نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: چرا مديتيشن ميکنيم؟

  1. #1
    کاربرسایت ARVAH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۳-۰۳
    نوشته ها
    1,607
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 4 پست

    چرا مديتيشن ميکنيم؟

    مديتيشن مثل بازگشت به خانه است.
    مديتيشن ميکنيم تا بخشي از وجودمان راکه بطور محو و ناشناخته و نادانسته از دست دادهايم بازيابيم ميتوانيم آنرارا راهي براي دست يافتن به استعدادهاي بيشتر نزديکتر شدن به خود و واقعيتيافتن ظرفيت بيشتري براي دوست داشتن ذوق و احساس رسيدن به اين شناخت که مانيز جزيي از تماميت هستي بوده و هرگز جدا و بيگانه با آن نيستيم بدانيم.
    مديتيشنديد و عمل موثرتري را پديد ميآورد هنگام مديتيشن کردن در مييابيم که هريکاز عبارات فوق مفهمومي مشخص و يکسان مييابند آنچه از دست داده و در جستجويکشف آن هستيم.
    مديتيشن شما را به جايي ميرساند که رفتارتان مشابه کسيميگردد که در تلاش به يادآوردن چيزي است که زماني طولاني آنرا فراموش کردهاست.
    شخص با مديتيشن با خودش و محيط اطرافش راحتتر بوده و کارهايي راکه به عهده دارد به شکل موثرتري انجام ميدهد به ديگران نزديک شده احساسخصومت و نگراني کمتري خواهد داشت در اين راه هرگز به پايان نميرسيم زيراپاياني براي رشد توانايي انسان وجود ندارد.
    يک برنامه خوب مديتيشن در بسياري موارد کاملا شبيه يک برنامه خوب ورزشي است.
    هر دو نوع اين برنامهها تنها در صورتي مفيدند که متناسب با شرايط روحي و جسمي شخص باشند
    براي مديتيشن محدوديت سني وجود ندارد
    هدف اوليه انواع مختلف مدتيشن هماهنگي و تعليم ذهن است اين عمل باعث افزايش کارايي فرد در امور روزمره ميشود
    مديتيشن انواع زيادي دارد اين انواع طرق يا مسيرها در چهار دسته کلي عقل احساس جسم عمل ميگنجند که همه روشها به يکجا ختم ميشوند


    مسير عقل: در اين روش ما بطور مداوم افکارمان را دنبال ميکنيم تا انديشههاي خويش را متحول نماييم
    مسير احساس: بر اين اصل استوار است که هرچه انسان آزادهتر باشد کاملتر است به قول مولانا
    عشق اسطراب اسرار خداست
    در اينگونه روشها برخي بر عشق به خود برخي بر عشق به ديگران و برخي بر عشق به خدا تاکيد دارند
    در نهايت هر سه شيوه به يک نقطه ميرسد عشق به خود ديگران و خدا
    مسيرجسم: در اين روش فرد ميآموزد از جسم و حرکات بدني خود آگاه شده و از طريقتمرين اين آگاهي را افزايش دهد همچون رقص و سماع صوفيان و هاتايوگا داي چي
    مسيرعمل: اين روش شامل آموزش نحوه بودن در جهان و درک وارتباط با آن در حينانجام نوع بخصوصي از مهارت است در يکي از روشن ترين نمونههاي اين روش تماموظايف معمولي روزانه با اين آگاهي انجام ميگيرد که گويا هرکدام بخشي ازهماهنگي جهان و کائنات است هر کاري با عشق و تمرکز کامل انجام ميشود ومهمترين چيز هنگام انجام آن توجه کامل و مطلق به همان کار در آن لحظه است
    همچنين ميتوان مديتيشنها را به دو دسته کلي اصولي و غير اصولي تقسيم کرد
    مديتيشن اصولي داراي دستورات دقيق و ظريفي است که چگونگي فعاليت دروني فرد را بطور منظم تعيين ميکند
    هدفاز مديتيشن غير اصولي رهايي و آزاد سازي ساختمان شخصيتي فرد بخصوص درزمينههاي شايستگي آگاهي و پذيرش توانايي مهرورزي در خود ميباشد

    مدتيشنهاي اصولي را به سه دسته خارجي مياني دروني تقسيم ميکنيم
    اگر روي هر سه روش بطور مداوم پي گيري شود به يک نتيجه منجر ميشود اما هرکدام تاثير بخصوصي در طول مسير در شخصيت شما بجاي ميگذارند
    روش بيروني
    باعث تقويت حس شايستگي توانايي سازش با جهان اعتماد به نفس توانايي سريع و دقيق ميشود
    روش مياني
    تواناييآرام ماندن را در فرد افزايش داده و او را در برابر حوادث خارجي ضربهناپذير ميسازد در ضمن ادعاهاي فرد را درباره اينکه مسايل چگونه بايد باشندکاهش ميدهد و واکنش وي را در برابر مسايل مختلف تعديل ميکند
    روش دروني
    آگاهياز زندگي احساسي و پذيرش آنرا افزايش داده و بيان احساسات را آسانترميسازد بنابراين اگر در مرحلهاي از رشد دچار چنين مشکلاتي باشيد بهتر استدر برنامه خود از مديتيشنهاي دروني هم استفاده کنيد
    برخي از دستورات و روشهاي مديتيشن ترکيبي از انواع مختلف است
    تا مدتها نبايد انتظار داشت مديتيشن را به خوبي و با تمرکز کامل انجام دهيد
    انچه بيشتر اهميت دارد تمرينات مداوم است نه بخوبي انجام دادن تمرينات
    پس از گذشت زمان طولاني ميتوان انتظار داشت که مديتيشن واقعي باشد
    هرچند براي کسي که به اين حد ميرسد زماني کوتاه جلوه ميکند
    تمرينات بلندمدت شما را به اهدافي همچون ثبات شخصيت افزايش توانايي پذيرش و بيان احساسات ميرساند
    تاثير دوم مديتيشن يافتن راهي جديد براي بودن در جهان است
    منبع:علوم باطني

  2. #2
    کاربرسایت ARVAH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۳-۰۳
    نوشته ها
    1,607
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 4 پست

    Re: چرا مديتيشن ميکنيم؟

    شیوه اروپایی

    * تلقين به نفس

    * روان درماني

    * ريلکس

    ريلکس شدن پيش رونده را دکتر ادموند ژاکوبسون در سال 1910 کشف کرد . وي ريلکس شدن 24 گروه از اعضاي بدن را شرح مي دهد ، ابتدا بايد به تنش آگاهي يافت و سپس به ترتيب آزاد ساخت . رها سازي بصورت غير فعال است واین تکنيک در حال بسته بودن چشمهاباید انجام شود
    - تعاليم وآموزشهاي اتوژنيک ، دکتر شوتز آلماني روش جديد درماني را پيشنهاد کرد و شامل شش پايه است و شبيه به هيپنوز مي باشد ، ولي کامل نيست و بايد ترکيبي استفاده شود

    *- دست راست سنگين مي شود

    *- دست راست گرم مي شود

    *- نبض آرام و قوي مي شود

    *- تنفس آرام و منظم مي شود

    *- شبکه خورشيدي گرم مي شود

    *- پيشاني بصورت مطبوعي خنک مي شود . ( شبکه خورشيدي ؛ پلاک عصبي به اندازه سکه است که اعصاب زيادي به آن وارديا خارج مي شوند

    ، اين شبکه عصبي درپائين استخوان جناغ و عمق حفره زير استخوان جناغ قرار دارد)

    *- گياه خواري – هومئوپاتي ( معالجه به مثل ، معالجه به وسيله استعمال داروهايي که در شخص سالم آثار مبتلا به آن مرض را ايجاد مي کند ) .


    اصول کلي اين روش ها :

    * - موجود زنده ، واحد و جامع است و تاثير کالبدي تاثير روحي خواهد داشت

    * – حالت سلامتي يا بيماري به کل بدن مربوط است و به سطح انرژي بدن وابسته است .

    * - تجسم و شهود ، با تجسم مي توان به درمان دست يافت .

    *- بيو فيد بک :


    *- اندازه گيري ميزان فعاليت الکتريکي عضلات بدن ياEMG ، بررسي تنشها در بدن انسان و سعي در ريلکس کردن آن .

    ESR - ميزان مقاومت الکتريکي پوست

    EEG - چگونگي ريتم امواج مغزي
    رسيدن به عکس العملهاي ريلکس کننده سيستم عصبي ، اتونوم يا خود کار پديد مي آيند . مي توان آنها را مشاهده کرد و وضعيت آنها را سنجيد .

  3. #3
    کاربرسایت ARVAH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۳-۰۳
    نوشته ها
    1,607
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 6 در 4 پست

    Re: چرا مديتيشن ميکنيم؟

    مبحث مدي تيشن واهميتي كه برآن قائليم تنها بدين سبب است كه شاهراه دستيابي به مراتب بالائئيست كه درزندگي فردي بر آن تاكيد ميشودلذا لازم دانستم كه پيش از پرداختن به روش عملي آن براين مهم توجه خاص وتوضيحي مبسوط داده شود واميد است كه با صبر وحوصله درين باب بيشتر تعمق شود كه درخاتمه براين امر اشراف خواهيد داشت كه بدوا لزوم گفتاري بيش تا چه حدا به اشتياق ما ميافزايد تا به مدي تيشن عميق پردذاخته شود واز آن بهره مند شويم اميداست كه با درخواست از ايزد يكتا ما را لايق وشايسته الطافش بداندوشناسائيش را به ما ارزاني دارد.....
    ميدانيم كه قدرت تفكر ذهن انسان محدود است وتوان آنرا ندارد كه درهمه زمينه ها به تفكر وتعمق بپردازد، اصولا انرژيهاي فكري انسان در كانالهاي خاصي هدايت وجريان ميا بد ولذا درهمان محدوده نيز عمل ميكندبه تبع آن ودر شرايط عادي ومتعارف ،انسان قادر به درك تمامي حقايق نيست بنابراين براي فراهم شدن اين امكان كه فردبتواند به آگاهي كيهاني ويا آگاهي جهانشمول ارتبا ط برقرار كند تنها با مدي تيشن وآنهم با مدي تيشن متعالي وعميق است كه اين مهم محقق خواهدشد.
    درجريا ن مدي تيشن ،ذهن درحالت گسترش قرارگرفته وانديشه از سطح به اعماق درون نفوذ خواهد كرددرين حالت است كه انسان بنوعي به كمال ميرسد به تعبيري روشنتر ميتوان گفت كه اين كمال از شناختيست كه نسبت به خداوند حاصل ميشود ، درين تكاپو اتفاقي كه روي ميدهد كنش وانديشه نيكوئيست كه همزمان ايجاد ميشود...
    درزندگي خوب بودن به تنهائي كافي نيست كفايت نهائي ومطلق با شناخت خداوند است كه همسو وهمراه با خوب بودن انسان فراهم ميشود در اين مراتب است كه ميتوان گفت كه به تكامل وکمال ميرسيم كه استحقاق رسيدن به بهشت را دارا خواهيم شد زيرا پس از شناخت خداوند است كه به معناي واقعي خوب ميشويم چون اكسير شناخت ودانائي نسبت به خدا،مارا مجاب ميكند كه خوب بودن نه تنها الزامي اخلاقي وشخصيتيست بلكه يك امر ذاتيست ، گرچه باعتقاد من خوب بودن بدون شناسائي خداوند نيز تا حدودي گامي است در مسير الهي ...
    ميتوان چنين نتيجه گرفت كه نيكو ئيها وخوبيهاي اصيل درزندگي مولود ومرهون نزديكي به خداست ونزديكي به اوهمان روياروئي با آگاهيهاي عظيم خدائيست كه فرد را از تبهكاري منع ميكند ودر پرتو انوار ايزد يكتاست كه زندگي نيز خوب ميشود ودرمسير تكامل ودر جرگه آگاهي كيهاني قرار ميگيريم .
    درجريان مدي تيشن ودر سايه ارتباطي كه با آگاهي كل ايجاد ميشودبه توانائيهاي شگرفي دست خواهيم يافت كه درك كمال مسبب وارستگي وپرهيزگاري ست، وصول به حقتعالي موهبتيست بزرگ از جانب خودش كه در حقيقت حمايتيست از او ...
    خداشناسي ساده است با انديشه ميتوان بخدارسيد وخوب شد وخوبي را گسترش داد.
    در آئين پدران آريائيمان ، پندار نيك وكردارنيك وگفتار نيك اصلي خدشه ناپذير بود كه بعدها دين زرتشت تبلوري از حقيقت را در انجام آنها ميديد ...بهشتي براي انسان وجود ندارد مگر آنكه براين سه اصل بكوشيم وآنرا گسترش دهيم تا به سرچشمه ازلي وابدي آرامش دست يابيم.
    بعضا گمان ميكنند كه پرهيزگاري ، طرد ماديات ودوري از مواهب مادي زندگيست اين موضوع به مرتاضان مربوط ميشود كه با طرد ماديات وبرخوداري از آنها به توانائيائي نائل ميشوند اما معنويات كسب شده از آن با معنوياتيكه كه باشناخت خداهمراه با برخورداري از ماديات معقول كه در يك زندگي طبيعي حاصل ميشود هرگز قابل قياس نيست،
    خداوند ما را براي فقر ورنج ومحروميت از مواهب مادي طبيعت نيافريده است تمامي مصائب وسيه روزي هاي بشر ازخود او ويا از اسلاف اوهستند اگر شما آنها را زائيده ديگران ميدانيد وخود را مبرا از ايجاد آن ، اعتراض وايرادي به اين قضاوت شما نيست اما سعي كنيم در برطرف كردن آن بكوشيم ويا حدااقل برآن رنج ها وبدبختي ها نيافزائيم ، وچنانچه به نوعي آنها را طبيعي بدانيم مطمئن باشيد كه دركنار رنج ها شادي وشعف وجوددارد ...شاديهاي عظيمي كه خداوند دردرون ما مقرر كرده است تا با آن خوشبختي ومسرت را با روح وجان خود احساس كنيم.
    در گيرودار اين زندگي مشقت باري كه مولود خودمان ويا ديگران است چرا بايد برفضاي زندگي ما نااميدي وياس راه يابد و سايه تيره وسياهش رادر عمر زميني ما پراكنده سازد ؟،
    ميتوان يقين داشت كه تنها علت بزرگ آن اينست كه در زندگي فردي ،اهميت زندگي دروني فراموش شده است ويا اينكه بر آن بي توجه شده ايم .
    خود بيگانگي وعدم شناخت خداوند آثار ويرانگري در حيات اجتمائي ما پديد آورده است خصومت ها ونفرت ها همگي منبعث از خود بيگانگي ونشناختن خداست.....
    اميدها وآرزوها ي خوب هرگز نامشروع نيستند بشرط آنكه آنها را منحصر به خود نكنيم...خودخواهي وخود محوري وزياده خواهي هدفي نامقدس است ...
    انسان استحقاق اين را دارد كه اميدوار به زندگي بهتر ودر آرزوي پيشرفت باشد اما كدام اميد وكدام پيشرفت ؟...اميدي وآرزوئي كه براي همگان داشته باشيم ودركنار اين هدف مقدس ميتوان به كسب معارف پرداخت ميتوان دركنار برخوداري از مواهب مادي وطبيعي به نيروئي ديگر وموهبت بزرگتري كه بسيار شادي آفرين است دست يافت حتا اگر بدلائلي كه در بالا ذكر شد از مواهب زندگي چندان برخوردار نباشم اما در اميدواري كسب آنها براي خود وديگران ميتوان به نيروئي عظيم وسروري والا دست يابيم وآن شادي در جريان مدي تيشن عميق ،حاصل ميشود مطمئن باشيد كه اتفاقي زيبا وجالبي خواهد بود كه با هيچ چيز عوضش نميكنيد .....نزديكي با خدا با هيچ موهبتي قابل مقايسه نيست ......
    بنا برآنچه گفته شد زندگي وحيات فردي واجتمائي ما با طرد مواهب مادي توصيه نميشودتنها دلبستگي شديد و وابستگي به آن(ماديات) مطرود وپذيرفتني نخواهد بود ...ميدانيد از جانب چه كسي پذيرفتني نيست ؟..از جانب آنكه ميزان را وعدالت را برآفرينش جهان ، برتمامي آنچه كه در زمين وآسمان است حاكم نمود واين حكم را، اين برابري وعدالت را نيز خود بايد برخودمان جاري كنيم ..چرا خودمان؟..براي اينكه اراده ما برآن تعلق يافته است وگرنه با موجودات ديگر آفرينش فرقي نميكنيم واين رمزوراز هستي جاويد است ...چه كلام زيبائيست اين هستي جاويدان چون خاص خداوند است وما اگر بخواهيم ميتوانيم "هستي " يابيم ...با برپائي عدل وبرابري وكوشش برآن....
    واما اكنون بر اين اراده ايم كه از زندگي واز بودن فعلي كه خود انتخاب كرده ايم جستاري را بياموزيم كه مارا با فضاي بهتر وبه گونه ئي متفاوت از لذات متعارف مادي آشنا ميكند
    البته مقدمات فوق تنها اختصاري از اهداف مقدسي بود كه ميخواستيم ار اكتساب ودستاورد " شناخت" پيدا كنيم ميدانيم كه دانستن ، موجوديت هستيست ...دانائي در بودن حيات زميني يك اصل است ودانائي در بعد ماورائي ودروني آن يك جهش معنائي كه مراتب آسماني آن بعد از حيات جسمانيست.....
    مبحث ما مدي تيشن است كه گامي در شناخت خداوند است راهي كه به سر چشمه زلال شادي هاي صرف منتهي ميشودالبته بارعايت واقعيات وبادرك ممانعت هاي طبيعي وغير طبيعي كه پيش تر درباب آن سخن رفت و به تفكر وتعميق آن پرداختيم هر چند مختصر....
    لذا ما برآنيم كه تا حدودي به آرامش مطلق وشادي محض دستيابيم چون مغز انسان قابليت آنرا دارد كه با همسوئي با طيف بيروني ودروني خود به این مهم برسد....
    مدي تيشن مرسوم كه در آئين هاي مختلف وجود دارند به درك حقايق ساده وسطحي ميرسند كه بايد گفت مدي تيشن مقدماتيست در حاليكه در مدي تيشن متعالي ، انسان به راز ورمز ماي شگرف وعميق درون دست ميابد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. رود مقدس دايتيا
    توسط kingsaeid در انجمن تاریخ ایران باستان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: جمعه ۲۰ دی ۸۷, ۱۶:۲۱
  2. مديتيشن Meditation
    توسط Unknown در انجمن بهداشت عمومي
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: شنبه ۱۳ مرداد ۸۶, ۱۱:۳۶

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •