‏نقاط دنيا كه با توجه به طبيعت و محيط پيرامون خود شكل ‏مي گرفت و همساز با اقليم سر برمي افراشت، به دست ‏فراموشي سپرده شد. معماري مدرن نيز كه زاده اين ‏تحولات بود، به طور كل بستر شكل گيري معماري را ناديده ‏گرفت. پيشرفت هاي عظيم تكنولوژي استخراج نفت و ساير ‏ذخاير زيرزميني نيز استفاده هر چه بيشتر اين منابع تجديد ‏ناپذير را فراهم آورد و لذا با وجود منابع سوختي فراواني كه ‏در دسترس بود، تامين نيازهاي گرمايشي به راحتي ميسر ‏شد.
    دهه 70 را مي توان دهه آگاهي يافتن از بحران هاي زيست ‏محيطي ناميد كه عكس العمل هايي را در دنيا ايجاد كرد كه ‏توسعه پايدار يكي از آنهاست. توسعه پايدار كه در دهه 70 ‏مطرح شد، حاصل شناخت عميق نسبت به محيط پيرامون ‏بوده است. از آنجا كه طبق آمار، 50 درصد ذخاير سوختي در ‏ساختمان ها مصرف ميشود، لذا جست وجوي راه حل ‏اساسي براي اين معضل بديهي مي نمايد. نكته ديگر اينكه ‏علاوه بر توجه به طبيعت، توجه به انسان نيز در اهم موارد ‏قرار گرفت. انسان مدرن كه در پس جوامع صنعتي به ابزار ‏بدل شده است، نقطه اصلي توجه توسعه پايدار است و ‏مي توان گفت كه طراحي پايدار و توسعه پايدار به خاطر ‏ابعاد انسان مدارانه و انسان گرايانه ارزش و اعتباري خاص ‏يافته اند.
    توسعه پايدار، توسعه اي است كيفي و متوجه كيفيات ‏زندگي است و هدف از آن، بالا بردن سطح كيفيت زندگي ‏براي آيندگان است.
    توسعه پايدار در سه حيطه داراي مضامين عميقي است: 1 ‏‏- پايداري محيطي 2 - پايداري اقتصادي 3- پايداري ‏اجتماعي
    در راستاي تحقق اهداف توسعه پايدار، پايداري محيطي در ‏ارتباط با معماري اهميت زيادي دارد و مسائل زيست ‏محيطي كه آينده بشر را به خطر انداخته است، معماران را ‏به چاره انديشي وا داشته است.
    پايداري محيطي با هدف حفظ محيط زيست بر موارد زير ‏تاكيد دارد:
    ‏- كاهش اتلاف و پخش انرژي در محيط
    ‏- كاهش توليد تاثير گذارنده ها بر سلامت انسان
    ‏- استفاده از مواد قابل بازگشت به چرخه طبيعت
    ‏- رفع سموم مواد
    پايداري محيطي در عرصه كار معماران نيز با اهداف زير ‏تبيين ميشود:
    ‏- مصرف بهينه منابع انرژي
    ‏- استفاده از مصالح تجديد پذير
    ‏- حفاظت و عرضه انرژي و بازيافت كامل آن بدون ايجاد ‏آلودگي
    اصل طراحي پايدار بر اين نكته استوار است كه ساختمان، ‏جزئي كوچك از طبيعت پيراموني است و بايد به عنوان ‏بخشي از اكوسيستم عمل كند و در چرخه حيات قرار گيرد.
    طراحي پايدار همانگونه كه ذكر شد، طراحي است مردمي ‏و لذا كيفيت فضاهاي داخلي ساختمان اهميت ويژه اي مي ‏يابند. حال اين سئوال مطرح است كه كيفيت خوب چگونه ‏حاصل مي آيد؟ بدون ترديد كيفيت مطلوب بدون توجه به ‏طبيعت، نورگيري مناسب فضاها و تهويه مطبوع فراهم نمي ‏آيد. در ضمن از آنجا كه پايداري و ماندگاري خود ساختمان ‏به عنوان يك پديده مد نظر است، لذا ساختن با كيفيت بالا و ‏استفاده از مصالحي با قابليت ماندگاري طولاني نيز بايد در ‏نظر گرفته شود. رسيدن به چنين شرايطي با استفاده از ‏مديريت كارآمد و به كار گيري آخرين تكنولوژي ها صورت ‏ميگيرد. دستيابي به استانداردهاي بالاي كيفيت، امنيت و ‏آسايش كه در واقع سلامت انسان ها را تامين مي كند از ‏مهمترين اهداف معماري پايدار است. در ضمن اينكه اين ‏نكته را نبايد ناديده گرفت كه بهره گيري از تجربيات ‏گذشتگان در بهبود كيفيت معماري، راهگشاي دستيابي به ‏طراحي پايدار خواهد بود.
    بهبود كيفيت معماري در طراحي پايدار در راستاي نيل به ‏يك هدف صورت ميگيرد و آن هم آسايش است. نكته ‏مهمي كه در اين نوع معماري مورد توجه قرار ميگيرد، آن ‏است كه تمامي عوامل دخيل در آسايش، مرتبط با هم و به ‏صورت يك سيستم واحد در نظر گرفته ميشود. آنچه ‏زيرمجموعه آسايش در معناي عام آن قرار ميگيرد عبارتند ‏از: آسايش، آرامش، امنيت، ايمني و سلامت. آنچه به ‏تفصيل پيرامون طراحي پايدار گفته شد، نشان دهنده نوعي ‏نگرش به معماري است كه بر چند نكته اساسي اشاره ‏دارد:1- كيفيت گرايي 2- توجه به آينده 3- توجه به محيط، ‏لذا طراحي پايدار يك سبك فرمال نيست و برگرفته از شرايط ‏زودگذر و هيجانات آني نيست، بلكه در بطن خود واجد ‏مفاهيم عميقي است كه پيوند دهنده انسان، طبيعت و ‏معماري است
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  9. #9
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    طبق تحقيقاتي كه در مركز مشاوره اطلاعات شهري مركر در آمريكا انجام گرفته، دو شهر ژنو و زوريخ در سوئيس به دليل برخورداري از ‏كيفيت بالاي زندگي بهترين شهرهاي دنيا در سال 2006 شناخته شدند. ‏
    ونكور (كانادا) در رده سوم قرار گرفت. شهرهاي وين (اتريش)، اوكلند (نيوزيلند) و دوسلدورف (آلمان) به ترتيب چهارم، پنجم و ششم ‏شدند. شهر بغداد در پايينترين قسمت اين فهرست جاي گرفت. ‏
    اینو بخاطر ارتباط معماری با شهر سازی آوردم...


    خانم ضاحا حدید از معروفترین چهره های معماری دیکانستراکشن در دنیا هستند . این خانم ( که در عالم معماری ‏الحق آبروی جامعه خانمها رو خریدن ) از معمارای صاحب سبک و شدیدا کار درست هستند . ترجیح میدم به ‏جای استفاده از جملات ثقیل فلسفی دیکانستراکشن و توضیح در مورد کارای ایشون چند تا تصویر بگذارم .‏
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  10. #10
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    فرانک لوید ریت ‏
    از پیشگامان معماری مدرن و از معماران صاحب سبک و خیلی خیلی معروف آمریکایی هست .‏
    به جرات میشه گفت جدیدترین ایده های سبک مدرن رو در کارهای رایت میشه دید و خیلی از معمارای معروف ‏شاگرد رایت بودن . این در حالیه که خود رایت در زمینه معماری تحصیلات آکادمیک خاصی نداشته التبه مدتها ‏برای معماران معروفی مثل سالیوان کار کرده .‏
    عمده کارهاش مربوط به معماری مسکونی هست . ‏
    خانه آبشار از معروفترین کارهای رایته .‏
    این هم تصویر بعضی از کاراش :‏


    ]
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  11. #11
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    حتما تا به حال راتون پیش اومده که از مدل محل کار یا زندگی دلزده شده باشید یا احساس می کنید که این محل برای کارهای شما نا مناسب . در این موارد تردید به خودتون راه ندید که طراحی داخلی اونجا دچار مشکل هست.
    طراحی و دکوراسیون داخلی چیزی فراتر از چیدن اسباب و اثاثیه رو شامل میشه که مهمترین قسمتش طراحی مبلمان هست و همون چیزی که در کشور ما تا به حال مشاهده نشده.
    چیزی که در کشورهای پیشرفته مرسومه اینه که ساختار یکه بنا معمولا مدولار و پیش ساخته ست و مبلمان داخل طراحی شده ست و یا اگه مدولار هم باشه منطبق بر نیازهای کاربری از اون فضاست
    از این به بعد اگه خدا بخواد و بنده خدا هم پشتکارشو داشته باشه در مورد طراحی داخلی و تاثیراتش می نویسم
    دوستانی که د این زمینه نظر یا اطلاعاتی دان ما رو هم بی نصیب نگذارن
    [align=center]



    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید][/align]]
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  12. #12
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    در معماری اخلی علاوه بر مسئله زیبایی شناختی توجه به حداکثر استفاده از حداقل فضا الزامیه . البته نه اینکه وحی منزل باشه . به این خاطر باید به این قسمت توجه داشت که امروزه بحران زمین که از پیامدهای افزایش جمعیت هست دلره شدت میگیره . برای همین هم زمین تبدیل به یک کالای گرون شده که اید قدرش رو دونست . امروزه این مسئله رو با طراحی در 3 بعد حل کردن . عنی علاوه بر طول و عرض فکری هم برای قسمتهای پرت در ارتفاع می کنن . اینکه در بعضی خونه ها بالای دستشویی و حمام یه اناری کوچیک میسازن نمونه ای از این امر هست . البته این مبحث هنوز در کشور ما جا نیفتاده اما در کشورهای توسعه یافته تحت عموان کامپکت لونگ یا همون زندگی فشرده کارهای خیلی جالبی در این زمینه انجام دادند...

    این مطلب رو به نقل از وبلاگ مجله معماری آوردم . این هم یه پارازیت وسط مبحث طراحی داخلی
    ساخت اولين نخل از سهگانه نخل هاي دوبي با زحمات شبانه روزي و بي وقفه14 هزار نفر به پايان رسيد . ساخت نخل جميرا با مساحتي بالغ بر 12 مايل مربع ، با شنهاي خليج فارس و صخرهها در نزديك دوبي از پنج سال پيش آغاز شده بود و از 30 نوامبر برروي 4000 هزار سكنه آن گشوده خواهد شد. و با پايان ساخت مجموعه در سال 2010 ، نخل جميرا شهري در آب با 60 هزار سكنه و حداقل 50 هزار كارمند در هتلها و مراكز خريد خواهد بود. (نقل از سايت yahoo.com)
    دوبي در دهه 50 ميلادي يك دهكده كوچك بوده است كه با سياستهاي در پيش گرفته شده امروزه به شهري بزرگ با 1.5 ميليون جمعيت و يكي از توريستي ترين نقاط دنيا تبديل شده است . نخل جميرا يكي از پروژهاي انجام شده در سالهاي اخير بوده است كه مطمئنا تبعات تبليغاتي بيشتري را براي دوبي به همراه خواهد داشت. چنانچه پيش بيني مي شود روزانه 20 هزار نفر توريست از آن ديدن خواهند كرد. اما اين ميزان يازديد كننده بستگي به سرعت اجراي هتلهاي مجموعه از جمله هتل آتلانتيس است . اين هتل قرار است در سال 2009 آماده بهره برداري شود . در كنار ساخت نخل جميرا و در هياهوي افتتاح آن پروژه منحصر به فرد " جهان " در دوبي در حال شكل گيري است . جزايري كه در كنار هم شكل نقشه جغرافيايي كره زمين را ميگيرند ، بسياري از افراد مشهور و ثروتمند جهان خواهان خريداري جزاير و در واقع كشورهاي جهان هستند و با تكميل اين پروژه دوبي بيش از گذشته خواهان خواهد داشت . امير نشين دوبي با ساخت اين مجموعهها كه مطمئنا آخرين هم نخواهد بود
    در حال گسترش مرزهاي ساحلي خود به داخل خليج فارس است . و اميدوار است تا با تبليغات هرچه بيشتر خود را به عنوان
    توريستي ترين نقطه جهان معرفي كند.
    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

  13. #13
    کاربرسایت hrg1356 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۴-۲۰
    نوشته ها
    5,534
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 3 پست

    پاسخ : معماري

    یه چیزایی در مورد گنبد سلطانیه
    چند روز پیش بر حسب تصادف یه کتاب فارسی اول راهنمایی دستم افتاد . یه چیزیایی در مورد گنبد سلطانیه نوشته بود که الجایتو رو تو گور لرزوند . نوشته بود که این بنا یه مسجده. که این چندان هم درست نیست . خیلیا به اشتباه فکر می کنن که گنبد سلطانیه یه زیارتگاه ، یه مسجد یا یه کاخ بوده . در حالی که واقعیت قضیه جدای از اینهاست . چیزای که در مورد گنبد سلطانیه می نویسم از زبان آقای دکتر هوشنگ ثبوتی شنیدم . ایشون در دانشگاه استادم بودند و البته از کسانی هستند که در مرمت گنبد سلطانیه کارهای فوق العاده ای انجام دادند .
    آقای ثبوتی می گفتند که :
    الجایتو که بعد از مسلمان شدن به سلطان محمد خدا بنده تغییر نام داد ، برای اینکه از شاه های قبل از خودش کم نیاره در محل سلطانیه فعلی شهر سلطانیه رو بنا کرد . انگیزه ش هم آب و هوای خوش این منطقه بوده . اما ایشون به مسائل دیگه مثل راهها و دسترسی ها و ویژگی های توپو گرافیک منطقه توجت نکردن و برای همین هم سلطانیه فقط در زمان خودش که یه شاه مقتدر بود ، رونق داشت و بعد از مرگ این آقا کم کم متروک شد . تا این که چند زلزله هم اومد و این گل رو به سبزه آراست و شهر حسابی خالی شو . در ابتدا شهر سلطانیه یکی از بهتزین شهرهای عصر خودش بود که همه جور امکانات از مدرسه و مسجئ و حمام و خلاصه کابری های شهری رو داشت اما همین زلزله های کذا از اون همه بنا فقط گنبد سلطانیه رو که آرامگاه اولجایتوست باقی گذاشته .
    اولجایتو یه پولیتیکی داشته و اون این بوده که ظاهرا اسلام آورده بوده چون در اصل اون پیرو آیین شمنیت بوده و در این آیین ارتداد بزرگترین گناه محسوب میشه . اما برا اینکه در دل ایرانیا جا باز کنه الکی میگه مسلمون شده . و اما دلیلش : مسلمونا همیشه قبر رو در وسط مقبره می سازن اما اولجایتو کنار ساخته بود . ( طبق آیین دین خودش) مسلمونا قبر رو یکه وسط زمین میکارن و فضاهای جانبی در نظر نمی گیرن اما در طرفین قبر اولجایتو دو تا فضای خالی وجود داره که شمنی ها همه برا قبرشون میزارن و معتقدن که فرشته های نگهبان در این دو فضا جای میگیرن .
    اولی که گنبد سلطانیه رو می ساختن اولجایتو قصد میکنه که پیکر امام علی رو بیاره و در اونجا دفن کنه و همه تزئینات رو هم با نام مبارک ائمه می سازن و اما بعد از مدتی اهل تسننهای اطرافش مخشو میزنن و اولجایتو هم میشه از اهل تسنن و میگه اینجا قبر خودمه . خلاصه تزیینات جدید رو میان و میزارن . اما الان اگه ببینید اسامی مبارک امامان رو رو در و دیوار این بنا میشه خوند البته متاسفانه ( تاسف بخاطر اینکه ایتالیایی ها اومدن و لایه رویین تزیینات رو کش رفتن )
    حالا از این داستانها بگذریم :
    مهمترین ارزش معماری گنبد سلطانیه اینه که بزرگترین گنبد آجری در تمام دنیاست و همچنین سومین گنبد بزرگ دنیا از نظر قطر دهانه محسوب میشه .( گنبد کلیسای سانتا ماریا و ایا صوفیه جلو تر از سلطانیه هستن اما تماما آجری نیستن )

    *هرکس به اندازه همتش رشد می کند*

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •