نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: مروري بر سهگانه «پدرخوانده»

  1. #1
    کاربرسایت HAMIDREZA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۸-۱۱
    نوشته ها
    1,606
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    مروري بر سهگانه «پدرخوانده»

    مروري بر سهگانه «پدرخوانده»
    فيلمهاي محبوب همه نسلها




    از زمان ساخت نخستين قسمت از «پدرخوانده» به كارگرداني فرانسيسفورد كوپولا 36 سال ميگذرد و اين فيلم هنوز يكي از محبوبترين آثار است. در نظرخواهي از منتقدان و كارشناسان و نيز يكي از مهمترين فيلمها تاريخ سينماست به شهادت فيلمسازان معتبر و علاقهمندان جدي هنر هفتم. «پدرخوانده» همچنانكه ميدانيم داستان ويتو كورلئونه ايتاليايي مهاجر ماجراجويي است كه در كودكي شاهد قتلعام اقوامش است و رفتهرفته سازوكار زندگي در شرايط خشونتآميز جامعه آمريكا را ميآموزد و با هوش بالا و قدرت غريزي خودش، به جايگاه مهمي در مافياي نيويورك دست مييابد و پس از رسيدن به ثروت و قدرت فراوان، در اواخر عمر و پيش از مرگ، مايكل فرزند كوچكش را جانشين خود ميسازد و مايكل نيز با گذر زمان، هم راههاي حفظ قدرت را ميآموزد و هم مجبور است مشكلات خانوادگياش را سامان بخشد.
    تا اين كه در پيري مايكل، تنها دخترش در جريان حملهاي تروريستي به قصد جان مايكل، خود را پيشمرگ پدر ميكند. اين داستان سه قسمت فيلم «پدرخوانده» است به كارگرداني كوپولا كه نسخه اول در سال 1972 ساخته شد و پس از موفقيت عظيم در مراسم اسكار آن سال، قسمت دومش نيز توسط اين كارگردان در سال 1974 ساخته شد كه براي كوپولا و گروه سازندگان بار ديگر موفقيتي ديگر را به همراه آورد. پس از گذشت حدود 16 سال، كوپولا قسمت سوم فيلمش را ساخت كه به اندازه دو كار قبلي موفق نبود و اين سهگانه اكنون بهعنوان يكي از گنجينههاي سينماي گنگستري مطرح است و محبوب نزد فيلمبينهاي كشورهاي سراسر جهان.

  2. #2
    کاربرسایت HAMIDREZA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۸-۱۱
    نوشته ها
    1,606
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    Re: مروري بر سهگانه «پدرخوانده»

    كوپولا و «پدرخوانده»

    به هيچ عنوان نميتوان فرانسيسفورد كوپولا را بدون سهگانه «پدرخوانده» تصور كرد. اين كارگردان در فراز ديگري از فعاليت فيلمسازياش اثر افشاگرانه، عظيم و ضدجنگ «اينك آخرالزمان» را ساخت و سپس درام ترسناك و عاشقانه «دراكولاي براماستوكر» را كارگرداني كرد كه هر دو امروز همرديف با «پدرخوانده»ها بهعنوان شاهكارهاي تاريخ سينما ياد ميشود. اما نكته مهم اين است كه كوپولا تا پيش از كارگرداني قسمت اول «پدرخوانده» اصلا آدم شناختهشدهاي نبود و گامي كه همان ابتدا براي كارگرداني اين فيلم برداشت، تاكنون نام او را در زمره استادان زنده سينما قرار داده است. كوپولا در زمان ساخت نخستين قسمت فيلمش برخلاف تعدادي از همنسلانش كه تحت تاثير سينماي نوين اروپا كه در سينمايشان كارگردانان نقش متمركز و تاثيرگذاري داشتند، به بخشهاي جانبي فيلمش نيز توجه ويژهاي مبذول داشت و دست آنان را در خلاقيت در مسيري كه كارگردان تعيين كرده بود باز گذاشت. به اين ترتيب است كه امروزه در كنار اين فيلم مهم، موسيقي گوشنواز و موثر آن نيز شنيدني است و نيز فيلمبرداري و صحنهآرايي چشمگير آن. در حقيقت كوپولا شبيه نسل فيلمسازاني از جنس آلفرد هيچكاك است تا مولفان روشنفكر اروپايي نظير روبر برسون.

    كوپولا در ابتداي دهه هفتاد ميلادي كارش را با قدرت تمام آغاز كرد؛ همنسلان او مثل استيون اسپيلبرگ و برايان ديپالما نيز چنين وضعيتي داشتند و به لطف حضور آنان در كنار صنعتگر چيرهدستي مثل جورج لوكاس با فيلمهاي «جنگهاي ستارهاي»، سينماي آمريكا نسل مستعد آينده خود را شناخت.

