نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: آیین مانویت

  1. #1
    کاربرسایت kingsaeid آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۱-۰۹
    محل سکونت
    تهران - kingsaeidmobashery@yahoo.com
    سن
    32
    نوشته ها
    3,498
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 16 در 16 پست

    آیین مانویت

    درود




    ريشه آئين مانويت



    بسياري از اصول و قواعد آيين مانوي از سه مذهب زرتشتي و بودائي و مسيحي گرفته شده است و شايد اين مساله معلول همان ارتباطات و نسبت هائي مي باشد که وي با پيروان اين سه مذهب داشته است. درباره اين ارتباطات و نسبت ها گفته اند که: اولاً پدر و مادر ماني ايراني و از نژاد اشکانيان بوده اند و با توجه به اينکه در آن زمان آيين زرتشتي در ايران رايج بوده مي توان گفت که او با اصول آيين مزبور آشنائي داشته است.

    ثانياً وي در آغاز زندگي خود در «بابل» و در ميان فرقه هاي مختلف مسيحي از قبيل «مغتسله» و «مرقيون» و خواه ناخواه با تعليمات و مباني مذهبي آنان آشنائي داشته است.

    ثالثاً اينکه وي طبق مدارک موجود، سال ها ميان مردم هند که نوعاً بودائي بوده اند زندگي مي کرده و بديهي است در چنين وضعي با اصول آيين بودائي هم آشنايي پيدا کرده است.

    ماني به خاطر تماس داشتن با فرقه هاي زرتشتي و بودائي و مسيحي به بسياري از اصول و تعاليم آنها آگاهي پيدا کرد و برخي از اين اصول و تعليمات را به يک سلسله از تعاليم ابتکاري خود اضافه نمود و در نتيجه آيين مانويت را به وجود آورجامعه ي مانوي


    جامعه ي مانوي از پنج طبقه که معادل پنج تجلي پدر عظمت (خداوند کل) است به شرح زير تشکيل مي شد:

    طبقه ي اول، مشتمل بر دوازده رسول است که به زبان پهلوي آنها را «فريستگان» گفته اند، و آنان بالاترين درجات معنوي مانوي را تشکيل مي دادند و حکم خلفا و امامان او را داشتند.

    طبقه دوم: که به زبان پهلوي «ايسپاساگان» يا اسقفان بودند که شمار آنها به هفتاد و دو تن مي رسيد.

    طبقه سوم، که آنان را به پهلوي «مهيشتگان» مي گفتند، کشيشان مانوي بودند که شمار آنها به سيصد و شصت تن مي رسيد.

    طبقه چهارم، که آنان را به پهلوي «ويزيدگان» يا صديقين يا برگزيدگان مي گفتند. کساني بودند که ماموريت وعظ و تبليغ را داشتند و شمار ايشان بسيار بود.

    طبقه پنجم را نيوشکان يا نغوشاک مي گفتند، عبارت از مستمعان و عامه ي مومنان مانوي بودندف که شمار آنها از همه طبقات بيشتر بود.

    همه مانويان گياهخوار بودند، ولي گروه برگزيدگان يا ويزيدگان، از ميخواري و زناشويي و جمع مال محروم بودند، و نمي توانستند بيش از طعام يکروز و جامه براي يکسال داشته باشند. برگزيدگان نمي بايست نان خود را بپزند، بلکه وظيفه ي نيوشکان بود که براي آنان نان پخته و نزد آنان ببرند، از اين جهت پيش از صرف غذا به نان خطاب کرده اين دعا را مي خواندند:

    «من تو را نکاشته ام، من ندرويده ام، من آرد نکرده ام، من خمير نکرده ام، من نپخته ام، من نشکسته ام» زيرا همه ي اين کارها، موجب آزار رساندن به نور مي شد.

    عبادت مانويان ساده و با نغمات موسيقي بود. عيد معروف ايشان «بما» نام داشت که برتري جاويدان ناميده مي شود، و موعد آن در آخر ماه روزه ي مانويان بود، و به ياد شهادت ماني در ماه مارس برگزار مي شد. پيش از نماز با آب جاري وضو گرفته و بدن خود را مسح مي کردند و در صورت نبودن آب با خاک يا شن تيمم مي کردند. در نماز دوازده بار به سجده مي افتادند، و نماز را رو به آفتاب و ماه مي گزاردند. هفت روز در هر ماه روزه مي گرفتند، که روزه ي روز يکشنبه از همه مهمتر بود.

    آثار ماني به لهجه ي مخصوص نوشته شده که آن را زبان «مانوي پارتي» گويند آثار ايراني مانوي را مي توان به دو دوره تقسيم کرد: يکي از آنها که در قرن سوم و چهارم ميلادي نوشته شده و پارتي يعني اشکاني اصيل است، ديگر آثاريک ه از قرن ششم ميلاد به بعد نوشته شده است و تا به قرن نهم ميلادي مي رسد.

    ماني جانشيني داشت بنام «مار آرمو» که خط و زبان پارتي را بخوبي مي دانست. ماني وي را براي تبليغ دين خود به ابرشهر (نيشابور) که مرکز استان پارت بود فرستاد و همراه او نويسندگان و مينياتورنگاران و يکي از شاهزاده گان اشکاني را بنام اردوان روانه داشت. اين هيات و مبلغان مذهبي کتابهاي ماني را که به زبان سرياني بود، به زبان پارتي، يعني زبان گفتگوي مردم خراسان ترجمه کردند.

    خود آمو از مترجمان و نويسندگان بزرگ ادبيات مانوي به زبان پارتي است، و او داستان مرگ ماني را به اين زبان ترجمه کرده، که احتمالاً در سال 286 ميلادي نوشته شده و آن مشتمل بر 107 سطر است، و در آثار تورفان بدست آمده است.

    پيروان ماني و مزدک را در دوره ي اسلام «زنديق» مي خواندند، زنديق معرب زنديک است، که به زبان پهلوي به معناي کسي است که قايل به تفسير کتاب اوستا باشد و چون ماني و مزدک در جامعه ي زرتشتي ايران از احتياط و تقيه، فلسفه و عقايد خود را بنام تفسير و تاويل اوستاي زردشت بيان مي کردند، از اين جهت مردم آن زمان آنان را زنديک يعني اهل تاويل لقب داده بودند و همين لقب است که به زبان عربي زنديق گرديده است.
    بدرود _ پیروز و خرسند باشید _ یا علی
    شاه سعید مبشری

  2. #2
    کاربرسایت kingsaeid آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۱-۰۹
    محل سکونت
    تهران - kingsaeidmobashery@yahoo.com
    سن
    32
    نوشته ها
    3,498
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 16 در 16 پست

    Re: آیین مانویت

    درود بر همه یاران

    این پست به منظور درج نام تایپیک در منوی آبشاری سایت برای آگاهی کاربران و حضور آنها در تایپیک نوشته شده و هیچ ارزش دیگری ندارد .

    در همین جا از دوستان و کاربران عزیز درخواست دارم دیدگاهای خود را درباره این تایپیک بیان نمایند .

    بدرود - سعید مبشری - یاعلی
    بدرود _ پیروز و خرسند باشید _ یا علی
    شاه سعید مبشری

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. روشهای کاربردی تقویت حافظه
    توسط گنجینه در انجمن موضوعات و مطالب مهم و موفقیت امیز
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: شنبه ۰۸ اسفند ۸۸, ۲۳:۱۸
  2. کتاب رمضان _ ( آیین رمضان و مناسبتهای آن )
    توسط اعتقادات در انجمن مذهبی religions
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: یکشنبه ۱۰ شهریور ۸۷, ۱۹:۵۵
  3. تمرینی برای تقویت قدرت تمرکز
    توسط ARVAH در انجمن تمرینات روحی برای تقویت روح و روان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: چهارشنبه ۱۹ تیر ۸۷, ۱۹:۴۰
  4. تقویت قدرت حدس زدن ( فلش )
    توسط ARVAH در انجمن تمرینات روحی برای تقویت روح و روان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: چهارشنبه ۱۹ تیر ۸۷, ۱۹:۱۳
  5. تقویت روحیه
    توسط hrg1356 در انجمن موضوعات و مطالب مهم و موفقیت امیز
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: جمعه ۲۲ تیر ۸۶, ۱۹:۳۶

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •