این آخرین ماموریت او است. هم اکنون اوضاع نسبت به قبل خیلی فرق می کند. جنگ تغییر کرده است. در هر صورت مهمترین نکته برای بازی کنندگان، بازگشت اش است. اسنیک تنها کمی شکسته تر و پیر تر از قبل شده است و دیگر مانند گذشته زیبا رو نیست. آیا این از ارزش و اعتبار این قهرمان افسانه ای در نزد طرفدارانش کم می کند؟ او در آخرین و جدید ترین نسخه از سری MGS یعنی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots آمده است تا ثابت کند که هرچند شکسته و پیر است اما هنوز همانقدرچست و چابک، زیرک، قوی و فرز است. البته این چست و چابکی را مدیون سرنگ هایی است که مجبور است هر وقت یک بار آن ها را تزریق کند. در پشت صورت خسته اسنیک، هیدئو کوجیما قرار دارد که در تمام نسخه های دیگر این سری نیز نقش مهمی داشته است. اگر نسخه های قبلی این سری را انجام داده باشید مطمئنا قبول خواهید داشت که این سری تحولات بسیار بزرگی را در بین بازی های کامپیوتری ایجاد کرد و در واقع بازی های امروزی بدون سری MGS شاید کاملا متفاوت بودند.



اسنیک در MGS4 باز می گردد. او تنها کمی پیرتر و شکسته تر شده است.مسلما یکی از مهمترین نکات موفق سری MGS داستان آن است که بسیار شبیه یک فیلم سینمایی کامل است. به طوری که به تک تک جزئیات آن توجه شده است و اگر درست به آن دقت کنید متوجه نکات بسیار ریز و جالبی خواهید شد. داستان نسخه چهارم بازی، Guns of the Patriots تقریبا 6 سال پس از واقعه جزیره مان هاتان یا بهتر است گفت 6 سال پس از داستان MGS2 : Sons of Liberty به وقوع می پیوندد. دنیا تغییر کرده است. اکنون دیگر جنگ به یک کار پر سود تبدیل شده است. جنگ دیگر به خاطر منابع مختلف، فرهنگ ها، نژاد ها و موارد اینگونه نیست. اکنون ماشین ها و افراد اجیر شده به نمایندگی از شرکت های شخصی نظامی (PMC) در جنگ هایی بی پایان با هم مبارزه می کنند. اینطور که به نظر می رسد هر پنج PMC بزرگ دنیا به شرکتی به نام Outer Heaven تعلق دارند. این شرکت توسط Big Boss تاسیس شد و اگر به خاطر داشته باشید در سال 1995 تلاش کرد با پروژه Metal Gear TX-55 به برتری نظامی دست یابد اما با دخالت اسنیک نقشه های آن ها بر باد رفت.

در MGS4 در پشت این شرکت برادر و دشمن خونی Solid Snake یعنی Liquid Snake قرار دارد. او یکی از سه برادری است که در پروژه Les Enfants Terribles توسط نمونه سلول های Big Boss متولد شد. آخرین برادر آن ها نیز Solidus بود که در 1972 همراه دو برادر دیگر به دنیا آمد و در MGS2 وارد داستان شد. Liquid Snake همواره از Solid Snake نفرت داشته است. دلیل این نفرت موفق تر بودن اسنیک بوده است. اگر نسخه اول را انجام داده باشید حتما صحنه های مبارزه بین آن ها را به خاطر دارید. در آخر نسخه اول نیز Liquid کشته می شد. در MGS2 مشخص می شد که Liquid نمرده است و کنترل Revolver Ocelot را از طریق بازوی پیوندی اش به دست گرفته است و سعی می کند که از طریق او به اهدافش برسد. پس از اینکه او موفق به دزدیدن یک Metal Gear RAY می شود به طور ناگهانی ناپدید می شود تا به مبارزه با میهن دوستان (Patriots) برود.

اگر اطلاع ندارید باید گفت که گروه میهن دوستان، گروهی است متشکل از 12 فرد ناشناس است که در قدرت واقعی را در آمریکا در دست دارند. قدرت آن ها بسیار زیاد است و حتی رئیس جمهور هم زیر دست آن ها است. کمتر کسی از وجود این گروه با خبر است. اینطور که به نظر می رسد این گروه نقش مهمی را در این نسخه ایفا می کند. به طوری که حتی اسم بازی نیز از نام این گروه بر گرفته شده است. اینطور که گفته شده سازمان FOXHOUND نیز در این نسخه نقش مهمی دارد. در MGS3 شما کنترل اسنیک را به عنوان یکی از اعضای این سازمان به عهده می گرفتید. FOXHOUND سازمانی متشکل از افراد کاملا کارکشته است و کمتر کسی می تواند وارد آن شود. اکنون این سازمان دچار تغییر و تحولاتی شده است و اعضای جدیدی در آن فعالیت می کنند.

Liquid پس از ماجرای MGS2 تصمیم می گیرد که به اروپای شرقی برود و شرکت Outer Heaven را دوباره تاسیس کند و از طریق آن به مبارزه با میهن دوستان بپردازد. شرکت Outer Heaven کم کم به قدرت نظامی ای بسیار زیادی دست می یابد. به طوری که قدرتش، هم تراز با قدرت نظامی آمریکا می شود. با این وجود خطر شدیدی دنیا را تحدید می کند و وضعیت بسیار بحرانی است. اینجاست که قهرمان کهن سال سری وارد عمل می شود تا بار دیگر دنیا را نجات دهد. این آخرین ماموریت او است، ماموریتی سرنوشت ساز برای تمام جهانیان، او تنها امید مردم است.

MGS4 آینده ای را نشان می دهد که جنگ در آن بیداد می کند. دنیایی که ماشین ها و سرباز های اجیر شده در مبارزات بی پایان با هم روبرو می شوند.اینطور که گفته شده در این نسخه تمام شخصیت های مهم و برجسته MGS و MGS2 دوباره باز خواهند گشت. در واقع کوجیما قصد دارد در آخرین شماره از سری MGS اهداف این شخصیت ها را فاش کند و تمام سوال های پاسخ داده نشده در مورد آن ها را پاسخ دهد. می توان گفت که اصلا هدف از ساخت Guns of the Patriot آشکار ساختن راز های نسخه های قبلی و جواب دادن به تمام سوال هایی است که در ذهن بازیکنان نقش بسته است. تا به حال تعدادی از شخصیت های کلیدی در این نسخه فاش شده اند که شامل Liquid Snake، Meryl Silverburgh، Naomi Hunter، Otacon، Raiden، Revolver Ocelot، Roy Campbell، Vamp و خود اسنیک می شوند که با نام Solid Snake و همچنین Old Snake شناخته می شود. اینطور که گفته شده، Raiden شخصیت اصلی نسخه دوم، هم اکنون بسیار با تجربه تر و باحال تر شده است و دیگر مانند گذشته نیست. اینبار نوبت او است که به اسنیک پیر کمک کند و از او محافظت کند.

مسلما با پیشرفت سخت افزار ها، انتظارات بازیکن ها نیز بسیار بیش تر از قبل می شود. کوجیما نیز به خوبی این انتظارات بالا را درک کرده است و تصمیم دارد بازی ای را عرضه کند که تا به حال نظیر آن دیده نشده است. از نظر خود او نسخه های اول تا سوم این سری، سه گانه ای بودند که به طبع باید از یکدیگر پیروی می کردند. او اصلا قصد ساخت نسخه ای دیگر از این سری را نداشته است اما با توجه به مشتاقان بسیاری که می خواستند بفهمند که بعد از MGS2 چه اتفاقی روی می دهد او شروع به کار بروی نسخه بعدی این سری کرده است. هم اکنون دست او بسیار باز تر از قبل است. او می خواهد بازی ها را از حالت دروغین خود در آورد و آن ها را بیشتر به سمت واقعیت گرایش دهد.

متاسفانه تا به حال هیچ فیلمی از روند بازی واقعی MGS4 عرضه نشده است و باید به نکات کلیدی فیلم ها و گفته های سازندگان اکتفا کنیم. اینطور که گفته شده در طول MGS4 تنها شخصیت قابل بازی، خود اسنیک است و شما نمی توانید در نقش هیچ یک از شخصیت های دیگر بازی کنید. همانطور که ذکر شد کوجیما سعی کرده است که این نسخه را بیشتر به سمت واقعیت تمایل دهد. او می خواهد حس واقعی میدان جنگ را به بازیکنان القا کند.

هیچ جایی برای مخفی شدن نیست. این جمله ای است که بنیان و پایه MGS4 را تشکیل می دهد. البته این جمله به این معنی نیست که بازی از سبک اکشن مخفی کاری خارج شده و تبدیل به یک بازی اکشن خالص شده که در آن صحنه آهسته و موارد اینگونه هم به کار رفته باشد. به گفته خود کوجیما شما هنوز هم می توانید مخفی شوید اما موقعیت ها اینبار کاملا متفاوت است. در نسخه های قبلی مکان های مختلفی مثل دیوار ها، سبزه زار ها و موارد اینگونه وجود داشتند که می توانستید با کمک آن ها خود را مخفی کنید. اما در این نسخه محیط تاثیر پذیر است، بنابراین ممکن است دیواری که تا چند دقیقه پیش در پشت آن مخفی شده بودید، با یک انفجار خراب شود و ناگهان تمام دشمنان متوجه شما شوند. در فیلم های پخش شده نیز نظیر این صحنه ها دیده می شود. در کل منظور از "هیچ جایی برای مخفی شدن نیست" این است که موقعیت هایی در بازی وجود دارند که اسنیک نمی تواند در هیچ جا مخفی شود و مجبور است که با دشمنان روبرو شود.

شخصیت های قدیمی در نسخه های قبل، در MGS4 دوباره باز می گردند.نکته جالب دیگری که تا به حال به آن اشاره هایی شده است، مبارزات روحی است که بین اسنیک و دشمنانش به وقوع می پیوندند. در واقع در طول بازی، شما باید به احساسات اسنیک و دیگر افراد نیز توجه داشته باشید. چرا که این احساسات نقش مهمی در بازی ایفا می کنند. تا کنون اطلاعات زیادی در مورد چگونگی عملکرد سیستم احساسات فاش نشده است. اما اینطور که گفته شده سازندگان، برای القا هر چه بهتر این احساسات به بازیکن با روان پزشکان مشورت می کنند.

تا به حال در تمام نسخه های اول تا سوم بازی، اصل کلی بازی به این صورت بوده است که تنها دو دسته از افراد وجود داشته اند. دسته اول با شما دوست بودند و دسته دوم هم دشمن بودند. در واقع اسنیک در برابر دشمنان مشخصی قرار داشته است. اما در این نسخه اوضاع کمی متفاوت است. گروه های بیشتری در بازی وجود دارند که دوستی و دشمنی آن ها با شما به دست خودتان است. روابط بین اسنیک و این گروه ها در طول بازی قابل تغییر است و بسته به نوع رفتار شما با آن ها است. این ایده واقعا جالب است و استفاده آن در چنین بازی ای می تواند محصولی فوق العاده را ایجاد کند.

دوربین بازی نیز قسمت دیگری است که در این نسخه کمی دچار تحول می شود. در 3 نسخه قبل شما به طور کلی از بالای شخصیت اصلی او را کنترل می کردید. اما سازندگان تصمیم گرفته اند که دوربین را به صورت سوم شخص در آورند و شما باید از این به بعد باید از پشت سر اسنیک را کنترل کنید. در Metal Gear Solid 3: Subsistence. نسخه ای آزمایشی از دوربین MGS4 گنجانده شده بود و خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبرو شد.

سیستم استتار نسخه سوم بازی اکنون به صورتی ساده تر در بازی گنجانده شده است. در واقع اسنیک برای استتار تنها یک پوشش به نام Octocamo در اختیار دارد که مانند پوست آفتاب پرست، به رنگ محیط در می آید و کاری می کند که اسنیک دیده نشود. در این نسخه اسنیک تنها نیست و یک ربات به نام Metal Gear Mk.II او را در ماموریت مهمش برای نجات دنیا همراهی می کند. این ربات که نمونه ای ساده از پروژه Metal Gear است قابلیت های بسیاری دارد و کمک بسیار بزرگی برای اسنیک است. این ربات تجهیزات نظامی اسنیک را تامین می کند، در مبارزات به او کمک می کند، می تواند وضعیت سربازان و مشخصات آن ها را تائین کند، مناطق خاص را شناسایی کند و کار های بسیار دیگری که هنوز معلوم نیستند. این رباط توسط Otacon، دوست وفادار اسنیک که در نسخه های یک و دو به او کمک بسیاری می کرد، ساخته شده است تا به اسنیک در آخرین ماموریتش کمک کند. MK.II از مکانی امن به دست خود Otacon کنترل می شود. اینطور که گفته شده در MGS این ربات به عنوان پل ارتباط شما با دیگران است و احتمالا دیگر خبری از Codec قدیمی نیست که برای رد و بدل صحبت ها در نظر گرفته شده بود.

در این نسخه ربات ها نیز به دشمنان شما اضافه شده اند.تا به حال چیز زیادی در مورد اسلحه های بازی مشخص نشده است. اما طبق گفته های خود کوجیما در این نسخه تعدادی از سلاح های فعلی و امروزی از جمله M4 گنجانده شده اند. با توجه به اینکه بازی در آینده به وقوع می پیوندد بقیه سلاح ها نیز با استفاده از قدرت تخیل تیم به وجود آمده اند. هنوز چیز زیادی در مورد دشمنان نیز فاش نشده است و دوستداران بازی تا به حال تنها از وجود ربات هایی به نام Gekko مطلع شده اند که مدل ساده ای از Metal Gear هستند و با وجود پاهای دراز و قویش بسیار خطرناک هستند. این ربات بلند قد و رعنا توسط سلاح های هسته ای نیز تجهیز شده اند که بسیار به درد ترکاندن انسان هایی مثل اسنیک می خورند.

اگر فیلم های پخش شده از بازی را دیده باشید، حتما تا به حال به چشم های اسنیک توجه کرده اید. چه بر سر چشم های اسنیک آمده است؟ جواب این سوال نیز دوباره به مخترع ارجمند، جناب آقای Otacon بر می گردد. او وقتی متوجه مشکل چشم های اسنیک می شود، دست به اختراع چشمی مکانیکی ای میزند که احتمالا قابلیت های جالبی هم دارد. فرض کنید با کمک این چشم که با نام Solid Eye شناخته می شود، بتوانید از مادون قرمز استفاده کنید یا سیستم Night Vision ای همراه این چشم باشد که به شما کمک کند مکان های تاریک را به وضوح ببینید. البته هنوز اطلاعات چندان کاملی در مورد این چشم ها به دست نیامده است.

سازندگان سعی کرده اند سیستم نشانه گیری بازی را نیز در این نسخه بهبود بخشند. به طوری که شما بتوانید به راحتی در حالت سوم شخص شلیک کنید. البته حالت اول شخص نیز هنوز در بازی وجود دارد تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید و بتوانید دقیق تر هدف گیری کنید و مغز دشمنان را متلاشی کنید. اینطور که خود کوجیما گفته حساس بودن دسته های PS3 به حرکت برای آن ها یک شوک بزرگ بوده است و با این وضع مجبورند ساعت ها وقت صرف کنند تا بتوانند به خوبی از این کنترل استفاده کنند. با این وجود اگر بازی کمی به تاخیر بیفتد نباید تعجب کنید.

مسلما بزرگترین تغییر و تحول در Metal Gear Solid 3: Subsistence، بخش چند نفره ای بود که در این نسخه به بازی اضافه شد. به طور یقین محبوبیت بسیار زیاد این بخش سازندگان را مجبور خواهد کرد که این امکان را در آخرین نسخه بازی بگنجانند. البته امکان دارد آن ها یک بازی جداگانه به نام Metal Gear Online را عرضه کنند که تنها بروی بخش چند نفره تمرکز داشته باشد. اینطور که کوجیما در مورد این قسمت صحبت کرده است مطمئنا بسیار جذاب خواهد بود. تا به حال دو حالت مختلف برای بازی چند نفره در نظر گرفته شده است. در حالت اول دو تیم مختلف در برابر هم قرار می گیرند و هر تیم باید با استفاده از کار گروهی و همکاری اعضای گروه، سعی کند تا کار اعضای تیم دوم را یک سره کند.

چشم سمت راست اسنیک یک چشم مکانیکی به نام Solid Eye است.حالت دوم که به گفته خود کوجیما واقعا جذاب است، حالتی است که در آن اسنیک در برابر دشمنانش قرار می گیرد. در این حالت یکی از بازیکن ها نقش اسنیک را دارد و بقیه هم به عنوان سرباز ها باید سعی کنند او را دستگیر کنند. اگر شما در نقش اسنیک قرار بگیرید که مثل همیشه سعی می کنید دشمنان خود را از بین ببرید. اما وقتی که در نقش یکی از دشمنان او قرار بگیرید اوضاع کاملا فرق می کند. در این حالت می تواند کاملا احساس کنید که وقتی در نقش اسنیک دشمنان را از بین می برید، آن ها چه احساسی دارند. سازندگان تصمیم دارند شما را کاملا با احساس دشمنان آشنا کنند.

اگر تا به حال بازی های این سری را انجام داده باشید حتما به خاطر دارید وقتی که در زیر جعبه های مشهور MGS مخفی می شدید، یا زمانی که سعی می کردید با ایجاد صدا توجه دشمنان را جلب کنید و آن ها را به سمت خود بکشانید. حتما آن صحنه هایی هم به خاطر دارید که با گذاشتن مواردی مثل مجلات مختلف بروی زمین دشمنان را مشغول می کرد و ناگهان آن ها را غافلگیر می کردید. اگر در نقش دشمنان اسنیک قرار بگیرید، مجبورید این بلا ها را تجربه کنید و از آن ها تا می توانید لذت ببرید. برای مثال اگر اسنیک صدا ایجاد کند شخصیت شما ناخواسته به طرف صدا کشیده می شود یا اگر اسنیک در زیر جعبه مخفی شده باشد و شما هم بدانید که او کجا است تا زمانی که به نحوی لو برود نمی توانید او را شناسایی کنید. این نکته ها واقعا می تواند رنج آور باشد اما به شما اجازه می دهد که درک کنید دشمنان چه می کشند وقتی که آن ها را به صورت کاملا ناجوانمردانه سرگرم خواندن مجله می کردید و از پشت غافلگیرشان می کردید.

امروزه با توجه به قابلیت سخت افزاری کنسول های نسل بعد، در کنار روند بازی، گرافیک به یک امر بسیار مهم تبدیل شده است و گرافیک عالی می تواند یکی از مهمترین دلیل های موفقیت یک بازی باشد. اینطور که گفته شده تمام فیلم های عرضه شده از بازی تاکنون توسط موتور خود بازی ایجاد شده اند و به صورت از قبل رندر شده نیستند. با توجه به این گفته ها به راحتی می توان گفت که MGS4 از نظر گرافیکی، در بین بازی های کنسول های نسل بعد، یکی از بهترین ها است و از بسیاری از بازی ها یک سر و گردن بهتر است. اولین نکته فوق العاده طراحی شخصیت های اصلی است. به طوری که کوچکترین جزئیات آن ها نیز دیده می شود. محیط ها نیز بسیار عالی طراحی شده اند و به نکات بسیار ریزی در آن ها توجه شده است. این طور که گفته شده رفتار های دشمنان نیز بسیار واقعی تر شده است. برای مثال وقتی آن ها شما را می بینند، تعجب و ترس در صورتشان به معنی کامل دیده می شود. با این وجود دیگر نیازی به علامت سوال و تعجب هایی مسخره ای نیست که در نسخه های قبلی بالا کله دشمنان دیده می شد.

اینطور که از فیلم های پخش شده بر می آید، گرافیک بازی باید عالی باشد.همانطور که ذکر شد در این نسخه محیط بازی کاملا تغییر پذیر است. با این وجود انتظار هواداران برای وجود یک فیزیک قوی در بازی، چندان دور از انتظار نیست. با توجه به شواهد احتمالا این انتظار آن ها نیز برآورده خواهد شد. برای اینکه فیزیک قوی بازی را کاملا درک کرد می توان به یک مثال اشاره کرد. ساختمان متروکه ای را در نظر بگیرید که هر لحظه ممکن است بریزد. اگر یک انفجار در فاصله دوری نسبت به این خانه رخ بدهد، باز هم ممکن است تششعات آن باعث ریختن این ساختمان شود. به راستی اگر چنین جزئیاتی در بازی وجود داشته باشند می توانند تحولی را در صنعت بازی ها ایجاد کنند. البته هنوز برای پیش بینی کمی زود است و دوستداران این بازی باید به اطلاعات کنونی اکتفا کنند. خود را آماده کنید تا برای سال 2007 همراه با اسنیک به مبارزه با تعداد کثیری از ربات های Metal Gear بروید که در همه جای دنیا پخش شده اند. اینطور که سازندگان قول داده اند دموی قابل بازی این نسخه در E3 سال بعد در دسترس عموم قرار می گیرد.