  3. #3
    کاربرسایت HAMIDREZA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۸-۱۱
    نوشته ها
    1,606
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    Re: مروري بر سهگانه «پدرخوانده»

    براندو و «پدرخوانده»

    بسياري معتقدند كه هيچ بازيگري تاكنون در تاريخ سينما نتوانسته عمق شخصيتي را بهمانند مارلون براندو در «پدرخوانده» درآورد. اين نظريه افراطي را ميتوان اين گونه تعديل كرد كه ويتو كورلئونه قطعا يكي از شاهنقشهاي تاريخ سينماست با نقشآفريني حيرتآور براندو. مروري بر كارنامه براندو نشان ميدهد كه اين بازيگر نابغه پس از بازي در فيلمهاي مثل «مردان»، «اتوبوسي بهنام هوس»، «جوليوس سزار» و به ويژه پس از اسكاري كه به خاطر بازي در «در بارانداز» گرفت، در دهه شصت ميلادي آن درخشش سالهاي نخست حضورش در سينما را نداشت و با فيلمهاي مثل «كنتسي از هنگكنگ» و «شورش در كشتي بونتي» رفتهرفته داشت به چهرهاي معمولي در سينما تبديل ميشد؛ چيزي مثل سالهاي مياني و پاياني بازيگري لارنس اليويه در سينما. اما دهه هفتاد براي براندو دههاي ثمربخش بود و او بار ديگر نام خود را اين بار نه به عنوان يك پديده بلكه به عنوان يك بازيگر اسطورهاي بر سر زبانها انداخت. براندو در دو فيلم «پدرخوانده» و «آخرين تانگو در پاريس» بار ديگر نشان داد كه تمامشدني نيست و هنوز ميتوان شاهد درخشش او بود. كوپولا كه براي ايفاي نقش اصلي فيلمش از ابتدا روي مارلون براندو حساب ويژهاي باز كرده بود، در خاطراتش از حساسيت جنونآساي اين بازيگر در پي بردن به اعماق اين نقش ميگويد و اين كه وقتي لايههاي شخصيتي پنهان كاراكتر ويتو كورلئونه را دريافت، ديگر مهارنشدني بود. براندو كه نخستين بار در سال 1954 اسكار بهترين بازيگر را گرفته بود، در سال 1972 يك بار ديگر به اين افتخار نائل آمد و پس از كاترين هپبرن و اينگريد برگمن، پرافتخارترين بازيگر شد.

    ويتو كورلئونه قطعا يكي از شاهنقشهاي تاريخ سينماست كه براندو آنرا حيرتآور اجرا كرده است
    براندو اما در آن سال در اعتراض به سياستهاي نژادپرستانه هاليوود، به ويژه در نحوه نمايش شخصيت سرخپوستان آمريكا، از شركت در مراسم و دريافت جايزه اسكار سر باز زد و دختر سرخپوستي را به نمايندگي از خود فرستاد تا متن نامه اعتراضآميز اين بازيگر را بخواند.
    براندو در «پدرخوانده» در كنار رابرت دووال (كه يك بار ديگر نيز با هم در شاهكار ديگر كوپولا «اينك آخرالزمان» همبازي شدند)، جيمز كان، جان كازال (بازيگر مستعدي كه پس از بازي در «شكارچي گوزن» به دليل ابتلا به سرطان درگذشت) و دايان كيتون (بازيگر «آنيهال» كه در قسمتهاي بعدي «پدرخوانده» نيز ظاهر شد) آنچنان بازي بينقصي از خود به نمايش گذاشت كه همه بازيگران اين فيلم را تحتالشعاع هنرنمايي خويش قرار داد. بعدها منتقدان با ستايش از بازي براندو در اين فيلم گفتند كه درخشش خيرهكننده يك ابربازيگر در فيلمي نظير «پدرخوانده» ممكن است هميشه هم به نفع فيلم تمام نشود چون ديگر بازيگران هرگز توان برابري و همراهي با چنين غولهايي را ندارند و يكدستي كار از بين ميرود.

  4. #4
    کاربرسایت HAMIDREZA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۸-۱۱
    نوشته ها
    1,606
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    Re: مروري بر سهگانه «پدرخوانده»

    پاچينو و «پدرخوانده»

    در ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش اصلي در مراسم اسكار سال 1972 نام يكي ديگر از بازيگران «پدرخوانده» نيز به چشم ميخورد. آل پاچينو آن زمان جواني بود كه با بازي در يكي دو فيلم استعداد خود را نشان داده بود، اما همان زمان بسياري به كوپولا هشدار داده بودند كه براي نقش مهم فيلمش به پاچينو اعتماد نكند.
    كوپولا كه كانديداهاي زيادي را براي ايفاي اين نقش ميديد كه اتفاقا همهشان از پاچينو مشهورتر بودند، اما سر حرف خود با جديت ايستاد و تاريخ نشان داد كه سواي تواناييهاي ديگرش در كارگرداني، چقدر در شناخت استعدادها و بهرهگيري از آنها استاد است. اهميت نقش مايكل كورلئونه در «پدرخوانده» از آن رو بود كه فرزند كوچك ويتو پس از مرگ ساني كورلئونه، جايگزين پدر ميشد و در قسمت بعدي بايد نقش اصلي را ايفا ميكرد. پاچينو در آن مقطع با قد كوتاه و چهره آرامش يكي از شاگردان مكتب آكتورز استوديو و يكي از مستعدترين هنرآموختگان روش لي استراسبورگ در سينما بود. از آنجايي كه خاستگاه براندو نيز آكتورز استوديو بود، كمك بسياري به آل پاچينو كرد. پاچينو كه امروزه يكي از نامآورترين بازيگران تاريخ سينما از او ياد ميشود، نخستين بار با «پدرخوانده» به همگان معرفي شد.

  5. #5
    کاربرسایت HAMIDREZA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۸-۱۱
    نوشته ها
    1,606
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    Re: مروري بر سهگانه «پدرخوانده»

    دنيرو و «پدرخوانده»

    داستاني كه از «پدرخوانده» در بالا نقل شد، روايت خطي و منطق زماني دارد. يعني ابتداي قصه از كودكي ويتو و قتلعام اقوامش شروع ميشود و با مرگ دختر مايكل به پايان ميرسد. در حالي كه كودكي و جواني ويتو را در قسمت دوم فيلم ميبينيم. يعني با توجه به شناختي كه از او در قسمت اول پيدا كردهايم حالا در قسمت دوم، با رجعت به گذشتهاش به شناخت بهتري از ويتو دست مييابيم كه چه زماني وارد آمريكا شد و چگونه به اين شخصيتي كه ميشناسيم تبديل شد. نقش جواني ويتو را رابرت دنيرو بازي كرد كه در آن زمان مثل پاچينو بازيگر جوان و تازهكاري بود كه در ابتداي راه قرار داشت. ايفاي نقش جواني ويتو كه مارلون براندو پيرياش را بازي كرده، به طور نمادين جايگاه دنيرو را نشان ميدهد و اين كه
    2 سال پس از درخشش براندو در قسمت اول، حالا مسووليت بازيگري كه بايد نقش جوانياش را بازي ميكرد به مراتب سنگينتر ميكرد. دنيرو در دهه هفتاد با فيلمهايي مثل «پدرخوانده» به افتخارات زيادي دست يافت. بازي او در قسمت دوم فيلم كوپولا به قدري تاثيرگذار و قوي بود كه نامش را بر سر زبانها بيندازد. در حقيقت قسمت دوم «پدرخوانده» دوئل بازيگري او بود در كنار غول تازه متولد شدهاي به نام آل پاچينو. 22 سال بعد، اين دو بازيگر افسانهاي سينما بار ديگر نيز در فيلمي در كنار هم جلوي دوربين رفتند و يك بار ديگر اوج هنر خود را به نمايش گذاشتند. نام اين فيلم «مخمصه» بود به كارگرداني مايكل مان.

  6. #6
    کاربرسایت HAMIDREZA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۸-۱۱
    نوشته ها
    1,606
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    Re: مروري بر سهگانه «پدرخوانده»

    ما و «پدرخوانده»

    «پدرخوانده» را به جرات ميتوان يكي از تاثيرگذارترين آثار هنري سينماي جهان در ايران دانست. اگر فيلمهايي مثل «همشهري كين»، «اوديسه 2001» و فيلمهاي هنري ديگر با وجود عظمت و اهميت، چندان ميان منتقدان و فيلمسازان و حتي مردم هواخواه نداشتند و محبوب نبودند، «پدرخوانده» از آن دسته فيلمهاي مهمي بود كه مورد توجه همه نيز قرار گرفت. از اين حيث ميتوان «پدرخوانده» را مثل «سرگيجه» هيچكاك دانست. دو فيلمي كه در نظرخواهيهاي گوناگون به عنوان محبوبترين فيلمهاي تاريخ سينما شناخته شدند. بخش مهمي از محبوبيت «پدرخوانده» به خاطر حضور بازيگران شاخص آن و نقشآفريني درخشانشان بود. دلايل محبوبيت سه بازيگر اصلي فيلم در ايران، قطعا با توجه به اكران اين فيلم در ايران قابل ارزيابي است.

    _________________

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •