TOM CLANCY’S RAINBOW SIX بی شک یکی از معروف ترین سری بازی هاییست که داستان ان توسط نویسنده چیره دست رمانهای سیاسی- نظامی یعنی تام کلنسی به رشته تحریر درامده.

بعد از عرضه شمارگان متعددی از این بازی برای کنسولهای مختلف و بعد از افتی که این سری با RS:LOCK DOWN دچارش شد UBISOFT سازنده بازی با متحول کردن این سری بازی مسئولیت ساخت قسمت بعدی این عنوان را با نام RAINBOW SIX:VEGAS به استودیوی مشهور خود یعنی استودیوی یوبی سافت مونترال سپرد و این استودیو علی رقم اینکه این بازی رو بسیار ساده تر از پیش کرد و طرفداران این سری رو بسیار ناراحت کرد ولی با تغییرات مثبتی که بوجود اورد بازیی ساخت که در سطح بهترین اول شخص های اون سال قرار گرفت.اضافه شدن المانهای جالبی نظیر سنگرگیری و الگو برداری از سیستم سلامتی COD2 در کنار سادگی اعمال فرامین و گیم پلی خوب و غیره بهمراه اینکه این بازی به نوعی به مدد استفاده از انجین جنجالی UE3.0 و انیمیشن های دیدنی و صدا گزاری زیبا و غیره یکی از شروع کنندگان نسل جدید بازی های رایانه ای محسوب میشد توانست به موفقیت بسیار قابل توجهی دست پیدا کند.حال مدتیست که شماره دوم این بازی تحت نام RAINBOW SIX VEGAS 2 عرضه شده و من در ادامه بیشتر به خصوصیات بازی جدید و تفاوتهای ان با شماره اول خواهم پرداخت.



داستان VEGAS2 به نوعی ادامه شماره اول محسوب میشود.اینبار هم شما مسئولیت فرماندهی گروه SIX را به عهده خواهید داشت (البته باز هم سه نفره!) و باید به پاکسازی شهر گناه از تروریستهای تا دندان مسلح بپردازید. از انجا که داستان چیز خاصی در خود ندارد از توضیح ان صرف نظر کرده و تجربه ان را به خود شما میسپارم اما در کل از بعد داستانی این قسمت هم جهش خاصی را نسبت به قسمت قبلی نشان نمیدهد و درمیانه بازی هم بغیر از چند موقعیت خاص داستان به ان صورت که باید روایت نمیشود ضمن اینکه فرم روایی بازی هم از نکاتیست که کاملا به قسمت قبل وفادار مانده و کمترین تغییر را به خود دیده. بازیباز در این قسمت اختیار انتخاب جنسیت و تا حدودی هم شخصی سازی کاراکتر بازی را دارد.هر چند این المان RPG مانند به صورت محدود است خصوصا در انتخاب خصوصیات بدنی که کاملا محدود کار شده ولی در کل جذابیت های خاص خود را دارد و باعث شده که هر بازیباز توانایی شخصی سازی کاراکتر خود را با تفاوتهایی هرچند اندک با دیگر بازیبازها داشته باشد که البته بیشتر به درد بخش انلاین و چند نفره میخورد تا بخش تکنفره بازی. امکانات و اسلحه های قویتر و بهتر بصورت اچیومنت هستند و به مرور و با کسب درجه بالاتر در بازی ازاد میشوند که ارزش تکرار بازی را بالاتر میبرند.



گیم پلی بازی در همه زمینه ها تقریبا دست نخورده باقی مانده و Ubi تنها به بهبود اندک در سطح کیفی گیمپلی بسنده کرده است.بخش هایی مثل HUD بازی بهبودهایی پیدا کرده اند ولی این تغییرات به هیچ وجه تفاوت عمده ای را در گیم پلی بوجود نمیاورند و خصوصا برای کسانی که تجربه نسخه اول بازی را داشته باشند بسیار اشنا و بعضا تکراری بنظر میرسند.از طرفی بهبودهایی در طراحی مراحل, هوش مصنوعی, و حرکت نشانگر هدف بچشم میخورند که تجربه بازی را لذت بخش تر میکنند ولی این نکات به حدی نیست که بتواند این بازی را از افتادن به ورطه تکرار نجات دهد و چه بسا بعضی اوقات بازیباز با برخی مراحل قسمت اول ارتباط قویتری از VEGAS2 برقرار کند و ان بازی را شایسته تر بداند!



گرافیک بازی نیز دچار تغییراتی شده.البته VEGAS2 کماکان از UNREAL ENGINE 3.0 استفاده میکند.شماره اول یکی از اولین عناوینی بود که از این انجین استفاده میکرد و علی رقم اینکه گرافیک خوبی را به نمایش میگزاشت ولی در عمل نتوانست از قدرت این انجین به درستی استفاده کند و با اینکه گرافیک بازی سرشار از نورهای استاتیک و غیر پویا و سایه زنی های پر ایراد بود ولی بازهم افت فریم در طول بازی بسیار ازار دهنده میشد.اینبار VEGAS2 در این زمینه پیشرفت به نسبه خوبی داشته.کیفیت بافتها در این نسخه بسیار بهتر شده و مدل سازی ها هم خصوصا برای افراد تیم بهتر شده.نورپردازی و سایه زنی بسیار بهتر کارشده و موشن بلور بازی بسیار سینماییست که دیگر خبری از بلوری کردن افتضاح نسخه اول نیست ولی با این حال هنوز گرافیک بازی در حد متوسطی قرار دارد! در همه زمینه هایی که در بالا نام بردم بازی دراری پیشرفت بوده ولی در همان موارد از بازی های مطرح روز عقب است! بدترین جنبه گرافیک بازی که بازهم ناشی از سختی کار با انجین UE3.0 محسوب میشود فراوانی نورهای ایستا و ابجکتهای بدون سایه در بازیست که در کنار جنبه هنری به نسبه ضعیف گرافیک بازی و وجود ایراداتی مثل ابجکتهای کمتر تاثیر پذیر و فقدان یک فیزیک قدرتمند ضربه بدی به گرافیک VEGAS2 وارد کرده است.انیمیشن های این بازی هم که از نکات مثبت ان بوده و هستند تقریبا 90 درصد متعلق به بازی قبل میباشند!

موسیقی بازی کماکان از کیفیت خوبی برخوردار است و ترکیبی از تمهای هیجانیست که بصورت ارکسترال نواخته شده و به مدد پویایی به نسبه خوب احساس خوبی را نیز منتقل میکند هرچند قطعات بعضا تکراری بنظر میرسند و تغریبا هیچکدام ظرفیت ماندگاری در ذهن بازیباز را ندارند(بازهم بسیار شبیه قسمت قبل!)

صدا گزاری اسلحه ها و کاراکترها خوب صورت گرفته.صدای اسلحه ها متفاوت و دقیق کار شده ولی کماکان مشکل عدم هماهنگی بلندی اصوات در بازی بچشم میخورد.صدای کاراکترها نیز علیرقم کیفیت به نسبه خوب از مشکل عدم هماهنگی و سینک شدن با لبها رنج میبرد.صداهای محیطی وضعیت بهتری دارند و در سطح بالاتری هستند ولی در کل از این منظر نیز بازی هنوز جای کار داشته.



در کل VEGAS2 کماکان یک اول شخص جالب و درگیر کننده است ولی بخاطر مشکلات ریز و درشت نظیر عجله در ساخت و بطبع ایرادات زیاد در گوشه و کنار بازی و عدم تلاش کافی سازنده در بهبود قسمت دوم و از طرفی عدم ارائه نکات جدید و تکرار المانهای موفق بازی قبلی که خود بخاطر ساده شدن زیاد عاملی در کم شدن طرفداران قدیمی بود بازهم به ورطه تکرار میفتد و حتی اچیومنتهای جالب بازی هم نمیتواند کمکی به ان بکنند خصوصا در کشور ما که بخش چندنفره این بازی اصلا دیده نمیشود.در انتها تنها میتوانم ارزو کنم به زودی شاهد یک عنوان RS حقیقی باشیم.عنوانی در خور نام این سری و با گیم پلیی جذاب و عمیقتر از گزشته که همزمان لذت وگاس را در کنار جذابیت قسمتهای پیشین برای ما به ارمغان بیاورد.