به عقیده بسیاری techland شرکت بازیسازییست که میتوانست نام خود را در عرصه بازیسازی بر سر زبان ها بیاندازد ولی بخاطر اشتباهات زیاد, عناوین ساخته شده توسط این شرکت نتوانسته اند انطور که باید و شاید به موفقیت رسیده و خود را در ذهن بازیبازها ماندگار کنند.
مهمترین خصیصه بازی های ساخته شده توسط این شرکت در درجه اول داستان زیبا و بعضا تاثیر گزار انهاست.نمونه بارز این مدعا عناوینی مثل chrome (یک اول شخص علمی-تخیلی) و call of juarez (یک عنوان وسترن که به عقیده بسیاری بهترین بازی وسترن تاریخ است!) میباشند که خصوصا در COJ المان های داستانی به اوج خود رسیدند و برای این عنوان داستای زیبا را رقم زدند که فراتر از استانداردهای سبک مورد علاقه TECHLAND یعنی سبک اول شخص بود (البته قطعا نه به پیچیدگی و زیبایی عناوین خاصی مثل HL و BS)
با همه این اوصاف این شرکت با اتکا به توان داخلی خود و انجینی که خود ان را نوشته و توسعه داده است یعنی CHROME ENGINE اقدام به ساخت بازی اول شخصی دیگر و اینبار سبک HOROR یا همان دلهره اور نموده و نام این بازی را هم DEAD ISLAND نهاده است.
این عنوان که هنوز تاریخ عرضه دقیقی ندارد (TBA2008) قرار است بازی های ساخت این استودیو نسبتا پرکار را وارد فاز تازه ای بکند!



داستان بازی در جزیره ای استوایی به سبک و سیاق FARCRY و CRYSIS ولی اینبار با امکاناتی بیشتر و مملو از هتل ها و اماکن تفریحی اتفاق میفتد که بنا به دلایلی تمامی ساکنان جزیره مزکور به موجودات زامبی مانند و مشابه RESIDENT EVIL تبدیل شده اند.با توجه به ازدیاد زامبی ها و موجودات تسخیر شده در دنیای بازی و پیش زمینه به طرز ووحشتناک تکراری DI, نمیتوان انتظار داستان جالبی را از این بازی داشت ولی اگر به سابقه شرکت سازنده که داستان مهمترین رکن بازی هاییست که ساخته توجه کنیم با تمام اوصاف هنوز امید به وجود داستانی قوی برای DI چندان غیر منطقی بنظر نمیرسد!
علی رقم مدت نسبتا زیادی که از معرفی این بازی میگزرد ولی تنها یک دموی بسیار کوتاه از ان منتشر شده که تقریبا هیچ چیز از گیم پلی بازی فاش نمیکند.دموی نامبرده اینگونه شروع میشود که دوربین در حال حرکت از بین شاخ و برگ درختان جزیره ای سر سبز و زیباست و اهنگی شاد هم درحال نواخته شدن است که ناگهان این صحنه جای خود را به صحنه مبارزه کاراکتر اول بازی با یک زامبی میدهد که طی ان شخصیت بازی بوسیله یک میله اهنی (به سبک HL!) سعی در دور کردن زامبی از خود را دارد و .....
البته تا اینجا گیم پلی DEAD ISLAND شباهت انکار ناپذیری به CONDEMNED (بخاطر استفاده از سلاح سرد) و حتی FARCRY دارد ولی در کل چیزی از گیم پلی بازی مشاهده نشد.
شاید مهمترین خصیصه این بازی خشونت بسیار زیاد ان و تلاش در بالابردن کیفیت نمایشی ان باشد. بنظر میرسد برای اینکار تکنیک خونپاشی نسبتا خوبی هم تهیه شده باشد که برای مثال با عبور گلوله از بدن NPC خون بصورت دنباله دار تا حدی گلوله را تعقیب کند و از جای گلوله فوارن کند.حتی در بعضی عکس ها حالت رگدال تقریبا پیشرفته ای هم مشاهده میشود که به سبک RESIDENT EVIL (اینبار با متلاشی شدن اعضا!)میتوان با شلیک به نقاط ومختلف بدن هر NPC شاهد عکسالعمل مناسبی از او باشیم.
در توضیحی از مجله بازیرایانه نیز که تعدادی از اعضای ان به نمایشگاه GC المان سفر کرده بودند و این بازی را از نزدیک مشاهده کرده بودند خواندم که جالبترین تکنیک بکار رفته در بازی در اصل استفاده از مدل سازی سه لایه ای برای زامبی ها است که بوسیله این نوع مدل سازی بسته به شدت و نوع ضربه مقداری از پوست و گوشت زامبی ها کنده شده و استخوان انها نمایان میشود! که خبر از خشونت بسیار بالای بازی میدهد که البته برای سنین بالا جذابیت های خاص خودش را دارد (از جمله برای من!)
در کل از نظر گیم پلی این بازی تا کنون که همانند عناوین قبلی این شرکت بیشتر پیرو استانداردهای سبک اول شخص شوتر است و نو اوری خاصی در ان مشاهده نمیشود.

در مورد دمو هم تنها نکته جالبی که از ان میتوان برداشت کرد گرافیک به نسبه زیبای بازیست که پیشرفت خوبی را خصوصا از منظر هنری نشان میدهد.با توجه به عکس های در دسترس هم گرافیک بسیار خوب بنظر میرسد خصوصا نورپردازی که در سطح بسیار بالایی قرار دارد و حتی بعضی از صحنه های دورنمای جزیره به نوعی یاداور CRYSIS است! ولی در کل گرافیک بازی هنوز با عناوین فوق زیبایی مثل همین CRYSIS و GOW بسیار فاصله دارد و بعضا ایرادات زجراوری مثل مدل سازی زشت و بافت های پلاستیکی برای پوست و کم کیفیت برای برخی از ابجکت ها و NPC ها و یا سایه زنی ایراد دار در عکس ها بچشم میخورد که علی رقم پیشرفت کلی ذکرشده, حتی پسرفت نسبیی را از این دیدگاه ها نسبت به COJ نشان میدهند البته قرار نیست که زامبی ها خوشگل باشند ولی لبه های تیز زیاد در طراحی شخصیت ها و مدل سازی کلی بد ازمعایب بزرگ گرافیک DI محسوب میشوند.



ضمن اینکه خیلی از افکت ها هنوز یاد اور عناوین گذشته این شرکت هستند و تقریبا هیچ پیشرفتی در افکت هایی مثل انفجار و اتش و حتی جلوه ذرات بازی بچشم نمیخورد.البته جلوه هایی مثل DEPTH OF FIELD قویتر و موشن بلار به لیست افکتهای CHROME ENGINE اضافه شده اند که زیبایی خاصی به بعضی ازصحنه ها بخشیده اند اما کلا از منظر گرافیک با اینکه DI در سطح خوبی قرار دارد ولی هنوز جای کار دارد.

در اخر اینطور که من دیدم اگر TECHLAND فقط قصد ساخت یک عنوان ساده در این سبک را داشته باشد و نتواند از اشتباهات گذشته درس بگیرد قطعا با شکست سختی مواجه خواهد شد چون برای ساخت این عنوان با توجه به نوع فضا سازی و کثرت مراحل در روز و غیره نیاز به استفاده از المان های بسیار پیچیده ای برای ایجاد حس ترس و جذابیت در کنار هم است که از پس هر کسی برنمیاید و چه بسا عناوینی بودند که ادعاهای بسیار هم در این زمینه داشتند و لی بخاطر اشتباهات ریز و درشتشان, خود و سازندشان را باهم به زیر کشیده اند!
به نظر من سبک HOROR با وجود عناوین فوق خوش ساختی مثل سایلنت هیل و RE بستر مناسبی برای تجربه اندوزی شرکتی مثل TECHLAND نیست و برای بقای این بازی در این عرصه به چیزی بسیار فراتر از زامبی های تشنه به خون نیاز است ولی باید صبر کرد و دید که ایا این شرکت ان چیز را دارد یا خیر.